Jump to content

Systemrens og martec kjøler

ronbirke

Recommended Posts

Min vp md17c sliter fortsatt med feberproblemer. .

Nå har jeg gått til innkjøp av sterkere lut, bokstavelig talt. Nemlig systemrens!!

Har lest flere tråder om temaet her inne, men syntes mange av disse fremgangsmåtene er veldig omfattende og de høres vanskelige ut å gjennomføre i praksis..

Så da har jeg noen spørsmål:

Fv siden på martec, er den nødvendig å rense? Når martec var installert vites ikke, men motor er fra 77'!

Bør jeg isåfall ta ut termostat eller kjøre motor god og varm først?

Sjøvannsiden:

Bør jeg begynne å kjøre væsken inn før eller etter impeller? Og ut før eksosen?

Så sirkulere i sløyfe med en pumpe 20 min 3 g om dagen. I 3 dager. Holder dette?

Tenkte å avslutte prosedyren med å grave ut evt rust og bunnfall i kranene ved hver sylinder samt rense til stykket. Avslutningsvis fliser jeg hele systemet med ferskvann og fyller på frostvæske.

Er det flere zink anoder enn den i martec som bør taes ut? Står det feks noen i motorblokka??

Setter stor pris på tips og kommentarer.

Vil gjøre dette så raskt, enkelt og effektivt som mulig!

Akkurat på denne ville jeg skrudd av hele martec kjølingen fordi det da er enklere og rengjøre både den og blokka. Martec har et lokk i ene enden av veksleren som kan tas av og da ser du inn i de tynne røra sjøvannet går i. Ser det greit ut så trenger du ikke spandere noe systemrens på sjøvannsiden. Pass på at pakning bak lokket er hel og også hindrer sjøvann i å lekke forbi skilleveggen. Det vil gi dårligere kjøling, og du forstår hva jeg mener når du har åpnet opp. Da er det bare rørstubben som leder sjøvann ut i eksos du må sjekke, men det er ingen kunst når slangen er av. Giret har også en kjølekanal som sjøvannet først passerer før det kommer til pumpa og varmeveksler, men den kanalen er ganske sikkert åpen nok. Er du i tvil er det bare av med kjøleslanger og så spyle gjennom med hageslanger. Da ser du om det er åpent nok. Det er jo veldig greit med hageslangen på veksleren også når den først er av, både på ferskvannsiden og sjøvannsiden. Det vanligste er at det kan være litt tett på sjøvannsiden bak lokket på veksler. Der sitter sinken, og derfor kan det være litt der.

På selve motorblokka ofrer du systemrensen , inn i T- stykket under manefoil , og ut i termostathus og termostat fjernet ja. Vær obs på at slangen fra T-stykket til termostathus er tettet med en plastplugg. Akkurat den biten fra T-stykket og frem til pluggen kan være fylt opp med rust. Det må du fjerne med en tråd eller lignende, men pluggen skal altså stå igjen. Det skal den være når den er bygd om til ferskvannkjøling. Tapper av på de tre pluggene du allerede har nevnt ja.

Og er det byttet til varmere termostat, skal også tempgiver byttes. Dette er trolig gjort da det er beskrevet i ombyggningsettet til martec. Dette fordi at motor ikke skal gå så kald som den gjør med sjøvannstermostat. Byttes ikke giver vil tempmåler stige helt opp på det røde feltet. 

Som sagt sikkert gjort, men greit å vite, for kjøper du en dag ny giver eller termostat, skal du ha for ferskvannkjøling og ikke sjøvannkjøling.

Redigert av hegra (see edit history)

Takk for tips Hegra!

Skal ned i båten å skru av martec og termostat nå. Inspisere litt og rense t stykket hvis nødvendig.

Etter dette kjører jeg på med systemrens og lar det stå et par dager før jeg flusher med Fv og monterer alt tilbake og renser ut av kraner ved sylinderene.

Dette må vel være grundig nok?

Termostat åpner ved 78grader og det er borret et lite hull i den. Er dette innafor?

Hadde av eksos manifold og hadde oppe alle 3 tappepluggene på sylinderene men alt var rent og fint bare noe sort væske som kom ut..korrosjonsvann? ikke noe rust i t-stykket heller..

Martecen er tatt av, så den skal jeg uansett rense skikkelig.

Om noe er galt så må det være fra martec og ned til impeller og evt SV inntaket.

Hull i termostat er nokså vanlig og skal være der. Hullet bidrar faktisk til at den åpner noe tidligere. Uten hull står vannet stille, og hvis termostaten da er plassert et stykke unna de varmeste stedene kan det bli veldig varmt i blokka, mens vannet i termostathus fremdeles er kjølig og holder termostat stengt. Med hullet kommer det varme vannet frem og termostat åpner.

Trodde jo helst det var urenheter i blokk og T- stykket som bidro til feberen, men du får renske videre så kanskje du finner noe. Vær obs på at beholderen til martec ikke skal være mer enn 2/3 oppfylt med kjølevæske. Jeg fylte helt opp i min uvitenhet og da ble den for varm.

Er denne feberen noe som er kommet nylig, eller har den vært for varm alltid?

Termostat er riktig til ferskvannkjøling, og regner med du har riktig tempgiver også. Tviler på at den er merket med temp, men den har vel et nr, kanskje som røper om den er til fersk eller saltvannkjøling.

Redigert av hegra (see edit history)

Det som er så rart er at det ikke er drit noen plass... men mulig grunnen kan ha vært at ekspansjonstanken har vært for full... også kan jo impeller være svekket, selv om den ble byttet ifjor.

En times jobb i morgen, så burde alt være avdekket..

Rensen jeg ville ta nå er egentlig forebyggende for jeg tenker med gru tilbake på sommeren ifjor... selv om den virket fint de to siste turene, var det ett h... fram til det.

Ja, ja , siden den koker vet vi i det minste at den er altfor varm og ingen instrumenter som lyver da, ikke noen trøst det da :nonod: .

Den skal vel kunne klare 2400 omd. på full belastning om jeg ikke husker feil, og ca 2100 på marsjfart når den er ren under og rein propell. Og måleren bør da ligge omtrent midt på det grønne feltet.

Sikkert et dumt spørsmål, men har du sjekket at den elektriske sirkulasjonspumpa på martecen funker som den skal?

Har nå renset på både SV og Fv siden, og jeg kan ikke finne noe annet feil enn en liten lekkasje på underside av termostat hus. Her skal jeg banke ut en ny pakning for å få dette tett.

Jeg lurer nå på om det rett og slett kan være for dårlig Flow inn SV inntaket..

Dette er det litt vanskelig å gjøre noe med nå som båten er på vannet men..

Se etter restriksjoner på sjøvann inn eller ut. Blandebendet på eksosen er en mulig syndebukk, disse tetter seg ofte med rustpartikler.

Har du lite vann ut med eksosen? T av slangen, putt den I en bøtte og start opp. Om det kommer lite vann I bøtta også bør du sjekke inntaksiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hmm ja, det er ikke noe problem, men jeg tenker på selve inntaket. Er redd det er malt over ørten ganger med bunnstoff og det kommer for lite vann inn.

Etter noe etterforskning har jeg funnet ut at forrige eier tørrkjørte motor og ødelag impeller før jeg kjøpte båten. Så det kan jo være biter av denne som blokkerer en eller annen vei.. får prøve å spyle grundig igjennom på sv siden og samtidig pirke med en ståltråd.

Hvordan er sv pumpen egentlig? Er det robuste greier, eller er det mye problemer med disse?

Endelig hatt en tur med feberfri motor idag ?

Takket være system rens har jeg tydeligvis fått ut noe drit ifra SV siden!

Nå spruter kjølevannet ut av eksosen, og blårøyken er borte!!

Måtte og trekke til slangeklemmer på sv siden, siden det økte trykket førte til lekkasjer!

jeg er imponert, for en vidunder kur!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...