Jump to content

Charterskuta Johanna sunket i Oslofjorden

Hank

Recommended Posts

Antar at den gikk på grunn og at skipperen valgte å strandsette den på den lille stranda på Nesoddtangen. Prisverdig at han/hun fikk strandsatt den slik at passasjerene enkelt kunne fraktes i land. Oslofjorden er jo heller ikke det verste stedet slikt kan skje med flere redningsskøyter, brannbåter og ambulansebåter i umiddelbar nærhet.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Skjønner ikke hvordan den kunne kjøre på land gitt at ikke både gir og styring var ute av spill, så er spent på årsaken.

Godt det gikk så bra som det gikk :-)

Den strandet rett utenfor hytta til en familien til en kompis av meg, så kjørte innom og tok en kikk på vei hjem fra Hvaler.

Ryktene sier den skal forsøkes heves allerede i morgen.

bilde

Mvh. SAP

Litt synsing ettersom EM finalen er litt kjedelig for øyeblikket.

Min autopilot fikk ved en anledning hikke og ga plutselig fullt ror til styrbord. Og dette var endog en solid Robertsen/Simrad av nyere dato. Dersom jeg hadde vært et øyeblikk uoppmerksom samtidig, kunne det gått skikkelig galt. Kjenner også til et annet tilfelle hvor det samme skjedde, denne båten kjørte rett i fjellveggen så flisene føk. Kun materielle skader.

Poenget er, man har kjørt samme leia x-antall ganger, full kontroll, prioriterer kanskje en forespørsel fra en gjest etc i samme øyeblikk som skuta plutselig bestemmer seg for en 90 graders kursendring. Det kan skje.(jada, jeg vet,, man skal aldri stole på elektronikken, alltid være årvåken, stå bak spakene ++)

Redigert av fs (see edit history)

Min kanskje mest vesentlige venn og mentor i båtlivet de siste 20 årene (FinnC, profilen ser ut til å være fjernet etter at han døde alt for tidlig for endel år siden) fortalte at han gikk sørover i Bømlafjorden på autopilot da båten plutselig svingte 90 grader mot land. Han var en meget kompetent radioingeniør og tilskrev hendelsen de kraftige kortbølgesenderne i området. Kan mekanismen her være den samme?

Laholm

Noen kraftig kortbølgesender finnes neppe i nærheten her men min forrige Raymarine autopilot "slapp" ved flere anledninger roret og det endte umiddelbart i fullt ror til styrbord. Å gå for autopilot nær land er derfor "forbudt" ombord i min båt.

Charterbåtene i fjorden her ofte går tett langs land for å gi passasjerene en fin opplevelse. Bakdelen er at det gir mindre rom for å kunne korrigere om en svikt (menneskelig eller teknisk) skulle oppstå.

Det blir interessant å høre hva årsaken til uhellet med Johanne var.

Jeg hadde en avtale på Nesoddtangen kl 21:52, så jeg fikk med meg det meste av redningsaksjonen. Satte opp farta så snart jeg hørte Mayday på radioen, men med min båt går det uansett ikke fort, så det var bergningsressurser på stedet før jeg kom frem.

Det hørtes først ikke så dramatisk ut, så for meg en lystbåt i fjæra, det burde ikke klassifisere til "Mayday" tenkte jeg, men så ble det jo nevnt over 150 mennesker ombord (inkludert en i rullestol). Etter min oppfatning var det heller ikke så dramatisk, mannskapet hadde etter hva jeg forstod full kontroll på passasjerene, tilstrekkelig med redningsflåter og værforholdene var rolige. Redningsoperasjonen var formidabel, til og med helikopter i stand-by. Det litt kjipe, utover at de ikke lyktes med lensing, var jo at man ikke hadde full kontroll med telling av personer og dermed ikke kunne avslutte bergningsaksjonen.

Jeg visste ikke helt hva som er best practice i slike situasjoner, men valgte å gi godt med gass for å komme frem til situasjonen relativt raskt, holde meg i stand-by på såpass avstand at jeg ikke var i veien, ikke annonsere mine kapasiteter på kanal 16 ettersom det åpenbart ikke var behov for dem og ettersom det var tungt nok med trafikk på kanal 16.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har vel vært en dårlig helg for charterbåtene dette, etter lørdagens hendelse med Johanna var det Festival sin tur på søndagskvelden, med grunnstøting

utenfor Gressholmen på¨et helt åpenbart og godt merket sted.

Full utrykning igjen fra alle etater og Bruse ble rekvirert for å dra havaristen av grunn like etter klokken 1900.

Hadde orkesterplass fra balkongen rett etter man selv hadde kommet inn etter en helg på sjøen.

bilde

– Vi vet ikke hvorfor dette skjedde. Det vi vet så langt er at båten har snudd og kjørt rett på land, sier han til TV 2.

Med andre ord vet vi fortsatt ikke hva som skjedde bortsett fra at båten har snudd og kjørt på land hvilket trolig ikke skyldes den som stod ved roret, men en teknisk svikt av en eller annen grunn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

så rekkefølgen  kan være:

1. Båten dreier plutselig 90 grader og treffer land (mysterium - ingen vet hvorfor)

2. Båten bakker ut. Det konstateres at de tar inn vann etter sammenstøtet

3. Brannvesen ankommer men lensepumper, men den tar inn for mye vann til at pumpene klarer å holde unna

4. Båten går mot land igjen og "setter seg" på en sandbanke

5. Båten evakueres

6. Båten synker

Jeg forstår det som at det har vært 2 forskjelige "manøvre mot land" her. Først en ufrivillig som gikk i fjellveggen og lagde hull i båten. Så et tilsiktet strandhugg for å berge båt og mannskap/passasjerer.

Noen fjellvegg kan den neppe ha truffet da båten tilsynelatende er uskadet i baugen over vannlinjen. Det samme gjelder det 5-6 meter lange baugspydet/klyverbommen. Den kan ha vært på vei mot en fjellvegg men undervannskroget traff nok bunnen før den kom så langt..

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Bilde tatt 19. juni... Stor versjon her: https://www.flickr.com/photos/caegear/28269130595/sizes/l

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...