Jump to content

Propell-kalkulator... til å stole på?


NoobMatrosen

Recommended Posts

Tenker å bytte propell på Mercury F20. Har vurdert om jeg sku skaffe meg Tiny Tach eller Trailtech turteller, for å kunne sjekke turtall og vurdere propell-pitch. Men så tenker jeg det er litt dumt å skaffe seg en sånn for et engangsbruk...

På nettet finner man flere propell-kalkulatorer, Mercury har f.eks noen på sin nettside. Man fyller inn info om båtlengde, vekt etc. Noen kalkulatorer er mer nøye på hvor mye båt som er i vannlinja.

 

Originalpropell er 3-blads 9,25 x 10. Mercury sin kalkulator sier jeg kan ha 3-blads 9,25x12. En annen kalkulator gir mer inngående info for 2, 3 og 4-blads propell. Den kalkulatoren sier 12 i pitch på 3-blads og 11 i pitch på 4-blads. Begge med ca 9,25 i diameter. Så jeg kan altså legge til et blad og gå opp et hakk i pitch.

 

Men er disse kalkulatorene til å stole på? Målet er jo å få en ny propell til å komme så nært opp mot 6000rpm som er maks, heller enn ned mot 5000rpm.

Link to post

Båten er en 17 fots aluminiumsbåt med glassfiberdørk: Smartliner 170. Båtvekt er 208. Med alt ekstra inkl familie på fire så setter jeg vekta på samlet 450 kg, eks motorvekt. Dette ble også lagt inn på kalkulatorene. Jeg har lest litt om 4blads propeller og de egenskapene de har, så merker jeg kunne tenkt meg en sånn. Det sies at man skal gå ned en pitch med et blad mer. Men den ene kalkulatoren la til et blad og en pitch. Specsene på 3-bladern stemte overens med Mercury sin kalkulator på 3-blad.

Link to post

Hvorfor tror du det blir engangsbruk. Vi har vel mange år igjen å leve  :smiley:

Uten korrekt turteller blir alt bare gjetting uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sant nok. Men til mitt bruk nå og med såpass sparsommelig motor (kompromiss mtp pris) så blir det så enkelt at vil jeg gå fortest mulig, så gir jeg full spiker, og vil jeg kjøre økonomisk så drar jeg bare av til jeg vet motoren jobber på 80-90 prosent. Har egentlig ikke bruk for turteller da føler jeg. Men nå var det ikke dette jeg spurte om da :)

 

Kom gjerne med erfaringer med 4-bladd propell om noen har det. Jeg er usikker på om disse kalkisene er helt rektige, men om jeg skal det litt til etterretning, så tenker jeg som så at jeg f.eks legger til et blad og lar pitchen være, dvs 4-blader 9,25 x 10. Da skubber propellen mer iallfall. Både 10 og 11 i pitch er å få tak på i norsk nettbutikk.

Link to post

Det er jo absolutt da du har bruk for turteller. Nettopp for å vite at du er innenfor optimalt turtallsområde for motoren.

Du skriver jo selv at du ønsker å ligge opp mot 6000 rpm.

Får du for lavt turtall på maks får du lavere toppfart, og uheldig for motor (om turtallet er under nedre anbefalte grense).

Får du for mye turtall får du høyt forbruk, mye støy og også det uheldig for motor.

Men du bestemmer sjøl  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

enig med teerex, uten turteller så blir det bare gjetting. kan jo fatisk viseseg at propellen du har er den som passer best.

 

Ville vært forsiktig med å gått for mye opp i stigning iallefall , mulig du kan få mer fart alene i båten , men med mer last vil den kunne gå dårligere 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mja... Mulig. Er litt derfor jeg lurer på hva dere tenker om disse kalkulatorene. På den mest avanserte kalkulatoren la jeg inn vekta av fullt pikkpakk, og kone og to små barn. Da landa kalkisen på 12" pitch på 3-blads og 11" på 4-blads. Mercury sin kalkis ville nesten oppi 13" pitch. Originalpropellen har 10" pitch. Jeg tror at motoren nå går for fullt turtall, og om jeg kjøper en turteller så finner jeg ikke ut noe mer enn det. Det kan også hende at den går mot fullt turtall med 11" i pitch, så da er jeg jo like langt. Bor på Nordmøre, og tipper det ikke er noen forhandlere som har ulike propeller liggende for utprøving. Nærmeste måtte da være Trondheim (2 timer) eller Sunnmøre (4 timer). Men ikke sikkert de har liggende alle pitchen på lager. Ekstremt tungvint å dra så langt med båt på henger for å prøve propell liksom. Så tenker mer og mer på at jeg må prøve å finne sånn ca ut hva for propell jeg går for. Da er kalkisene veiledende, men så håper jeg flest her på forumet kan ha en formening om hva det burde bli. Er importøren som har Solas i forskjellige pitcher liggende. Både 3 og 4 blader. Helt ok pris. Originalpropellen er litt skeiv har jeg funnet ut. Akslingen har jeg sjekka er helt rett. Billigpropell fra Tohatsu tenker jeg.

Link to post

For å svare på spørsmålet, så er ingen av disse kalkulatorene helt nøyaktige, de kan umulig ta med alle tenkelige scenarioer, og vet ikke akkurat hvordan nettopp din båt ser ut, hvordan skroget er utformet o.l.

 

Allikevel er disse kalkulatorene som regel ganske nære fasiten, men akkurat hvor mange blader, hvor stor diameter, og hvor mye pitch som fungerer best for deg og din båt, er det bare prøving og feiling som kan gi svar på.

Dog finnes det så vidt jeg har forstått ganske nøyaktige formler for hvor mye endring i diameter og pitch som skal til, for å få samme effekt av en firebladers som en trebladers osv.

 

De fleste er som regel fornøyd så lenge de er innenfor de rammene fabrikanten av motoren oppgir, men den eneste måten å vite helt sikkert hvordan en propell oppfører seg, er etter min mening å prøve propellen på den motoren og den båten du har, problemet er selvfølgelig at for de fleste av oss som ikke har et lager med propeller liggende, så blir det fort kostbart.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ja, koster fort peng ja :) Som jeg håper det kommer frem, så virker det som at jeg har noen tommer å gå på med pitchen, at jeg iallfall kunne hatt 11". Så da tenker jeg i stedet et ekstra blad, det tilsvarer visstnok enn tomme i pitch. Men man får litt annen karakteristikk på motoren? Eller er det bare tull på en 20hk?

Link to post

Antar det er en turtallssperre F20, litt over max. turtall

Om du laster på noen passasjerer når du måler turtallet og den fortsatt viser over 6000 rpm så vet du jo at du må ha større stigning.

Men naturlig nok vil propellkalkulatoren gi en pekepinn på hvor mye stigning, men med noe slingringsmonn.

 

Ser at båten er godkjent for 40 hk og motorvekt på hele 121 kg, så da er det jo ikke veldig mye stigning man kan bruke på en 20 hk da (selv om båten er relativt lett).

F20 veier drøyt 50 kg (dagens modell).

 

F20 har turtallsområde 5250-6250 rpm fra 2009 til 2013, og fra 2014 er det 5400-6100 rpm.

 

F20 4-Stroke 2009-2013 5250-6250   utveksling 2,15:1

F20 4-Stroke 2014~        5400-6100   utveksling 2,15:1

 

http://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Mercury

 

http://www.smartlinerboat.com/aluminium-range.php#open150

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Der er båten ja :) Den båten jeg har er fra første året de kom, tror det var i 2013. Så på plaketten på akterspeilet står det maks 50hk faktisk. Tipper Smartliner fant ut det kanskje var i overkant i praksis. Denne båten tipper jeg hadde trivdes godt med en 30hk. Men bank-kontoen renner ikke akkurat over med penger når man er småbarnsfar :)

 

Det skal sies at mer en halvparten av båtbruken er med kun meg i båten og fiskeutstyr av det lettere slaget. Så valg av propell blir et kompromiss som gir god dytt med familien i båten, og ikke nødvendigvis maks hastighet. 18-19 knop marsjfart med familien ombord og rpm på 80-90% funker i massevis i en åpen båt. For å si det enkelt, når kone og barn ikke er med så kan man ta bort ca 100kg, pr 2017/2018.

 

Når jeg er alene på fiske vil jeg gjerne ha så mange knop som mulig selvsagt, for grei fart ut til 20 knop på 80% kan jeg leve med. Målt hastighet med GPS i fjorhøst med et tynt lag grønske under båten var 21,7 knop med full åpning.

Link to post

Hvis du bare skal sjekke turtallet for å finne rett propell,kan du kjøpe en slik:     http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Turtallsteller-laser-2000023356/

 

Denne kan du bruke på alle motorer,har en slik selv.

 

Finnes også en type til offroadsykler,kun en ledning du tvinner rundt ene pluggledningen. Fungerer også bra.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

Finnes også en type til offroadsykler,kun en ledning du tvinner rundt ene pluggledningen. Fungerer også bra.

Da sikter du kanskje til en av de jeg nevner: Trailtech

Dette merket spesialiserer seg på "offroad-elektronikk".

 

Syns produktene fra dette merket ser bedre ut og mer snertent design. Finner jeg dette merket i norsk butikk? Eller sikta du til et annet merke kanskje?

Link to post

Takk for tipset, Lars. Nå kicka jeg ikke spesielt på akkurat den turtelleren. Men er en anna en på samme nettsida jeg synes var interessant. Hardline Tach Hour. Tror denne er den eneste jeg har sett med IP sertifisering. Og med en genial kabel-løsning, og 10 år batteri. Tiny Tach blir bare skrommel i forhold da. Hardline har også et ok design, Tiny Tach ser bare ok ut montert i panel. Rart jeg ikke har lest om handling før. Mulig jeg går for en Hardline Tach Hour...

Link to post

Ser etter gode argumenter at det kan være lurt med turteller. Er klar over at Hardline begrenser seg til 2-takt, men ser for meg at den vil bli brukt til denne motoren i lengre tid. Tror det er et stykke frem til oppgradering, og da tipper jeg det uansett blir motor av en størrelse som gjør at konsoll-instrumenter blir naturlig. Men var fin pris på Twenty da. Og samme løsning for kabel. Men liker 10 år batteri på Hardline... Og IP-sertifisering. Den ska visst tåle høgtrykkspyler!!!

Link to post

Antar du mente 2-sylindret og ikke 2-takt  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...