Hekkbølgen Startet 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2016 Forslag til hva som har skjedd her? Bilde over er slik propellen, Skewback S8 20x25 var da den kom fra balansering hos Winrace. Satte den på skuta i midten av mars, sjøsatte båten og kjørte den fra Oslo til et firma i Østfold for sandblåsing av bunnen. Der ble den liggende lenger på vannet enn først antatt. Planen var at den skulle rett på land for tørking før sandblåsinga, men så kom påsken og den ble liggende i brakkvann i ca 14 dager. Siden den i utgangspunktet ikke skulle være mer en 1 dag i sjøen og den skulle sandblåses satte jeg ikke propellen inn med noe. Etter opptak i østfold så jeg at propellen hadde fått et lite belegg på seg, så før den ble sjøsatt igjen ble den pusset over med magic svamp så den fikk tilbake glansen før jeg satte den inn med Hempel prop clear. Etter 1 mnd i sjøen tok jeg opp båten for å bytte propell og da så den ut som bilde to. Båten ligger stort sett på landstrøm da jeg har kjøleskapet fullt og jeg bruker båten i snitt 5 dager i uka. Hvorfor denne misfargingen? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Kavitasjon Det du har fått er kavitasjonsmerker. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Flow Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Hvorfor denne misfargingen? Krypstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) https://no.wikipedia.org/wiki/Kavitasjon Det du har fått er kavitasjonsmerker. Hva kan det skyldes og er det skadelig? Hvis jeg forstår kavitasjon riktig er det luft som kommer inn i vannstrømen for propellen og dermed blir det "lufthull" i vannet som propellen kaviterer i? Propellen har stått på siden båten var ny i 2005 (Ramin 30) Nytt i år er at det er satt på en 35mm rundsink på flyndra. Denne står før propellen og kan dette skape luftrom for propellen? Legger ved bilde. Tenkte også på tæring da jeg ligger mye på landstrøm. Men har Vetus skilletrafo ombord selv om dette ikke eliminerer nabobåtens evt krypstrøm. Ser at sinken på akslingen tæres fortere enn den på flyndra. Sinken på utvendig stevnlager er urørt det samme begge på flapsene. Sinken på baugpropellen er også lite tæret. Redigert 8.Juli.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 To spørsmål: Hvilket materiale er det i propellen? Hvilken hensikt har anoden? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Er det belegg på propellen, eller groptæring som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 1. litt usikker, men jeg kjøpte nettopp en ny nesten tilsværende propell ( skewback S8 20x24 mot den gml S8 20x25 fra Sleipner via Maritim som er av bronse eller bronselegering. Mulig den gamle erdet samme? 2. Jeg har ikke så mye peiling på tæring, men har forstått det slik at anoder monteres på metall i den hensikt at evt strøm skal tære på anodene istede for metallet på båten (flyndra, aksling, propell etc.) Sink er mindre edelt enn eks bronse og messing så da tar evt krypstrøm å spiser på dette istede for båtens metalldeler? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Får håpe det er en kraftig elektrisk forbindelse mellom anoden og propellhylsen ellers har den liten misjon. Mine Volvopropeller blir også sorte etter kun få dager i vannet uten at det plager meg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Kavitasjon Det du har fått er kavitasjonsmerker. Jeg har tilbrakt et langt liv som vannkraftingeniør og sett utallige kvitasjonsskader i felten. Det du ser på denne propellen er ikke typisk kavitasjonsskade! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 For å ta dette med anoder. Hvis du ikke vet hvorfor du monterer en anode, ikke monter den. Uansett så står den på feil plass. Om du skal beskytte rorakslingen, så må anoden monteres på roret. Så min øyeblikkelige reaksjon er å plukke av anoden. Derfor det kryptiske spørsmål nr. 2. Grunnen til det same kryptiske nr. 1, er at det kan være mange grunner til at man får kluss med propellen. En av grunnene er avsinking. Vanligvis er propellere produsert i sjøvannsbestandig materialer. Men om det går en likestrøm 'den gale veien', så vil du kunne få en uønsket tæring som vil kunne være meget virksom over kort tid. Det er ikke mulig ut fra bildene å kunne fastslå noe som helst. Men kavitasjon vil vanligvis, og understreker vanligvis, opptre som 'hull' og 'frynser' på propellens sugeside og da i ytterkantene. Eller samme slags 'hull' inne ved propellbosset. Jeg har også sett eksempler på der galvanisk tæring har spist ganske store groper i propellblader. Men som skrevet, jeg kan ikke gi noe bastant konklusjon ut fra bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 De missfargede områdene er vel bare oksidasjon av ytterskiktet. Slik er det jo også med kliss nye propellere til VP DPH drev. Ser nydelig ut når nye, men blir gråsvarte etter relativt kort tid i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Det må være en form for korrosjon, er dette bronsje eller messing? uansett, skal du ha noen nytte av en offeranode må den være festet i direkte kontakt med propellen for å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) 'Missfargingen' har jeg blitt fortalt er en 'Volvopatent' som hindrer groe. Fargen skyldes et påført belegg. Fungerer helt fint inntil man pusser propellen for at den skal bli blank igjen. Disse propellene endrer farge ganske omgående etter at de blir sjøsatt, og fargen er homogen over hele overflaten. Akkurat på dette punktet er Hekkbølgen best tjent med å henvede seg til leverandøren av propellen. Og om Hekkbølgen har hatt en propell med 'Volvobelegget', så har han allerede pusset det vekk, og overmalt. Redigert 8.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Er det belegg på propellen, eller groptæring som er problemet? Det er belegg. Ikke noe groper. Bårdp: Anoden på hylsa er montert direkte på den så da skal det være god nok forbindelse. Hulda: jeg har sånn ca litt peilig på hvirfor man moterer anoder. De må selvfølgelig være i direkte kontakt med metallet den skal beskytte evt en jording mellom. Du nevner roraksling, men er det propellakslingen du mener? Har en 40 mm akslinganode som sitter på selvepropellakselen helt i forkant av propellen, vanskelig å se på bilde. Alle disse anodene er montert av verksmesteren på marinaen som byttet stevnlager og akselhylsa. Tror ikke jeg har noe volvobelegg siden jeg har Yanmar Propellen kom rett fra service hos Winrace før den ble satt på Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Hempel-sprayen er nok dessverre synderen, brukte denne blanke både på svart drev og propell engang, og det så helt forferdelig ut etter etpar uker. Ble et ujevnt og mattgrått belegg, selvom dette var utenpå lakk da.. Kan ihvertfall ikke forvente at det holder seg gjennomsiktig. Samme erfaring med blank seajet spray jeg brukte på en propell, denne var hvit, men så ut som brukt sink etter noen uker. Denne virket også som den fikk originallakk på proell til å flasse av. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Nei, jeg mener rorlager. Skjønner ikke hensikten med anoden slik den er montert. Lurte bare på hva den er ment å beskytte. Hvis propellakselanoden ikke er tæret, så har du sannsynligvis ikke et elektrisk problem. Anoden på propellakslingen vil gi propellen et grått belegg. Dette skyldes i hovedsak at propellen går minus, og trekker til seg ioner fra sjøvannet. Belegget gir utmerket groforhold for rur. Det er grunnen til at Hulda ikke har anode på propellakslingen eller propellen. Nå har Hulda startet på det tredje året uten å ha vært på land. I våres var det en amatørfrosk nede og skrapte vekk noen rur fra propellen og fra ekkoloddsvingeren. Ikke noe dramatisk groe noe sted. Propellen er i bronse (Michigan) og akslingen er i martensittisk stål (Sleipner). Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Når du sier rorlager er det jeg mener som flyndra/tauavviseren? Den runde metalltaget som går fra kjølens slutt, under propellen og fester roret i undekant? Den er ment å beskytte rorlageret/flyndra og bolter som fester denne. Siden det ikke har vært montert noe sink på denne tidligere har dette medført tæring på boltene som fester flyndra til båten. Disse boltene er gjennomgående og de vært tæret bort slik at de hang i bare sikaen og slapp inn vann. Det merkelige var at drt kun var de bakerste boltene som var tæret. Ikke de fremste. Propellakselanoden er drn som er tæret mest etterfulgt av den på flyndra. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Hempel-sprayen er nok dessverre synderen, brukte denne blanke både på svart drev og propell engang, og det så helt forferdelig ut etter etpar uker. Ble et ujevnt og mattgrått belegg, selvom dette var utenpå lakk da.. Kan ihvertfall ikke forvente at det holder seg gjennomsiktig. Samme erfaring med blank seajet spray jeg brukte på en propell, denne var hvit, men så ut som brukt sink etter noen uker. Denne virket også som den fikk originallakk på proell til å flasse av. Ok takk for info. Dykket ned og inspiserte den nye propellen nettopp og den hadde begynt å få et lyst belegg på seg som jeg kunne skrape bort med negelen. Ellers var den blank ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) OK, da burde anoden vært festet til boltene. Eventuelt en skroganode boltet tvers gjennom skroget. Og innvendige ledninger til bolter/muttere som fester flyndrejernet. Opplegget slik det er nå vil ikke på langt nær fungere optimalt. Det blir mer av typen 'muligens vil det funke'. Problemet med slike bolter er at de tæres om de ikke har nok legering av Cr og Mo. Og om de har det, så er de henfalne til spenningskorrosjon. Som er verre enn langsom tæring. Grunnet til at det ene settet tæres fortere enn det andre, kan ha mange årsaker, liten vits å spekulere. Hvis akselanoden tæres og hurtig mister masse, så kan du ha en elektrisk feil. Redigert 8.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Ok takk for tipset. Akselanoden tærers ikke veldig fort. Ser kun at den på akselen tærer mer enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Da kan du roe ned. Men gjør noe med 'prosjekt skroganode'. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Da kan du roe ned. Men gjør noe med 'prosjekt skroganode'. ? Sitér dette innlegget Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 (redigert) Hvis jeg forstår kavitasjon riktig er det luft som kommer inn i vannstrømen for propellen og dermed blir det "lufthull" i vannet som propellen kaviterer i? Propellen har stått på siden båten var ny i 2005 (Ramin 30) Nytt i år er at det er satt på en 35mm rundsink på flyndra. Denne står før propellen og kan dette skape luftrom for propellen? Legger ved bilde. Vanlig misforståelse. Kavitasjon er noe som oppstår rundt alle hydropropeller med litt effekt - og er rett og slett at undertrykket på framsiden av propellbladet blir så stort, at oksygenet som er i vannet, vil løses ut og skape bobler. Akkurat samme fenomenet som i skoleeksperimentet der man får vann til å koke i romtemperatur. Samme fenomenet. Og når nabopropellbladet skjærer gjennom denne gørra av luft og vann - så blir det "hvitt vann". Har ingenting med at propellen ligger og pisker falsk luft i vannflaten, det er noe helt annet, og som man kan gjøre noe med. Men kavitasjonen er kommet for å bli Redigert 9.Juli.2016 av fjordsvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Vanlig misforståelse. Kavitasjon er noe som oppstår rundt alle hydropropeller med litt effekt - og er rett og slett at undertrykket på framsiden av propellbladet blir så stort, at oksygenet som er i vannet, vil løses ut og skape bobler. Akkurat samme fenomenet som i skoleeksperimentet der man får vann til å koke i romtemperatur. Samme fenomenet. Og når nabopropellbladet skjærer gjennom denne gørra av luft og vann - så blir det "hvitt vann". Har ingenting med at propellen ligger og pisker falsk luft i vannflaten, det er noe helt annet, og som man kan gjøre noe med. Men kavitasjonen er kommet for å bli Takk for info ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Hulda, kan du prøve å forklare enda litt bedre hvorfor du ikke har akselanode på Hulda? Og er det sånn at hvis tæringen er innerst mot bosset skyldes det kavitasjon og ikke mangel på akselanoder? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.