mabene Startet 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2016 Noen tips hvordan jeg kan få de hvite å pene igjen? ? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Jif og skurekost. ;) Ellers er Hugo et veldig bra middel mot smuss (men det kan slite litt på gummien pga at den er litt ru med små sandkorn eller hva det nå er som er blandet i). Redigert 6.Juli.2016 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Rexus Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Selv tok jeg i løpet av vinteren en runde med Maritim Fenderrens (på metallboks). Det fungerte bra. (Obs: Den er etsende på huden.) Så var det en runde med Fendershine etterpå. Nå har Maritim en ny versjon av fenderrens, på plastflaske. Jeg skal teste den, men er usikker på om den er like kraftig som forrige versjon. Men vurdér gjerne arbeidsinnsats og pris på rengjøringsproduktene opp i mot prisen på nye fendere. Redigert 6.Juli.2016 av Rexus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Maritim har også et produkt som heter Extreme Cleaner, brukes sammen med en egen svamp. Jeg synes det er verd pengene Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Jeg har god erfaring med bruk av håndrensekrem på lignende utfordringer! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
index Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Mitt beste råd er bremsevæske! Fenderene blir som nye. Du tror det ikke før du får se det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jangul Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Brukte vanlig polish på mine og de ble veldig bra...men har du rubbing så er nok det bedre på dine da det tar litt bedre :) Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Magiske svamper (melaminskum). Kjøp på ebay fra Kina, eller til overpris andre steder. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Fender trekk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Fender trekk Fendertrekken blir fort like møkkete + fulle av salt dersom du er i saltvann. Når du gnisser det mot gelcoaten . . . . Fendertrekkene mine gikk på søpla for lenge siden. Ellers er sånne "magiske svamper" med gelcoatrens veldig effektive, både på fendere og overalt ellers på gelcoat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
seime Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Stålull. Blir som nye! Mulig det sliter litt på fenderne, men kan vaske ganske mange år før det blir hull.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Prøv med vann og terrasse vaske middel, ikke veldig konsetrert. Mulig det fungerer like bra som noe annet. Jeg vasket terrassen og brukte hvite gummistøvler som var veldig skitne og grå. Tilfeldigvis fikk jeg en del vaskemiddel på støvlene og så at skittenforsvant, etter å ha vasket de ble de faktisk helt rene og hvite. Mild husvask fungerer sikkert også. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Autosol Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hakonrk Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Aceton er veldig effektivt, men fenderene blir klebrige (= skittmagnet), så man må umiddelbart etterpå bruke båtvoks, polish, e.l. slik at de blir glatte igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Bløte de i sjøvann. Deretter vaske med twist klissbløte med aceton. Magisk. Blir ikke klissete. Tror det ikke før du har prøvd Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 aceton løser det meste av skitt, men lungevevet også, best å gjøre når vinden blåser vekk fra deg. Marin Clean Fenderrens fra grossisten Flak er et alt-i-ett vidundermiddel. Inneholder polish også som gjør at fenderene holder seg rene lengre. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg har brukt citrusrens til slikt med bra resultat. Det som ikke går bort med det bruker du sterkere saker på. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Napoli Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Hehe - her fikk du en million svar med forskjellige løsninger ja Våre fendere så omtrent like ut før årets sesong, jeg satte ungene igang med Magic svamp (riktignok kjøpt for en formue på europris), sammen med autosol og avsluttet med carnuba voks. Ser helt nye ut. Men tror sikkert at de andre løsningene fungerer fint de og - de er bare ganske mye sterkere. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
PiperBill Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Fortynning fra Biltema. Fenderene mine så ut som dine. Tørket over med fortynning og vipps så ble de som nye. Litt klissete i fem minutter etterpå men det funka som bare det. Like fine nå etter 2 måneder :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Åhhh... nyrensa og nypollerte fendere.. Ingen fendere lager mere gnikkelyd enn det :) Rask med deg et par fenderstrømper for nattesøvnen sin del :) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Vi brukte stålull i fjor. Satt fenderene inn med vaselinolje etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Selv tok jeg i løpet av vinteren en runde med Maritim Fenderrens (på metallboks). Det fungerte bra. (Obs: Den er etsende på huden.) Så var det en runde med Fendershine etterpå. Nå har Maritim en ny versjon av fenderrens, på plastflaske. Jeg skal teste den, men er usikker på om den er like kraftig som forrige versjon. Men vurdér gjerne arbeidsinnsats og pris på rengjøringsproduktene opp i mot prisen på nye fendere. kan du sjekke på boksen hva de oppgir som virkestoff? holdt på å vasket i båten igår og hadde flaska med ferro-bet rustvask (oksalsyre basert) framme. Ga den skitneste fenderen en dusj og det så ut til å ta dritten ganske bra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Alltid morsomt å lese hva alle disse vidunderproduktene inneholder (finnes på nettet) og da ser man greit hva virkemiddelet er og kan vurdere å kjøpe selve produktet og tynne det ut. De fleste har vel erfart at alt med bil koster dobbelt og alt med båt koster firedobbelt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 (redigert) Ikke nødvendigvis så enkel problemstilling. Det du kaller virkemiddel som anslagsvis er hovedingrediensen får sin gode egenskaper med det som er tilsatt. Man kan sikkert lage sin egen blanding av løsningsmiddel, polish, skuremiddel osv. , men jeg tror man skal holde på lenge for å finne optimal blanding. Min erfaring er at spesialmiddelet fra Flak som jeg nevnte over er utrolig effektivt, drøyt og gjør ikke fenderene klissete. Mange som vasker bil og båt jevnlig med Zalo - som fjerner alt fett fra lakken. Ikke beste løsning. Men det ser jo rent ut etterpå. Redigert 7.Juli.2016 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Bruker Seajet båtrens til slikt, med godt resultat Skal ikke inneholde slipemidler, men er likevel effektiv og grei å jobbe med. Fungerer også fint til svarte renninger på båten. Sist gang jeg tok for meg fendrene ga jeg dem et strøk med flytende båtvoks fra Jotun (skal visst være noe nanobasert) etter renggjøring, etter dette prellet vannet og skitt av og de holdt seg rene over lang tid. Men klart, ligger man inntil en kai med umalte dekk blir de svarte under tiden det tar å få steikt seg en pizza, så jeg skulle ønske det var vanligere å male dekkene langs kaiene hvite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.