Hølje Startet 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2016 Hei. På ferietur opplever vi at plutselig går ladealarmen og spenning viser 14v på instrumentet . Kjører trøster for å lage litt forbruk alarm forsvinner , men kommer igjen 2-3 ganger. Så plutselig slutter dynamo å lade på BB motor som forsyner forbruksbatteriene. Sjekker nede i motorrom og finner ikke noen feil. Begge dynamoer er nye i februar. Ringer leverandør og får sendt ny dynamo og bytter denne i går. Men fremdeles så er det ingen lading. Prøver å kjøre strøm fra d+ til B + uten at det hjelper, dynamo jobber da voldsomt og spenning synker. Jumper ledning blir varm . Har holdt på i mange timer men til ingen nytte. Noen som har tips her? Dynamoer er Presolite 12v 70amp 66021151ms .Bilde av dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Kan 1 av batteriene ha kortslutta og skape problem? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Du kan jo starte med å kryssbytte dynamoene, det vil fortelle deg veldig mye. Ta den du tror er defekt på den andre motoren, (ikke motsatt). Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Målte syrevekt på batteriene 1 av cellene hadde ingen utslag på måler 1 av cellene hadde svært lav syrevekt. Batteri nr 2 som er i parallell har topp målinger . Kan dette være årsak? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Hva som er galt med lading vet jeg ikke, men kast ut batteriet med deffekt celle. Det vil bare stå å koke(og danne knallgass)på de friske cellene under lading, og tappe ned det friske batteriet i paralellkoblingen når lading opphører da det ikke klarer opprettholde normal hvilespenning pga en eller flere defekte celler. Litt rart du får ladealarm når du likevel har 14 volt ?? Er det snakk om både 12 og 24 volt anlegg siden det er en 72 P ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 12 volt anlegg Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 litt oppdatering Har lagt opp Nye kabler som ikke går via starter (original på Volvo) samme resultat.Ingen lading. jeg måler D+ kabel fra ladelampe på instrument panel den har samme Verdi når tenning slås på 7,8V som SB motor( som lader som den skal) Jeg måler batterier , syrervekt og hvilespenning er på topp. jeg bytter over startbatteriet/forbruksbatteriet ingen forskjell. SB og BB motor har heilt adskilte lading og batterier, slik eg har funnet ut iallefall. tok med meg første dynamo til Varhaug elektrodiesel og sette den I benk, den er død, og bærer tydelig tegn på å ha kortslutta. ( se bilde øverst) dioder er smelta/sprø og kan pirkes ut. altså ikke garantisak på den for å si det slik:-( dynamo som sitter inne nå lukter også tydelig svidd. Nå er eg heilt tom for ideer på hva som er feil, dette burde vært enkelt .... men nei.. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Det høres ut for at dynamoen ikke har tålt belastningen av det defekte batteriet. Er du heldig kan det være regulatoren som er brent. Ellers kan det være at likeretterbroen er skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Har en mistanke om batteriet som er synderen ja, har ikke tatt belastningstest på det ennå. regulator ligger I dynamo og det lukter svidd av den Nye som er satt inn også. Ser også at min landstrømslader sliter med å komme opp I spenning. Jeg har 2 stk 18ah batteier til forbruk og start av BB motor. eget startbatteri på SB motor som kun er start. Burde kanskje inn med en lade fordeler/splitter for å utnytte begge dynamoer bedre. noen som har forslag til løsning her? dynamoer eg har har senseledning rett på + på dynamo. hvordan kople dette opp med splitter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Jeg har Sterling Prosplit hos meg. Samkjører lading fra begge dynamoer til bankene i prioritert orden. Har også eksterne regulatorer til dynamoene. Har Prestolite dynamoer - billige og enkle de jeg har da jeg bruker ekstern regulator. Den ene dynamoen røk uforståelig etter kort tid også, men jeg kjøpte da ny til en hyggelig pris hos leverandøren i stedet for å bruke mye tid på å undersøke den. Minner meg på at jeg aldri fikk svar på om produsenten godkjente reklamasjon/feil på den.. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 En oppdatering. Først fikk eg en defekt dynamo. Byttet denne. Monterte samtidig opp Sterling Prosplit R nye kabler fra dynamo til splitter og en Victron BMV 700 . Startet opp og trudde alt var Ok. Så etter noen timers bruk, så kommer Ladealarm inn. Dynamo er ekstremt varm. Bytter deretter forbruk/ startbatteri, når eg skru på minus polen på batteriet og legger armen borti motorblokka, får eg strømgjennomgang .altså mellom minus og blokk på motor( jord) Da skjønner eg at noe er riv ruskende galt, måler 12,7 volt mellom jord og minus på batteri. Begynner å leite etter feilkilden, oppdager at det er dynamo på SB motor som er problemet, her går plussen rett til jord. Nå er ny dynamo montert på SB motor ( begynner å kunne demontere/montere dynamo nå) og ladingen har aldri vært bedre Må legges til at denne dynamoen også var ny i mars som på BB motor. Prestolite . Mange timer med skruing og samtaler med mekanikkere om teorier har det blitt. En god dag når ting endelig løser seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.