mils Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Kjenner kun påhengsmotorer, men vurderer en båt med innenbordsmotor(Mercruiser - bensin 4.3l V6 ny generasjon) og drev (Bravo 1) ett år gammel. Som sagt har jeg overhodet ingen erfaring med disse motorene. Hva må man passe på? Alt av info kommer godt med - så vidt grønn at jeg ikke engang vet om 1) innenbordsmotorene har lufteskrue som må åpnes/stenges ved bruk. 2)Hvordan `luftes`motoren. Vil anta at litt bensinsøl i et motorrom, varm dag og en gnist kan være eksplosiv moro. Andre ting jeg ikke har vett til å spørre om? //M Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ingen lufteskrue ved fast tank, da er det lagt opp egen lufting ut gjennom skrogside. Det SKAL/MÅ være installert utluftingsvifte (med gnistrfri innkapslet motor). Denne skal alltid kjøres noen minutter før motor startes. I tillegg er det en god rutine å bruke nesen og sniffe litt under dørken og i motorrom før start. Virker ikke å være noe galt med vettet ditt, du stiller ihvertfall vettuge spørsmål :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 1 - ingen lufteskrue, er fast åpen lufteslange fra tank og ut skrogside(ofte nært påfylling).Stengeventil og filter(helst med vannutskiller) mellom tank & motor 2 - Motor(rommet) luftes med gnistsikker avtrekksvifte, skal være i alle båter med bensin innabords. Denne viften finner du nok på bryterpanelet, merket viftesymbol, blower el.l., bør kjøres et minutt før oppstart, og kan stå på til du stopper motoren igjen. * Peil olje og sjekk sjøvannsfilter innimellom, ellers er det vanlig service og ettersyn. ** Lazyjack var raskere, og som sagt ingen dumme spm. :) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Bruk alltid avtrekksvifte. Jeg kjører med min på så lenge motoren er i drift. Sett i gassvarsler i mototrrom ( Jeg bruker BEP med 2 sensorer) Sørg for å ha feks en Bonpet slukker i motorrom. Ta en kvikk titt i motorrommet oppstart (Gjelder alle typer drivstoff etter min mening) Nyt et sikkert båtliv :-) Redigert 11.Juli.2016 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mils Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Flott- takk for tilbakemeldinger ang bensin. Hvor mye kan man tilte drev sånn generelt? Tilsvarende bunnen av båten eller mer? Bør vel ha litt til for å kunne ta den på henger vil jeg anta... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Mercruiser drev har gjerne en egen bryter for å tilte drevet helt opp: trailer mode. En bryter på gimbal ringen hindrer tilten å trimmes høyere enn drivknuten tåler ved full fart. Som ved alle andre motorer: les brukerhåndboken og lurer du på noe som står der så har du funnet riktig forum :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.