Jump to content

Marex 290 suncruiser/ sjöegenskaper

Antos_74

Recommended Posts

Nja, de sier vel strengt tatt at sjøegenskapene er gode opp til en hvis fart. Inntrykket jeg har fra testen er at de går bra i sjøen om man er litt moderat med farten.

Toppfarten på 35 knop bruker man jo sjeldent. Cruise på 25-30 er jo fort nok pg så dreper man ikke motoren. :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Nei desverre, men det er slik jeg tolker testen.

Det blr også nevnes at folk tross alt har veldig forskjellig oppfattelse av hva som er for harde slag, så det beste er å prøve å få testen en når det er litt sjø å se hva du synes selv. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har hatt en Marex 290 i noen år, super båt og den går godt i sjøen. Som de fleste slike familiebåter så er det mye innvendig volum og bra med bæring i hekken - dette betyr at den blir ganske flat bakover og derfor vil slå en del når farten går over cruisingfart. På denne båten betyr det bra med komfort opp til 30 knop, over det bør det være under 0,5m bølger. Båten trives best i rundt 22-26 knop og tåler da bra med sjø. I litt høyere sjø så kan man trimme inn drev og justere ned flapsen så båten planer i 14-15knop - da går den som en plog i sjøen og kaster sjøen bort, imponerende hvor mye sjø den tar da.

Så ja, smeller fort litt i 30 knop pluss, men under dette er den helt suveren.

Har svart deg på DM, men støtter i tillegg olla fullt ut. Dette er en båt en blir glad i. Ulempen med båt av denne typen er at det er lite bagasjeplass, men det blir likt for alle. Køya i sovelugaren er veldig lang, så noe kan stues i beinenden. Ellers buker jeg plastbakker som jeg skyver under benkene ute for å holde litt orden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...