Jump to content

Vribar propell

Sabben77

Recommended Posts

Har kjøpt meg en gammel risørskøyte.. I kjelleren står det en detroit med gear.. ifølge forrige eiger er det vribar propell som de har  låst vridningen på..

Jeg synes den går alt for lett og mistenker at der er for liten vridning på den.. Er det noen som vet hvordan man "låser" en slik.. evt om det er mulig å justere uten å måtte ta den på land?

Det er jo normalt et trekkstag inni aksling som justerer denne..

• 1 måned senere...

Kan du ikke legge ved noen bilder? Det er jo normalt en arm som man kan justere for å få riktig vridning. Det er en hylse utenpå akslingen når man forskyver disse i forhold til hverandre så endres vinkelen på propellen. Ofte var det.ikke revers på disse girene da.det var nok å legge inne negativ vinkel på propellen så backet båten. Regner med at giret ditt er byttet slik at det kun er aksling og propell som er igjen. Kan du se noen sett skruer i overgangen mellom aksel og gear? Dette er jo uansett ikke snakk omnoe fabrikk oppsett så du måvel prøve og feile litt?.

Ein måte som eg har sett å gjera dette på er å kutta det ytterste røret, og gjenga akselen inni. Det var so satt på flens på kvar rørende og ein gjenga flens mellom desse, og boltar som skrur sammen alle desse tre. Å forandra stigningen på dette oppsettet so må boltane som held flensane sammen vekk, og so rotera den midterste, før boltane blir skrudd inn att. denne roteringa av den midterste ringen (som er ein mutter på trekkstanga) forskyver propellstigningen.

Personlig vil eg sei om dette oppsettet at noter kor mykje den mutteren er rotert og hvilken vei, so har du noko meir eksakt når du ser virkningen av denne vridningen.

Om dette er måten det er gjort på, so bør desse flensane, mellom motoren og hylsa, vera rimelig lett å finna.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...