Jump to content

hvordan går jeg disse fenderene hvite ?

mabene

Recommended Posts

Jif og skurekost. ;) Ellers er Hugo et veldig bra middel mot smuss (men det kan slite litt på gummien pga at den er litt ru med små sandkorn eller hva det nå er som er blandet i).

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Selv tok jeg i løpet av vinteren en runde med Maritim Fenderrens (på metallboks). Det fungerte bra. (Obs: Den er etsende på huden.) Så var det en runde med Fendershine etterpå.

Nå har Maritim en ny versjon av fenderrens, på plastflaske. Jeg skal teste den, men er usikker på om den er like kraftig som forrige versjon.

Men vurdér gjerne arbeidsinnsats og pris på rengjøringsproduktene opp i mot prisen på nye fendere.

Redigert av Rexus (see edit history)

Fender trekk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fender trekk

Fendertrekken blir fort like møkkete + fulle av salt dersom du er i saltvann. Når du gnisser det mot gelcoaten . . . .

Fendertrekkene mine gikk på søpla for lenge siden.

Ellers er sånne "magiske svamper" med gelcoatrens veldig effektive, både på fendere og overalt ellers på gelcoat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Prøv med vann og terrasse vaske middel, ikke veldig konsetrert. Mulig det fungerer like bra som noe annet.

Jeg vasket terrassen og brukte hvite gummistøvler som var veldig skitne og grå.

Tilfeldigvis fikk jeg en del vaskemiddel på støvlene og så at skittenforsvant, etter

å ha vasket de ble de faktisk helt rene og hvite.

Mild husvask fungerer sikkert også.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hehe - her fikk du en million svar med forskjellige løsninger ja  :giggle:  :giggle:  :giggle:  Våre fendere så omtrent like ut før årets sesong, jeg satte ungene igang med Magic svamp (riktignok kjøpt for en formue på europris), sammen med autosol og avsluttet med carnuba voks. Ser helt nye ut. Men tror sikkert at de andre løsningene fungerer fint de og - de er bare ganske mye sterkere.   

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Fortynning fra Biltema. Fenderene mine så ut som dine. Tørket over med fortynning og vipps så ble de som nye. Litt klissete i fem minutter etterpå men det funka som bare det. Like fine nå etter 2 måneder :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Selv tok jeg i løpet av vinteren en runde med Maritim Fenderrens (på metallboks). Det fungerte bra. (Obs: Den er etsende på huden.) Så var det en runde med Fendershine etterpå.

Nå har Maritim en ny versjon av fenderrens, på plastflaske. Jeg skal teste den, men er usikker på om den er like kraftig som forrige versjon.

Men vurdér gjerne arbeidsinnsats og pris på rengjøringsproduktene opp i mot prisen på nye fendere.

kan du sjekke på boksen hva de oppgir som virkestoff?  holdt på å vasket i båten igår og hadde flaska med ferro-bet rustvask (oksalsyre basert) framme. Ga den skitneste fenderen en dusj og det så ut til å ta dritten ganske bra. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Alltid morsomt å lese hva alle disse vidunderproduktene inneholder (finnes på nettet) og da ser man greit hva virkemiddelet er og kan vurdere å kjøpe selve produktet og tynne det ut. De fleste har vel erfart at alt med bil koster dobbelt og alt med båt koster firedobbelt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke nødvendigvis så enkel problemstilling. Det du kaller virkemiddel som anslagsvis er hovedingrediensen får sin gode egenskaper med det som er tilsatt. Man kan sikkert lage sin egen blanding av løsningsmiddel, polish, skuremiddel osv. , men jeg tror man skal holde på lenge for å finne optimal blanding. Min erfaring er at spesialmiddelet fra Flak som jeg nevnte over er utrolig effektivt, drøyt og gjør ikke fenderene klissete.

Mange som vasker bil og båt jevnlig med Zalo - som fjerner alt fett fra lakken. Ikke beste løsning. Men det ser jo rent ut etterpå.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Bruker Seajet båtrens til slikt, med godt resultat :thumbsup: Skal ikke inneholde slipemidler, men er likevel effektiv og grei å jobbe med. Fungerer også fint til svarte renninger på båten. Sist gang jeg tok for meg fendrene ga jeg dem et strøk med flytende båtvoks fra Jotun (skal visst være noe nanobasert) etter renggjøring, etter dette prellet vannet og skitt av og de holdt seg rene over lang tid. Men klart, ligger man inntil en kai med umalte dekk blir de svarte under tiden det tar å få steikt seg en pizza, så jeg skulle ønske det var vanligere å male dekkene langs kaiene hvite.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...