Jump to content

Innenbords bensinmotor for dummies

mils

Recommended Posts

Kjenner kun påhengsmotorer, men vurderer en båt med innenbordsmotor(Mercruiser - bensin 4.3l V6 ny generasjon) og drev (Bravo 1) ett år gammel. Som sagt har jeg overhodet ingen erfaring med disse motorene. Hva må man passe på?

Alt av info kommer godt med - så vidt grønn at jeg ikke engang vet om 1) innenbordsmotorene har lufteskrue som må åpnes/stenges ved bruk. 2)Hvordan `luftes`motoren. Vil anta at litt bensinsøl i et motorrom, varm dag og en gnist kan være eksplosiv moro. Andre ting jeg ikke har vett til å spørre om?

//M

Ingen lufteskrue ved fast tank, da er det lagt opp egen lufting ut gjennom skrogside.

Det SKAL/MÅ være installert utluftingsvifte (med gnistrfri innkapslet motor). Denne skal alltid kjøres noen minutter før motor startes. I tillegg er det en god rutine å bruke nesen og sniffe litt under dørken og i motorrom før start.

Virker ikke å være noe galt med vettet ditt, du stiller ihvertfall vettuge spørsmål :lol: :lol: :lol:

1 - ingen lufteskrue, er fast åpen lufteslange fra tank og ut skrogside(ofte nært påfylling).Stengeventil og filter(helst med vannutskiller) mellom tank & motor

2 - Motor(rommet) luftes med gnistsikker avtrekksvifte, skal være i alle båter med bensin innabords.

Denne viften finner du nok på bryterpanelet, merket viftesymbol, blower el.l., bør kjøres et minutt før oppstart, og kan stå på til du stopper motoren igjen.

* Peil olje og sjekk sjøvannsfilter innimellom, ellers er det vanlig service og ettersyn.

** Lazyjack var raskere, og som sagt ingen dumme spm. :)

Bruk alltid avtrekksvifte. Jeg kjører med min på så lenge motoren er i drift. Sett i gassvarsler i mototrrom ( Jeg bruker BEP med 2 sensorer) Sørg for å ha feks en Bonpet slukker i motorrom. Ta en kvikk titt i motorrommet oppstart (Gjelder alle typer drivstoff etter min mening)

Nyt et sikkert båtliv :-)

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...