Seasu Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Sett på en anodemutter på propellen og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Kaffelars skrev 49 minutes ago: En bryter eller enkel kobling bør eksistere for å koble inn landjord forbi skilletrafo når skuta er på land.for å ivareta personsikkerheten. Dette blir ikke riktig. Land-jord har ingen referanse til strømmen ut av skilletrafo og har dermed ingen misjon. Personsikkerhet bedres ikke om du kobler landjord forbi skilletrafo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kaffelars Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 og jeg er uenig :) når landjord kobles forbi vil den forbinde jordingssystemet ombord etter skilletrafo med landjord, potensiale utjevnes, og Hekkbølgen risikerer ikke å bli en del av en ubeskyttet strømkrets som han har opplevd nå. Spenning ut fra skilletrafo vil(bør) da ha en jordingsreferanse mot landjord, alternativt sette ned et eget jordspyd. Midtpunkt på skilletrafo går nok nå til motor, aksel, ror etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Kan ikke da en jordingsfeil i en annen båt komme forbi din skilletrafo og inn i båten din? Jeg mener dette høres helt tullete ut, men er ydmyk for at jeg kan ta grundig feil her. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Nei, med skilletrafo har du ditt eget lokale kraftverk uten galvanisk forbindelse til hverken jordledningen eller fasene fra land, altså uten ledningsforbindelse til noe fra nettleverandøren på land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekkbølgen Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Bare å få tak i fagfolk skjønner jeg.. men de har mye å gjøre og jeg står i kø.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 (redigert) Da har jeg hatt en kar fra gamle "Navy" på Blommenholm i Bærum ombord. Han fant ut at jordingsledningen som kom fra landstrøminntaket ikke var tilkoblet landstrømsentralen. Om de bare har løsnet eller blitt frakoblet er uvisst. Trolig det siste da hverken jordingen til de to kursene eller jordfeilbryteren var tilkoblet. I tillegg, som jeg nevnte lenger opp, har Yanmar verkstedet jordet propell- og roraksling til motoren. Han fra gamle Navy, nå SG Marine, anbefalte meg å kjøpe en "sink saver" på Maritim. Så ble gjort, kostet rett under 1000 lappen. Den fungerer slik at man kobler minus fra landstrøminntak via den "galvaniske isolatoren" før minus fra inntaket går videre til landstrømboksen. https://www.maritim.no/whisper-power-wp-gi-galvanisk-isolator# så får vi se om dette hjelper.. Redigert 1.Juni.2017 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Hekkbølgen skrev 4 minutes ago: .. Den fungerer slik at man kobler minus fra landstrøminntak via den "galvaniske isolatoren" før minus fra inntaket går videre til landstrømboksen. Den er det lurt å ha,, helt klart. Du mener sikker på jordlederen, ikke "minus" ? Det er vel 12-voltsanlegget som har minus. Denne skal på, som du sier før landstømsboksen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Hvorfor benyttes det Zink under båten. På de fleste båter er alle metalldeler mer eller mindre koblet sammen. Om disse er av forskjellige matrialer vil det opstå strømmer I mellom disse når mån sjøsetter båten pga at saltvann er en elektrolytt. Grunnen til dette er at de forskjellige metallene har sin egen elektromotoriske spenning (EMS). Egentlig akkurat det same som skjer I et hvilket som helst batteri, bare her er det valgt matrialer med stor forskjell I EMS. Da er det to hovedprinsipper for å beskytte metalldelene mot disse strømmene. Lokal beskyttelse med Zink på hver metalldel, eller "global" der alle metalldelene kobles sammen via elektriske ledninger og kobles til en eller flere zinker. Den siste er å anbefale. I begge tilfeller er det slik at Zinken ligger lavt I spenningsrekken slik at den avgir elektroner til de andre metallene. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 JRK skrev 17 minutes ago: Hvorfor benyttes det Zink under båten. På de fleste båter er alle metalldeler mer eller mindre koblet sammen. Om disse er av forskjellige matrialer vil det opstå strømmer I mellom disse når mån sjøsetter båten pga at saltvann er en elektrolytt. Grunnen til dette er at de forskjellige metallene har sin egen elektromotoriske spenning (EMS). Egentlig akkurat det same som skjer I et hvilket som helst batteri, bare her er det valgt matrialer med stor forskjell I EMS. Da er det to hovedprinsipper for å beskytte metalldelene mot disse strømmene. Lokal beskyttelse med Zink på hver metalldel, eller "global" der alle metalldelene kobles sammen via elektriske ledninger og kobles til en eller flere zinker. Den siste er å anbefale. I begge tilfeller er det slik at Zinken ligger lavt I spenningsrekken slik at den avgir elektroner til de andre metallene. Takk for lettfattet og ikke minst forståelig innlegg om et svært komplisert tema. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Worry II skrev 41 minutes ago: Den er det lurt å ha,, helt klart. Du mener sikker på jordlederen, ikke "minus" ? Det er vel 12-voltsanlegget som har minus. Denne skal på, som du sier før landstømsboksen. Ja hehe.. strømkunnskapene ble raskt avkledd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 (redigert) Da er galvanisk isolater montert og med aksling jordet kan jeg vel leve bekymringsløst med landstrømmen. fant også ut at jeg ikke hadde skilletrafo men batteriseparator ombord.. Redigert 3.Juni.2017 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Du kan jo måle om det ligger noe spenning over de to polene hvis du vil. Den bør ligge godt under max for det galvaniske skillet om du skal være sikker. Max bør være oppgitt i papirene til skillet, men vil typisk være rundt 1-2 Volt avh om de har brukt en eller to diodebruer. Forsket litt på dette da sinken min forsvant for fort i vinter (da jeg lå på landstrøm) og har liggende deler for å lage slike selv. Men så snublet jeg over 3 stk Victron skilletrafoer fra et opphørsbo og da bortfalt behovet. Det er enkle greier. Evt liten spenning i jordleder stoppes ved å føre den over en eller to kraftige likeretter/diodebroer som krever en viss spenning for å 'åpne'. Redigert 4.Juni.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Takk for tipset Fasting. Skal sjekke. Men kan ikke se hvor det står om maks strøm. Men mener å ha lest/hørt at maks er 0.8 V ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Du blander begrepene spenning (V) og strøm (A). Dingsen din tar 16 A. Beskytter fra 0- til ca. 0,8 V. Ut fra skissen har du en diode i hver retning. Beskyttelsen innenfor spec. er reell. Muligheten for at en diode skal feile om det skjer 'et eller annet' er også reell. Les bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Takk for info Hulda ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Ser det står 0.9V under "Testing" på bildet. Det betyr nok at det bare er en diodebro der. Hvis du da måler spenning over det galvaniske skillet er det OK om den er under 0.9V, dvs. da sperrer den for strøm som kan gi korrosjon. ER det mer enn 0.9V så flyter det sannsynligvis mye strøm i jordleder (ikke veldig sannsynlig, men det skjer jo) eller så er dioden brent opp slik at endene står åpne og du måler potensialforskjellen på jord fra land og jord i sjø (heller ikke veldig sannsynlig da dette er robuste likeretterdioder, men kan vel i prinsippet skje ved lynnedslag osv). Er den 0.0V er det enten a) ingen potensialforskjell mellom jord/sjø eller b) kortsluttet diode. Fordømt forvirrende altså, og det er vel derfor det står at skillet må koples fra for å bli testet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.