LAKA Startet 7.Juli.2016 Del på Facebook Startet 7.Juli.2016 Ligger i gjestehavn og trenger å få ladet et nesten tomt batteri. Denne kontakten møter meg og jeg har kun vanlig skjøteledning. Finnes det overganger? Eller skjøteledninger med vanlig kontakt i ene enden og kontakt som passer i dette uttaket i andre enden? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Biltema selger slike. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dixie 2100 Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Sånn her f.eks http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551 Sitér dette innlegget Link to post
kjellov Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Europris selger også overganger. https://www.europris.no/fikse-hjemme/el-materiell/overgangsadapter Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 - og slike kontakter vil du møte i stadig flere havner, så det er en god idé å like gjerne ha ledning med slik kontakt i båten, og en overgang fra industri-hun til schuko-han. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
LAKA Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Takk for gode og kjappe svar! Sitér dette innlegget Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) - og slike kontakter vil du møte i stadig flere havner, så det er en god idé å like gjerne ha ledning med slik kontakt i båten, og en overgang fra industri-hun til schuko-han. Du mener vel overgang fra det du kaller "Industri-hann", CEE-plugg, til en schuko-hunn ? Forøvrig er jeg enig med alle de som anbefaler å ta med slike overganger - det blir mer og mer vanlig med CEE-kontakter rundt omkring. De som er skikkelig avanserte, og vet hva de holder på med, kan også lage seg en overgang fra 3-fase CEE til schuko, men da må man vite hva man driver med, først og fremst vite at det nettet man kopler seg til har 230V systemspenning. Det er for viderekomne. Men en overgang fra enfase CEE til scuko er grei skuring, det kan man til og med lage selv, uten å få en brysk lensmann på døren. Redigert 9.Juli.2016 av fjordsvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Hvilken gjestehavn ligger du i? Jeg gjenkjenner ikke havna fra bilde, men det kan jo hende noen har som du kan få låne i helgen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 De firkantede overgangene har jeg hatt endel dårlig erfaring med. I flere (litt eldre) strømstolper med dør over kontaktene passer de rett og slett ikke - de blir for klumpete. Noen ganger går ikke døra igjen, mens andre ganger er det utformingen av kontaktene i stolpen som er problemet. De er skråstilte og står såpass tett at den klumpete overgangen ikke kommer inn i kontakten. Selv har jeg løst det med å ha en (vel, to) 25-meters ledning med CEE-kontakt i begge ender, så kan jeg heller ha overgangen ombord hos meg. Disse burde gjøre jobben: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Skjotekabel-2000021073/ http://m.clasohlson.com/no/Skjøtekabel/campingvognkabel/Pr363097000 Kjøp evt. en helt vanlig skjøtekabel og monter en CEE-kontakt av rett kjønn i den ene enden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Salt Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Du mener vel overgang fra det du kaller "Industri-hann", CEE-plugg, til en schuko-hunn ? Forøvrig er jeg enig med alle de som anbefaler å ta med slike overganger - det blir mer og mer vanlig med CEE-kontakter rundt omkring. De som er skikkelig avanserte, og vet hva de holder på med, kan også lage seg en overgang fra 3-fase CEE til schuko, men da må man vite hva man driver med, først og fremst vite at det nettet man kopler seg til har 230V systemspenning. Det er for viderekomne. Men en overgang fra enfase CEE til scuko er grei skuring, det kan man til og med lage selv, uten å få en brysk lensmann på døren. Jeg mener en kort stubb med CEE hun og Schuko han, og at standardkabelen ombord for landstrøm har CEE han. Men vi har overganger i begge retninger i kabelbagen, og ser at gjestehavner og båtforeninger mer og mer har bare CEE. Da vil man bare sjelden ha bruk for overgangen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lazyjack Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Det er vel flere år siden CEE ble standard i gjestehavner i Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.