Jump to content

Jabsco vannpumpe til elektrisk toalett har hengt seg opp!


Fantino

Recommended Posts

Som overskriften sier, pumpa står og 'gnager' mot stengt ventil. Måtte slå av hovedbryter forbruk for å stoppe den. Den var god og varm.. Ser det står en sak som er koplet til røret ut av pumpa og at den er koplet til inn-slangen på toalettet. Ledningene på denne ser ut til å være like de som er synlige på pumpa. Er det en trykkbryter eller en elektrisk ventil? Noen som vet hvordan en slik dass funker og har vært borti lik feil? Min første tanke var et relé eller trykkbryter som har brent seg fast. En kamerat mener at pumpa muligens ikke får vann og derfor ikke greier å bygge trykk slik at den blir stående og gå. Henter unger i dag og skulle starte båtferie i morgen så det hadde vært kjekt med noen tips til rask reparasjon før jeg ryker på det. Er selvsagt supertrangt der pumpa sitter så jeg har lite lyst til å rive ut alt og sitte igjen med en byggesett..

 

1468169703.jpg

1468169721.jpg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Dingsen på det nederste bildet vet jeg ikke hva er, men ser ut som en magnetventil. Ferskvannsspyling på toalett?

Nederst på pumpa di har du et blått deksel. Mener det er trykkbryteren som evt har brent fast (naturlig tanke ved sånne symptomer).

Kjenn om det går 2 ledninger ut fra den, fra/på baksiden (kjenn etter med fingrene om det er trangt).

 

For å bekrefte/utelukke luft er det bare å åpne en kran å se om det kommer jevnt vann (uten luft). Gjør det det, og pumpa ikke stopper når du stenger kranen tipper jeg på trykkbryteren.

Evt se om den første vannstrålen er kraftigere enn vanlig. Det tyder også på høyt trykk og dermed ikke luft.

Link to post

Interessant! Har ikke noen kraner å åpne siden pumpa er kun til eltoalett. Den får sjøvann rett fra inntaket like ved. Prøvde alle bryterne på toalettet, men fikk ikke noen respons. Er det mulig å åpne en slik bryter for evt pussing av kontaktor/smøring osv eller er det bare å prøve å få tak i ny asap? Da regner jeg med at pumpa har strøm kontinuerlig og at det er 'dings' på bilde 2 som åpner slik at pumpa starter når toalettet opereres?

Link to post

Sorry, misforstått litt ser jeg. Sånn går det når man ikke leser skikkelig....

Da vil jeg gjette på at den dingsen på nederste bildet er en elektrisk ventil ja.

 

Gjetter på at funksjon da skal være at du styrer den elektriske ventilen med bryter på toalettet, for spyling. Vannpumpa styrer seg selv, med trykkbryter. Som du antar.

Når ventil stenges økes trykket, og pumpa stopper. Men OBS: Kan også være koblet slik at både pumpe og ventil aktiveres av samme bryter, og den innebygde trykkbryteren ikke er i bruk. Vanskelig å si fra her jeg sitter. Men gjetter på førstnevnte.

 

Godt mulig du kan åpne og pusse, men når du først har fått "krater og groper" på et kontaktsett kommer det ofte fortere tilbake.

Den gode nyheten er at denne bryteren er oppført som reservedel, så ta med typebetegnelse på pumpe til nærmeste Jabsco forhandler og hør om de kan skaffe ny.

(Googlet "jabsco washdown pump pressure switch", de første treffene er denne bryteren). Det betyr også at den er demonterbar og kan sjekkes nøyere.

 

Dårlig tegn at du ikke får noen respons når du prøver alle knappene på toalettet, du burde i det minste høre klikking i den ventilen på nederste bilde. Men start med pumpa tror jeg.

Link to post

Det hadde vært en myye enklere løsning da denne er lettere å skru ut. Det skal sjekkes. Er ikke i båten nå, og finner ikke identisk bilde på nett, men panelet har tre knapper: Kvern/tøm øverst, fyll bolle nede til venstre og tøm bolle nede til høyre. Har sett diskusjoner rundt å bruke relé på styringen da toalettet trekker mye strøm, så det er sikkert en sannsynlig feil. Tror det skjedde mens jeg flushet flere ganger for å 'vaske' tanken da jeg tømte septik en times tid før ankomst havn. Hørte nok ikke at pumpa ble stående å gå pga motorstøy.

 

Fant forresten denne saken på pumpa, var til og med 'troibleshooting'-tabell der: http://www.pumpagents.com/pdf/JabscoPumps/31395-0292.pdf

Ser de har pumpa på maritim her i byen, men spørs om jeg finner reservedeler. Får skru ut kontrollpanelet og begynne der. Hvis ikke blir det nok å bytte hele pumpa og beholde den gamle som reservedel.

Link to post

Ser ut til at jeg fikk den til å virke igjen. Bryterpanelet ser helt fint ut fra baksida. Har også en mistanke om at dette ikke har noe med pumpa å gjøre, dvs at den starter kun på trykkfall når ventilen åpner. Den eneste måtte være om ventilen kan henge delvis åpen, men da burde vel vannet dukket opp i skåla. Uansett, 'herjet' litt med alle knappene og da funket den normalt. Simulerte tett innløp ved å stenge bunnventil og da kom samme fenomenet tilbake. Tok av innløpsfilter på pumpa og renset det. Var ikke veldig skittent, men gitter er veldig finmasket og det satt en slags tynn slimete film på mye av omkretsen. Det jeg ikke likte var at den greide å suge litt falsk luft når jeg stengte ventilen... Slangeklemmene virket teite nok. Holdes under oppsikt en stund, og får bli flink til å stenge innløpsventilen når jeg forlater båten. Har syndet en del der..

Link to post

Har hatt en tilsvarende Johnson pumpe for tykkvann, der var det en microbryter som ikke tålte påkjenningene med av og på hele tiden og til slutt brant, fant tilsvarende microbryter på Clas Ohlson, men bygget om etter hvert med et lysrele så belastningen over microbryteren ikke skulle bli så stor.  Kan tenkes du har en tilsvarende microbryter som er i ferd med å brenne/få dårlig kontakt og greier ikke å slå inn ved trykkfallet. På min satt microbryteren under der hvor du har det blå dekselet.

 

-XLNT

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Var på Maritim i dag og sto og veide den der trykkbryteren i hånda, men hadde dessverre gjort et raid i noen andre hyller på veien så det ble med tanken. Blir det mer kluss får jeg kanskje slå til på en sånn en.. Antar du da bare brukte denne til å styre et relé som igjen forer pumpa med strøm, i stedet for direkte over trykkbryter?

Link to post

Ja, satte bare i mellom et lysrele slik at spennigen ikke ble så høy over microbryteren. Microbryteren styrte da releet i stedet for å startet motoren. Det virket som at microbryteren ikke er dimensjonert for å tåle å kjøre igang pumpa hele tiden. Den ble bare mer og mer brent og begynte å fuske oftere og oftere til slutt så startet ikke pumpa i det hele tatt mer. Etter at jeg satte i mellom releet så fungerte den fint i de årene jeg hadde båten i alle fall.  :smiley:

Tror jeg betalte 20-30 kroner for ny microbryter og 30-40 kroner for et lysrele, billig reparasjon i forhold til å kaste pumpa og kjøpe ny. Men microbryteren får sikkert litt mer juling i trykkvannsystem enn til dospyling, for om noen åpnet vannkrana akkurat nok til at trykket falt akkurat passe,  kunne bryteren slå ut og inn hele tiden mens krana var åpen og da tenker jeg det gikk så det gnistret over den lille bryteren

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Det er en god måte ja. Og så plassere dette releet litt lettere tilgjengelig for inspeksjon, siden det blir releet som tar belastningen.

Men for å oppsummere litt, i tilfelle det skulle skje igjen:

 

- Ville utelukket betjeningsbryteren. Hvis den var problemet ville dassen spylt kontinuerlig, siden magnetventil da blir betjent. Hvis det likevel skulle være tilfelle så burde magnetventil også være defekt siden den betjenes med bryteren. Siden alt virker igjen nå tyder det på at så ikke er tilfelle.

- Microbryteren under pumpa har et hardt liv. Den tar mange start/stopp gjennom et liv. At den blir lei og slutter i jobben er ikke usannsynlig. Brytere som brenner seg fast kan godt løsne igjen, slik at ting virker igjen.

Etter en fastbrenning kan ting virke lenge, eller bare en kort stund. Kontaktflatene har fått skade, så det er ofte et tidsspørsmål. Synes selv dette er den mest sannsynlige årsak her.

- Plast el som brs nevner kan også utløse dette. Og tette filtre, da på sugesiden av pumpen.

 

(Dette gjelder hvis pumpa blir styrt av egen trykkbryter, og du styrer magnetventilen med knappene. Om det er koblet annerledes gjelder andre metoder).

 

Ellers er det viktig å sjekke at pumpa ikke har intern lekkasje, evt at du har liten lekkasje etter pumpa. Ikke så lett å se, men da starter pumpa et lite sekund med jevne mellomrom. Gjør den det slites microbryteren (og pumpa) mye unødig.

 

Ha en god båtferie, og så krysser vi fingrene for at det fortsetter å virke! Litt greit å ha fungerende do ombord  :thumbsup:

Link to post

Etter å ha sovet på det blir nok den trykkbryteren plukket opp på maritim på vei til båten i dag. Jeg funderte litt på om pumpa kunne ha tatt skade, men det virker som om det har vært struping på innløpet som har fått trykkbryteren til å 'flyte', og det har den sikkert ikke godt av, i alle fall når pumpa blir gående lenge om gangen. Den kostet dog 399,- Pumpa kostet 1299 komplett..

Link to post

Den kostet faktisk 429,- Men kvitteringen er stiftet på posen nå.. Fikk ikke linken til CO til å virke, men tviler ikke på at den kan fås betraktelig rimeligere andre steder.

 

Takk for gode råd på veien! Dassen er brukt ivrig i dag og har ikke slått noen feilslag. Men jeg trodde det rett etter ankomst gjestehavn da jeg hørte en pumpe som gikk. Det var ferskvannspumpa. Minsten synes ikke det er noen vits i å stenge kranen etter endt ærend så da fikk fiskene varmet seg på 25 liter varmtvann..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...