Jump to content

Ønsker tips om fine gjestehavner i Ryfylke

Zitt

Recommended Posts

For oss er det nå tid for å planlegge ferien i båten!

Fruen(også kalt Mosse), 2 hunder(også kalt Gullepusene til Mosse) og jeg(også kalt Pappen) skal på tur.

Mosse har tatt ferie i hele august, og jeg har ferie hele året. Så det er Mosse som altså styrer showet.

Ønsket i år er å ta et dypdykk i Ryfylke i Rogaland, og da trenger vi noen tips om gjestehavner som er verdt å besøke.

Vi skal innom Kvitsøy, Hundvåg og Forsand, men ellers står vi ganske fritt.

Jeg tror ikke vi er allverdens spesiell i våre krav, men følgende bør være tilstede i havnen:

• strøm

• matbutikk

• luftemulighet for Gullepusene

• wifi

Vær obs på at vi forflytter oss bare 6-7nm i timen!

Har du noen forslag til fine gjestehavner, og ellers andre ting vi bør få med oss?

Igjen takk for tips!

Jeg har følgende på listen min nå: Eriksholmen - Hjelmeland Spa - Kvitsøy - Sandnes - Marvik - Sand - Jørpeland - Tau - Skartveit - Skudeneshavn - Helgøysund - Vikevåg - Nedstrand.

Det virker kanskje litt mye dette, for jeg regner med at vi kommer til å ta flere netter mange steder.

Takker deg også, Fjordland, men jeg tror vi skal i utgangpunktet konsentrere oss om gjestehavner. Det er litt greiere det med disse vovsene våre, som har lopper både i hodet, huden og blodet. De skal inn og ut av båten hele tiden, vel ikke riktig så galt!

Vi skal også på tur nå til uken, har forhørt meg litt rundt og blitt anbefalt Økstrafjorden.. Ser ut som en meget spennende fjord på kartet. Passer godt inn i ruten din da du sikkert går forbi den på veien.

Edit: Ser du spør om gjestehavner, Foreneset Marina heter gjestehavnen i Økstrafjorden: ) Ser på nettsider deres at de tar 50,- døgnet + 50,- for strøm, det er jo ganske rimelig syns jeg.

Redigert av Cissaman (see edit history)

Har nettopp hatt en fin 14 dagers i Ryfylke hvor mange av plassene du lister opp ble besøkt. Likte oss godt på Skartveit, og Eriksholmen bør dere besøke. Husk da å løfte blikket over veien når du kommer opp bakken så får du se en fantastisk miniatyr fjellgård lagt av den lokale kjøpmannen.bilde

Om du skal innover mot Sand bør Vatlandsvågen besøkes. De har fått helt nytt servicebygg i år.

Jeg takker igjen for alle gode tips, og listen min blir lenger og lenger!

Artig den fjellgården, fluefiskeren, og spesielt for meg som har jobbet med stein i 35 år. Kan du forresten fikse flatt hav over Sletta, slik du gjorde da jeg hentet båten på Kvitsøy? Jaja, jeg har jo fremdeles trommene da! :giggle:

Fortsatt god sommer til dere alle!

Redigert av Zitt (see edit history)

På vei sørover, evt nordover igjen, er det veldig fint å ta turen innom Røvær utenfor Haugesund. Fin øy med flott gjestebrygge, gode turmuligheter og en liten butikk.

Det ser jo ut som en virkelig perle, Astrishj, og bør absolutt få et besøk! Håper været tillater en avstikker!

Tenker du fikser det med trommene Zitt, de har jo reddet mang en tur, men skal gjøre så godt jeg kan for overfarten din:-)

God tur, og god sommer til deg og mannskapet ditt.

:thumbsup:

Det som er flott,med Ryfylke er at på (nesten) alle øyene og plassene har masse opplevelser. Men med din fart trenger du 2 dager minimum hver veg. Da er det kjekt å vite om mulighetene på vegen også... Du har Brandasund, Røyksund, Kulleied, Langevåg og Espevær på Bømlo. Hvis du ikke vil så langt ut har du Leirvik på Stord og du har kaien i Førde i Sveio. Så har du selvfølgelig Røvær som må besøkes hvis du ikke har vært der. Og selvfølgelig Haugesund. God tur

Redigert av FENRIS (see edit history)
fenris111.jpg

Hei, FENRIS!

Du har helt rett, vi trenger et par dager hver vei. Ikke bare pga farten, men også pga av disse to vovsene våre som ikke orker så mange timer i sleng i båten.

Det meste av det du nevner nord for Sletta er tilgjengelig for oss på en litt utvidet helg, så det har vi en viss kontroll på. Fitjar er forøvrig en av favorittene til fruen, og det har visstnok med en lokal klesforretning å gjøre. De har funnet hverandre. :giggle:

Du skriver at alle øyene i Ryfylke har noe å by på, og det kan jeg skrive under på. Fikk i dag tilbud om å låne en bås(m/strøm) i en båtforening frem til 5. august. Det blir jo ikke feil å føle seg velkommen til Ryfylke da.

Vi var innom Røysund på gjennomreise i fjor, Kjetil, men akkurat da vi skulle legge til fikk vi hele himmelen, med hagl og lyn, i hodet, så vi for videre. Hører de fleste er misfornøyd med standarden der, og det er litt trist. Strøm og wifi er jeg forøvrig glad i, så når det ikke er på plass velger jeg ofte noe annet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...