Jump to content

Brukt-test av Princess 46 Riviera


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Dette her ja http://www.batmagasinet.no/artikkel/flott-julenummer

 

Må vel være noen i området ditt som har liggende et nummer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vi går sammen med en 46 Riviera hvert år. De har skiftet motorer til 2 x VP D12 ? De har også bygget om cockpit til rundsitter på styrbord og laget til solsenger akter der det originalt bare er akterdekk. Byssa er også utvidet med skaper og benkeplate langs hele babord side nede. Dette er en 92 modell og et virkelig praktisk eksemplar av arten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vi går sammen med en 46 Riviera hvert år. De har skiftet motorer til 2 x VP D12 De har også bygget om cockpit til rundsitter på styrbord og laget til solsenger akter der det originalt bare er akterdekk. Byssa er også utvidet med skaper og benkeplate langs hele babord side nede. Dette er en 92 modell og et virkelig praktisk eksemplar av arten.

 

Det må være et fryktelig trangt motorrom med 2 x D12 på en så smal båt med et såpass lavtbyggende skrog vel?

Link to post

2 x D12 er jo ca 3 tonn motorer og gir. Ikkeno småtteri. 6000 Nm (2 x D12-800).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

2 x D12 er jo ca 3 tonn motorer og gir. Ikkeno småtteri. 6000 Nm (2 x D12-800).

Ja tenker jo at dette må gå kraftig ut over både plass i maskinrommet samt bæreevnen i skroget da dette er ganske heavy duty greier til en 46 foter. Var ombord i en siste generasjons Princess 50 der det sto D11. Denne hadde god plass i maskinrom men båten har jo et enormt skrogvolum med en høyde som man ikke finner på noen tilsvarende båt i samme klasse.

Link to post

Sikkert 3,5 tonn med gir. Glemte at girene på disse sikkert ikke er vanlige 100-kilos klumper  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er 3 tonn med gear. Det er ikke god plass, men det går. På tomgang går det i 7 knop og det blir litt brutalt når man skal legge til. Motorene er yrkes-rated og justert til 615 hk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båten skal få nye motorer. Der som er montert nå har tidligere stått i en ambulansebåt med vannjet. De har derfor rettvinklede gear og er bygget opp i forkant. Det blir helt feil med tanke på bunnpannens vinkel og smøring. Eier har dykkerfirma og motorene skal over i dykkerbåten som har vannjet. Det står 2 andre D-12 på land med vinklet kasse som da skal inn i Rivieraen. Den har originale aksler som antagelig også byttes (selv om Sleipner mener de skal tåle belastningen) da det er helt i grenseland med tanke på kreftene de blir utsatt for. Båten ligger ca. 10 cm. dypere i vannet akter enn originalt og eksosen kommer nå under vannlinjen. Dette spruter litt i overkant når det startes i havn, men går ok for øvrig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har en 46 Riviera selv. Hvorfor ikke sette inn D9 med 7gr vinkel på kasse.?

Disse har mer eller mindre samme avtrykk som Tamd 71/72 som også ble levert båten

Dessuten blir det nesten ett tonn lettere. Jeg gjorde det aldri, da båten er solgt.

Men er du intr. har jeg 2 stk D9-575 uten kasse. Tror det er samme sae 3 adapter plate til gear,

som til D12

Link to post

Det må være et fryktelig trangt motorrom med 2 x D12 på en så smal båt med et såpass lavtbyggende skrog vel?

En annen original motorisering på P46 var CAT 3208 som er en 10.4 liters V8 og TAMD 71. Førstnevnte hadde vel ikke det beste ryktet med de høyere effektuttakene, og spes 425 versjonen som er å finne i noen P46

 

D12 er et stort beist av en rekkesekser, men tror CATen er nok minst like bred, dog kortere.

Herlig motorisering by the way :-)

Mvh. SAP

Link to post

Du har jo sett den du SAP :-)

Det var for øvrig 3208 i båten originalt. Det ble en råde gjennom blokka som ble døds-støtet for de og som førte til D-12 installasjon. Betalte vel rundt 200 båtpenger for 2 stk. og de var gått 1000 timer. Kan vel kalles røverkjøp...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...