Jump to content

Overgang fra "byggekontakt" i gjestehavn

LAKA

Recommended Posts

- og slike kontakter vil du møte i stadig flere havner, så det er en god idé å like gjerne ha ledning med slik kontakt i båten, og en overgang fra industri-hun til schuko-han.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

- og slike kontakter vil du møte i stadig flere havner, så det er en god idé å like gjerne ha ledning med slik kontakt i båten, og en overgang fra industri-hun til schuko-han.

Du mener vel overgang fra det du kaller "Industri-hann", CEE-plugg,  til en schuko-hunn ? Forøvrig er jeg enig med alle de som anbefaler å ta med slike overganger - det blir mer og mer vanlig med CEE-kontakter rundt omkring. De som er skikkelig avanserte, og vet hva de holder på med, kan også lage seg en overgang fra 3-fase CEE til schuko, men da må man vite hva man driver med, først og fremst vite at det nettet man kopler seg til har 230V systemspenning. Det er for viderekomne. Men en overgang fra enfase CEE til scuko er grei skuring, det kan man til og med lage selv, uten å få en brysk lensmann på døren.

Redigert av fjordsvin (see edit history)

De firkantede overgangene har jeg hatt endel dårlig erfaring med. I flere (litt eldre) strømstolper med dør over kontaktene passer de rett og slett ikke - de blir for klumpete. Noen ganger går ikke døra igjen, mens andre ganger er det utformingen av kontaktene i stolpen som er problemet. De er skråstilte og står såpass tett at den klumpete overgangen ikke kommer inn i kontakten.

Selv har jeg løst det med å ha en (vel, to) 25-meters ledning med CEE-kontakt i begge ender, så kan jeg heller ha overgangen ombord hos meg.

Disse burde gjøre jobben:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Skjotekabel-2000021073/

http://m.clasohlson.com/no/Skjøtekabel/campingvognkabel/Pr363097000

Kjøp evt. en helt vanlig skjøtekabel og monter en CEE-kontakt av rett kjønn i den ene enden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du mener vel overgang fra det du kaller "Industri-hann", CEE-plugg,  til en schuko-hunn ? Forøvrig er jeg enig med alle de som anbefaler å ta med slike overganger - det blir mer og mer vanlig med CEE-kontakter rundt omkring. De som er skikkelig avanserte, og vet hva de holder på med, kan også lage seg en overgang fra 3-fase CEE til schuko, men da må man vite hva man driver med, først og fremst vite at det nettet man kopler seg til har 230V systemspenning. Det er for viderekomne. Men en overgang fra enfase CEE til scuko er grei skuring, det kan man til og med lage selv, uten å få en brysk lensmann på døren.

Jeg mener en kort stubb med CEE hun og Schuko han, og at standardkabelen ombord for landstrøm har CEE han. Men vi har overganger i begge retninger i kabelbagen, og ser at gjestehavner og båtforeninger mer og mer har bare CEE. Da vil man bare sjelden ha bruk for overgangen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...