Jump to content

Yamaha 250 2007 mod, powertilt virker ikke

All In

Recommended Posts

Motor sitter på Yanmar 76DC. Ved et par anledninger har powertilt fusket. Jeg trykker inn knappen, den beveger seg litt før den stopper. (Det var litt anderledes lyd enn vanlig). Ved nytt trykk har den gått videre men stoppet igjen. Når jeg fikk fart på båten gikk det bra å tilte opp og ned. Når jeg tiltet den helt ned nå, vil den ikke tiltes opp igjen. Når jeg nå trykker inn knappen/bryteren for bevegelse så bare klikker det. Motoren står nå i vannet. Hva er prosedyre for feilsøking på denne feilen?

Har ikke funnet noe løsning enda. Under motordeksel styrbord side, sitter det en grå boks der det går to grønne og en rød ledning inn. Denne boksen klikker det i når jeg prøver å tilte motor. Boksen sitter dog bak noen deksler/eksosrør som jeg ikke har skrudd av da jeg ikke vet om jeg skal skru dette selv uten kompetanse. Båten ligger på vannet, og den fungerer. Er redd for å skru selv gjør at den ikke kan brukes resten av sesongen.

Jeg skjønner at feilsøking ligger i å måle spenning ut fra denne boksen og ned på tiltmotor. Spørsmålet er om noen kjenner til denne problemstillingen og kan gi råd: hvilke ledninger skal måles, er det bare å skru av de sort plastdekslene (tre stk som ser ut som eksosbend, en kam som ligger over der releet bla sitter), er det bare å skru løs ledningene og sette strøm til etc. Føler vel at trenger råd her. Å snakke med verksted har jeg prøvd, men uten at de vil hjelpe meg mer enn "du må prøve å måle selv"

Du klarer sikkert å måle på den grønne og blå ledningen ut fra reléet uten å skru av innsuget, men må vel ha en hjelpende hånd til å trykke på tiltbryteren. Får du samme spenning der som du har på batteriet er reléet ok.

Isåfall er det mest sansynligt elmotoren på powertimmen som er problemet, men du må ha båten på land for å komme til den..

Målte spenning på rele. Måler mellom blå og grønn. Ved å trykke på knapp opp viser det 12,4V, og ved knapp ned vise det -12,4 V. Dette også ved motor i gang. Dvs at jeg tror rele er i orden.

Da gjenstår å feilsøke i trimmotor. Og det må bli senere da den må på land. Om noen har gjort samme operasjonen og kan bidra til løsning setter jeg pris på det.

• 2 måneder senere...

Nå har jeg skrudd ut motoren. Den kortslutter når den får strøm. Mest sannsynlig kortslutning i ankeret. Har åpnet motoren og pusset litt, men den kortslutter fortsatt. Dvs må ha my motor som koster 4500kr på ebay.

Vurderer å kjøpe hele powertilt systemet brukt av en makaniker i Moss for 5000kr. Da er det komplett og virker. Må litt skruing til for å få ut gammel powertilt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...