Hosse Startet 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2016 Har kjøpt en vannskoter av eldre modell til hytta i Sverige. Hentet den i våres, og da startet den og gikk veldig fint. Så har den stått ute frem til idag. Nytt batteri. Fullt av strøm. Akselen/motoren er bevegelig. Men den starter ikke. Tikker i startmotoren bara. Noen som aner hva dette kommer av? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Her har du spenningsfall etsted(dårlig strømgjennomgang), er trangt..men du må gå over kabling mellom batteri +/- til motor og starter. Klikker pga. spenning synker akkurat når den skal dra rund, innslag løser ut, spenning stiger litt og det klikker gjerne igjen. Åpne kabelsko, rens med fin smergel evt. messingbørste og crc 2-26, sett inn med syrefri vaselin etterpå så tenker jeg det skal fungere en god stund. Kan også være dårlig kontakt i tenningslås/småkabling, men ville sjekket batterikabling først. Ser ut som et kjekt transportmiddel, blir nok bra dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Takk for tips! Sjekker det. Det kan ikke være sånn at startmotoren rustet fast da? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Tviler på det siden du nevnte den startet fint i våres, startmotorene på scootere er gjerne bra beskyttet i tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Gått over alt av kabler nå og alt ser veldig fint og solid ut. Får den til å snurre et eller to varv innimellom, men drar ikke rundt motoren. Siden stilner den. Veldig merkelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Klarer du å måle spenning rett på starteren mens du gjør et startforsøk? Er det under 10volt, kan startreleet være synderen(brent/irret innvendig) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Kan prøve på det! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Det går full spenning ut fra start relet. Det var svært tørt og fint der også. Må være noe med starteren.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Sjekk koblingene. Er de ok, kakk hardt på starteren med hammer Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Da ingen båtverksteder i denne byen har tid å hjelpe meg, har jeg begynt å se på dette selv. Batteriet virker OK. Prøvde å "kortslutte" polene på solinoiden men da skjedde inget. Strøm ut fra solinoiden er ca 10 volt, men vanskelig å måle da dette synker kraftig når man tester den. Ergo, det må være rundt startmotoren problemet ligger. Har fjernet eksospotten og grenrøret nå for å se startmotoren. Koblingene ser veldig fine ut, men startmotoren er veldig rusten. Er vel bare å bestille ny? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Jeg ville ha plukket fra hverandre startmotoren og sett litt innvendig i den før jeg bestilte ny, kan nok tenkes den bare trenger litt smøring eller noen lagre, selv om den ser stygg ut utvendig. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.