Jump to content

Charterskuta Johanna sunket i Oslofjorden

Hank

Recommended Posts

Møtte tilfeldigvis maskinisten ombord i går. Han bekreftet at de gikk på grunn med baugen. Hvorfor visste han ikke da kapteinene skulle forklare seg senere.

Kapteinene hadde en heller dårlig uke. Forrige mandag var vi på tur mot Aker Brygge på kvelden og på vei forbi Gressholmen så hadde en daycruiser gått tom for bensin. De spurte om jeg hadde og jeg sa de kunne få litt av jollekanna. Vi ser da båte Kristiania (fjordcruise skip) på god fart mot oss og jeg sa vi måtte vente til den var forbi. 15sek senere ser vi at den var på kollisjonskurs med daycruiseren og tydelig ikke hadde sett den. Vi og andre båter begynner å vinke for å få kontakt med de ombord men kun passasjerene som vinka tilbake.... Båten traff daycruiseren i baugen men heldigvis ikke rett forfra. De to gutta hoppa i sjøen rett for den traff og ble ikke skada. Båten så ut til å klare seg greit selv om fenderlista og rekka så skada ut. Mange båter der og en annen daycruiser tauet de inn så de kom i sikkerhet og fikk fyllt bensin. Sa Kristiania snudde og kom tilbake men da dro vi da gutta var ivaretatt og båten sikker.

Samme Kapteinen som på Johanna fikk jeg vite. Han vikarierte på Johanna og dette var hans første tur siden han traff den andre båten :sweat: . Kan jo spekulere her.....

Om ikke fotografiet lyver, så er dette noe av det verste jeg har sett. Å få rettet opp et slikt skrog må vel koste millioner.

Sikkert ikke billig nei. Noe tilsvarende ble gjort med skonnerten Svanen for mange år siden. Der ble det lagt inn langsgående stålbjelker i borde på hver side for å beholde fasongen etter at skroget var rettet opp.

Havnevesenets slipp på nordsiden (mot Bleikøya). Merkelig at du kan ha unngått å se mastene på Johanna.

Johanna har godt synlige skader etter grunnstøtingen, store åpninger mellom kjøl og nederste bordgang hvor det har blitt stappet inn ulltepper for å tette ifm. hevingen. Det er også slått av deler av nedre del av baugen. Det er montert en slags stålkasse over fremre del av kjølen, det kan tyde på at det har vært problemer her tidligere.

Jeg skal se om jeg får lagt inn noen bilder i løpet av dagen.

Her er noen bilder fra det skadde området på Johanna. Man ser stålkassen rundt fremre del av kjølen og også tilsvarende kasse rundt bakre del av kjølen. Jeg vet ikke hvorfor dette er gjort som det er men kan ha sammenheng med tidligere forsøk på å rette opp kjølen (kjølsprengt) eller reparasjon av skade. Oppflisede områder på undervannskrog skyldes nok at den har ligget på siden og gnaget mot fjellet. Deler av kjøl/stråkjøl er også skadet ifm. slippsettingen. Jeg synes i det hele tatt båten ser ganske lurvete ut i området ved baug og kjøl.
bilde

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Apropos jern rundt kjøl, avflasset lakk (el.l.) og andre ting på bildene....markedssjef Qvigstad uttalte på Kveldsnytt, og bl.a. til VG (sitat fra 10. juli): "....Båten er totalrestaurert og var i strålende stand. Alt treverket er nytt, og det er gjort av våre egne folk. Det er en av de mest populære charterbåtene i Norge, sier han...."

Han kan jo selvsagt være feilsitert, eller så tror jeg at jeg og han må ha ulik oppfatning av "alt" i "...Alt treverket er nytt...".

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...