Hank Startet 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2016 (redigert) Charterskuta Johanna, bygget 1892, sank nettopp ved Nesoddtangen. Alle passasjerene er visstnok reddet i land. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/bat-med-158-om-bord-sank-ved-nesodden-1.13035640 http://www.dagbladet.no/nyheter/bandet-sto-og-spilte-i-baugen-av-baten-da-de-gikk-rett-i-fjellveggennbsp--vi-tenkte-vi-bare-skulle-spille-videre/60314383 Redigert 9.Juli.2016 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 (redigert) Antar at den gikk på grunn og at skipperen valgte å strandsette den på den lille stranda på Nesoddtangen. Prisverdig at han/hun fikk strandsatt den slik at passasjerene enkelt kunne fraktes i land. Oslofjorden er jo heller ikke det verste stedet slikt kan skje med flere redningsskøyter, brannbåter og ambulansebåter i umiddelbar nærhet. Redigert 9.Juli.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Noen som finner Ais track på den? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Pequod Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Ifølge NTB blåste skipperen til null, så det er ikke mistanke om noe promillekjøring. Denne skuta har jo seilt langs Nesoddlandet i mange år, og det er ikke særlig urent farvann der for å si det slik. Så det blir spennende å se hva som var årsaken. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lazyjack Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Noen som finner Ais track på den? Tror ikke Johanna har AIS. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Gikk den på grunn som flere aviser melder eller det bare jouralister som har sett bildet og ikke forstår at skipperen strandsatte den for å lette redningsarbeid og hindre at den sank på dypt vann? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
anonym123456 Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Skipperen strandsatte den etter kollisjonen. http://www.dagbladet.no/nyheter/vet-ikke-hvorfor-skuta-plutselig-tok-en-sving-mot-styrbord/60314747 Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Den gikk visstnok først på land etter en kraftig sving mot styrbord. Så ble den bakket ut og satt på land på et mer egnet sted, i følge artikkelen under. Skuta skal nå berges. http://www.dagbladet.no/nyheter/vet-ikke-hvorfor-skuta-plutselig-tok-en-sving-mot-styrbord/60314747 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Skjønner ikke hvordan den kunne kjøre på land gitt at ikke både gir og styring var ute av spill, så er spent på årsaken. Godt det gikk så bra som det gikk :-) Den strandet rett utenfor hytta til en familien til en kompis av meg, så kjørte innom og tok en kikk på vei hjem fra Hvaler. Ryktene sier den skal forsøkes heves allerede i morgen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
fs Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 (redigert) Litt synsing ettersom EM finalen er litt kjedelig for øyeblikket. Min autopilot fikk ved en anledning hikke og ga plutselig fullt ror til styrbord. Og dette var endog en solid Robertsen/Simrad av nyere dato. Dersom jeg hadde vært et øyeblikk uoppmerksom samtidig, kunne det gått skikkelig galt. Kjenner også til et annet tilfelle hvor det samme skjedde, denne båten kjørte rett i fjellveggen så flisene føk. Kun materielle skader. Poenget er, man har kjørt samme leia x-antall ganger, full kontroll, prioriterer kanskje en forespørsel fra en gjest etc i samme øyeblikk som skuta plutselig bestemmer seg for en 90 graders kursendring. Det kan skje.(jada, jeg vet,, man skal aldri stole på elektronikken, alltid være årvåken, stå bak spakene ++) Redigert 10.Juli.2016 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Tok en tur utpå i kveld, abstinensene ble for store! Deilig med båttur igjen, selv om den ble kort! Knipset noen bilder av Johanna. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Laholm Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Min kanskje mest vesentlige venn og mentor i båtlivet de siste 20 årene (FinnC, profilen ser ut til å være fjernet etter at han døde alt for tidlig for endel år siden) fortalte at han gikk sørover i Bømlafjorden på autopilot da båten plutselig svingte 90 grader mot land. Han var en meget kompetent radioingeniør og tilskrev hendelsen de kraftige kortbølgesenderne i området. Kan mekanismen her være den samme? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Noen kraftig kortbølgesender finnes neppe i nærheten her men min forrige Raymarine autopilot "slapp" ved flere anledninger roret og det endte umiddelbart i fullt ror til styrbord. Å gå for autopilot nær land er derfor "forbudt" ombord i min båt. Charterbåtene i fjorden her ofte går tett langs land for å gi passasjerene en fin opplevelse. Bakdelen er at det gir mindre rom for å kunne korrigere om en svikt (menneskelig eller teknisk) skulle oppstå. Det blir interessant å høre hva årsaken til uhellet med Johanne var. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Jeg hadde en avtale på Nesoddtangen kl 21:52, så jeg fikk med meg det meste av redningsaksjonen. Satte opp farta så snart jeg hørte Mayday på radioen, men med min båt går det uansett ikke fort, så det var bergningsressurser på stedet før jeg kom frem. Det hørtes først ikke så dramatisk ut, så for meg en lystbåt i fjæra, det burde ikke klassifisere til "Mayday" tenkte jeg, men så ble det jo nevnt over 150 mennesker ombord (inkludert en i rullestol). Etter min oppfatning var det heller ikke så dramatisk, mannskapet hadde etter hva jeg forstod full kontroll på passasjerene, tilstrekkelig med redningsflåter og værforholdene var rolige. Redningsoperasjonen var formidabel, til og med helikopter i stand-by. Det litt kjipe, utover at de ikke lyktes med lensing, var jo at man ikke hadde full kontroll med telling av personer og dermed ikke kunne avslutte bergningsaksjonen. Jeg visste ikke helt hva som er best practice i slike situasjoner, men valgte å gi godt med gass for å komme frem til situasjonen relativt raskt, holde meg i stand-by på såpass avstand at jeg ikke var i veien, ikke annonsere mine kapasiteter på kanal 16 ettersom det åpenbart ikke var behov for dem og ettersom det var tungt nok med trafikk på kanal 16. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ms Fortuna Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Har vel vært en dårlig helg for charterbåtene dette, etter lørdagens hendelse med Johanna var det Festival sin tur på søndagskvelden, med grunnstøting utenfor Gressholmen på¨et helt åpenbart og godt merket sted. Full utrykning igjen fra alle etater og Bruse ble rekvirert for å dra havaristen av grunn like etter klokken 1900. Hadde orkesterplass fra balkongen rett etter man selv hadde kommet inn etter en helg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 http://www.tv2.no/a/8443052/ Manøveren opp mot land var ifølge brannvesenet en redning fra kapteinens side, og brannmesteren i Follo skryter av at han fikk styrt båten inn på en sandgrunne like ved land. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 – Vi vet ikke hvorfor dette skjedde. Det vi vet så langt er at båten har snudd og kjørt rett på land, sier han til TV 2. Med andre ord vet vi fortsatt ikke hva som skjedde bortsett fra at båten har snudd og kjørt på land hvilket trolig ikke skyldes den som stod ved roret, men en teknisk svikt av en eller annen grunn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 slik jeg oppfatter han som blir intervjuet så tok skuta inn vann og man forsøke med lensepumper uten hell Deretter ble den kjørt på land, men fortsatt litt uklart hva som var hendelsesforløpet Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 slik jeg oppfatter han som blir intervjuet så tok skuta inn vann og man forsøke med lensepumper uten hell Deretter ble den kjørt på land, men fortsatt litt uklart hva som var hendelsesforløpet Det ble også sagt på Østlandssendingen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Jeg forstår det som at det har vært 2 forskjelige "manøvre mot land" her. Først en ufrivillig som gikk i fjellveggen og lagde hull i båten. Så et tilsiktet strandhugg for å berge båt og mannskap/passasjerer. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Det er også hvordan jeg har forstått det, men litt underlig at det fortsatt er så uklart hva som skjedde og i hvilken rekkefølge for noen må da vite det? Hvorfor det skjedde kan jeg forstå enda ikke er endelig avklart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 så rekkefølgen kan være: 1. Båten dreier plutselig 90 grader og treffer land (mysterium - ingen vet hvorfor) 2. Båten bakker ut. Det konstateres at de tar inn vann etter sammenstøtet 3. Brannvesen ankommer men lensepumper, men den tar inn for mye vann til at pumpene klarer å holde unna 4. Båten går mot land igjen og "setter seg" på en sandbanke 5. Båten evakueres 6. Båten synker Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Jeg forstår det som at det har vært 2 forskjelige "manøvre mot land" her. Først en ufrivillig som gikk i fjellveggen og lagde hull i båten. Så et tilsiktet strandhugg for å berge båt og mannskap/passasjerer. Noen fjellvegg kan den neppe ha truffet da båten tilsynelatende er uskadet i baugen over vannlinjen. Det samme gjelder det 5-6 meter lange baugspydet/klyverbommen. Den kan ha vært på vei mot en fjellvegg men undervannskroget traff nok bunnen før den kom så langt.. Redigert 12.Juli.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Bilde tatt 19. juni... Stor versjon her: https://www.flickr.com/photos/caegear/28269130595/sizes/l Redigert 12.Juli.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Fishermidas Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Kjenner ikke til skuta, men på dette bildet ser den rimelig kjølsprengt ut.....! Ikke mye spring igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.