Jump to content

Bruke vannslange til skylling av 9.9hk Suzuki påhengsmotor

mraa

Recommended Posts

Jeg har en 9.9hk Suzuki påhængsmotor av litt eldre dato som jeg gjerne skulle ha skylt/kjørt med ferskvann.

Jeg har tidligere bare brukt en stor balje, og det funker jo fint, men tenkte å prøve med vannslange. Nederst på stammen, rett over propellen er det en skru med teksten "flush", og jeg har en liten stuss som kan skrus i her og som vannslangen kan settes på. Når jeg slår på vannet, fosser det bare ut rundt propellen.

Mitt spørsmål er om det er trygt å kjøre motoren med vanntilførsel på denne måten? Jeg har prøvd å la motoren kjøre ca. 30 sekunder, men det kom ikke noe vann ut av det vanlige kjølevannshullet og jeg tok ikke sjansen på å la den kjøre noe lengre. 

bilde

Hehe, da ser du, det ante meg at noe ikke var helt rett. Jeg fant et par videoer på YouTube der de "flushet" motoren med en slik stuss, men det var på betydelig støre motorer, så jeg er usikker på om prinsippet er det samme. 

Høres veldig rart ut.. Sjekk om du har tre skruer med tekst på siden av undervannshuset (sannsynligvis som på bildet ditt, men også en lengre framme på undervannshuset og en rett mellom girhuset og underfinna).

Nå har jeg riktig nok Yamaha 9,9, men også denne har mulighet for å koble på en slik stuss for ferskvannskjøring. Kom ikke skikkelig til å se hva som står på skruene der nede da jolla ligger på vannet nå, men har også en 5-hester av samme merke som henger på moderskipet. Der er det tre skruer; "wash" for ferskvannskjøring, "oil level" og "oil", der de to siste er for girolja.

Skulle det vise seg at du ikke har mer enn to skruer (avtapning og oljenivå/påfylling for girolje) kan det godt være du har gått på en liten smell, men ut fra ordet "flush" skulle det absolutt virke som hullet er beregnet for ferskvann etter min lille forstand.

Ville sett i brukermanualen hvis du har denne eller søkt på nett etter din spesifike modell. Der bør det stå forklart bedre.

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Takker for nyttige tilbakemeldinger. 

Jeg har to skruer, den ene som sagt merket "Flush" og den andre "IL". Iflg. manualen er sistnevnte for girolje. Manualen nevner desverre ingenting om skylling via "flush" hullet, det nevnes bare kjøring i balje. 

Jeg har søkt en del på nettet og noen skriver at man fint kan kjøre motoren med vann på flush-porten, andre sier man aldri skal gjøre det, så jeg vet jammen ikke helt :-)

bilde

Flush-skruen er helt sikkert for å flushe motoren med ferskvann (intet med oljen å gjøre!), men usikker på om du kan kjøre motoren med å koble opp til denne eller kun spyle gjennom uten at motoren går.

For å være helt sikker bør du kjøpe "øreklokker" som fåes på Maritim, Biltema og trolig alle butikker som selger utstyr til båt. Bruker du den så slipper du å bruke bøtte.

http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Spyledyse-2000017772/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker igjen for nyttige svar. Jeg har prøvd disse øreklokkene, men de sitter ikke skikkelig på denne motoren. Flush-inntaket er så langt ute mot kanten av stammen, at det er umulig å få øreklokken til å slutte tett.

Jeg har forhørt meg litt rundt og uten å være sikker, så tror jeg at flush-inntaket primært er for å skylle drevet og ikke selve kjølesystemet. Tror nok jeg bare holder meg til balja, det er litt mer styr, men det fungerer som det skal :-)

Takker igjen for nyttige svar. Jeg har prøvd disse øreklokkene, men de sitter ikke skikkelig på denne motoren. Flush-inntaket er så langt ute mot kanten av stammen, at det er umulig å få øreklokken til å slutte tett.

Jeg har forhørt meg litt rundt og uten å være sikker, så tror jeg at flush-inntaket primært er for å skylle drevet og ikke selve kjølesystemet. Tror nok jeg bare holder meg til balja, det er litt mer styr, men det fungerer som det skal :-)

Trenger ikke slutte tett som mange tror. Husk at motoren skal suge vannet, ikke få det blåst inn med høyt trykk! Bruker selv kun øreklokker på motorer enten disse er på 1,5 eller 150 hk og uavhengig av merke eller årsmodell, aldri opplevd noe problem med det, men følger selvfølgelig med på at motoren får kjøling hvilket man ser med "sladrestrålen" som viser at alt fungerer. Å drive med baljer blir bare noe unødvendig styr!

Men man kan bli lurt ved bruk av klokker hvis man ikke passer på vanntrykket.

Jeg ble det selv en gang hvor motoren jeg skulle kjøpe ble kjørt med klokker under visning.

Kjøpte og monterte motoren på båten og startet opp,null kjøling.   Her var det en hel vinge igjen av impelleren,resten var vekk.

Øreklokkene skal ikke monteres på annen måte enn du monterer hodetelefoner på ditt eget hode! "Monteres", eller "festes" på det området hvor du bildet ditt viser horisontale riller mellom øvre og nedre oljepåfyllingsplugg. Når man setter på vannet så ser man vann strømme ut fra de områdene hvor vannet skal strømme ut under vanlig gange på sjøen, og når motoren startes opp så ser man en tynn vannstråle (pilotvannhullet kaller Suzuki det selv) som viser at alt fungerer, en kontroll man også gjør når man er underveis på sjøen med motoren i gang.

• 7 år senere...

Som dere skriver skal impeller selv suge vann. Jeg har ikke tilgang til trykkvann. Betyr det at jeg kan bruke spylemuffe koblet til hageslange som kun er en enkel hevert i en bøtte med vann? Det vil i såfall i mitt tilfelle være mye enklere enn å plassere motoren i en balje.

Flushing har som regel ikke noe med kjøring av motoren å gjøre! det er for å spyle igjennom og rengjøre!  Har gardenakobling på min merc, men det er oppe ved blokka. Vannintak er jo nede ved propellhuset

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...