mraa Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Jeg har en 9.9hk Suzuki påhængsmotor av litt eldre dato som jeg gjerne skulle ha skylt/kjørt med ferskvann. Jeg har tidligere bare brukt en stor balje, og det funker jo fint, men tenkte å prøve med vannslange. Nederst på stammen, rett over propellen er det en skru med teksten "flush", og jeg har en liten stuss som kan skrus i her og som vannslangen kan settes på. Når jeg slår på vannet, fosser det bare ut rundt propellen. Mitt spørsmål er om det er trygt å kjøre motoren med vanntilførsel på denne måten? Jeg har prøvd å la motoren kjøre ca. 30 sekunder, men det kom ikke noe vann ut av det vanlige kjølevannshullet og jeg tok ikke sjansen på å la den kjøre noe lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Mulig jeg tar feil her, men jeg tror du nå har "flushet" ut all giroljen med vann. Hvis det er tilfelle bør du ikke kjøre motoren i det hele tatt, hvertfall ikke i gir. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
mraa Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Hehe, da ser du, det ante meg at noe ikke var helt rett. Jeg fant et par videoer på YouTube der de "flushet" motoren med en slik stuss, men det var på betydelig støre motorer, så jeg er usikker på om prinsippet er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Hvis jeg har rett så er det også mulig at du har ødelagt simringen rundt propellaksling med vanntrykk, siden du skrev at det fosset ut vann rundt propellen. Da må du nok også få byttet denne før du fyller opp med olje igjen. Sikkert en veldig billig del, men kanskje litt jobb å få skiftet. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Høres veldig rart ut.. Sjekk om du har tre skruer med tekst på siden av undervannshuset (sannsynligvis som på bildet ditt, men også en lengre framme på undervannshuset og en rett mellom girhuset og underfinna). Nå har jeg riktig nok Yamaha 9,9, men også denne har mulighet for å koble på en slik stuss for ferskvannskjøring. Kom ikke skikkelig til å se hva som står på skruene der nede da jolla ligger på vannet nå, men har også en 5-hester av samme merke som henger på moderskipet. Der er det tre skruer; "wash" for ferskvannskjøring, "oil level" og "oil", der de to siste er for girolja. Skulle det vise seg at du ikke har mer enn to skruer (avtapning og oljenivå/påfylling for girolje) kan det godt være du har gått på en liten smell, men ut fra ordet "flush" skulle det absolutt virke som hullet er beregnet for ferskvann etter min lille forstand. Ville sett i brukermanualen hvis du har denne eller søkt på nett etter din spesifike modell. Der bør det stå forklart bedre. Redigert 11.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ventilasjonen til girolja er den skruen til høyre for hageslangen. Du har nok bare skylt motoren på riktig plass,men om det er meningen å kunne kjøre motoren med denne er jeg ikke helt sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
mraa Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Takker for nyttige tilbakemeldinger. Jeg har to skruer, den ene som sagt merket "Flush" og den andre "IL". Iflg. manualen er sistnevnte for girolje. Manualen nevner desverre ingenting om skylling via "flush" hullet, det nevnes bare kjøring i balje. Jeg har søkt en del på nettet og noen skriver at man fint kan kjøre motoren med vann på flush-porten, andre sier man aldri skal gjøre det, så jeg vet jammen ikke helt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Da kan det virke som balje er det sikreste Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Tok visst feil jeg, jeg har ikke hørt om flushing av motor på den måten før. Jeg trodde den flush-skruen var til å få vasket undervannshuset skikkelig hvis det hadde vært vann i oljen. Men hva med at alt vannet som kom ut rundt propellen da? Hvor ved propellen kom det ut? Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Flush-skruen er helt sikkert for å flushe motoren med ferskvann (intet med oljen å gjøre!), men usikker på om du kan kjøre motoren med å koble opp til denne eller kun spyle gjennom uten at motoren går. For å være helt sikker bør du kjøpe "øreklokker" som fåes på Maritim, Biltema og trolig alle butikker som selger utstyr til båt. Bruker du den så slipper du å bruke bøtte. http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Spyledyse-2000017772/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mraa Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Takker igjen for nyttige svar. Jeg har prøvd disse øreklokkene, men de sitter ikke skikkelig på denne motoren. Flush-inntaket er så langt ute mot kanten av stammen, at det er umulig å få øreklokken til å slutte tett.Jeg har forhørt meg litt rundt og uten å være sikker, så tror jeg at flush-inntaket primært er for å skylle drevet og ikke selve kjølesystemet. Tror nok jeg bare holder meg til balja, det er litt mer styr, men det fungerer som det skal :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Balje er det sikreste ja,da ser du at impelleren greier å suge vann selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 mraa skrev On 12.7.2016 at 17.11: Takker igjen for nyttige svar. Jeg har prøvd disse øreklokkene, men de sitter ikke skikkelig på denne motoren. Flush-inntaket er så langt ute mot kanten av stammen, at det er umulig å få øreklokken til å slutte tett. Jeg har forhørt meg litt rundt og uten å være sikker, så tror jeg at flush-inntaket primært er for å skylle drevet og ikke selve kjølesystemet. Tror nok jeg bare holder meg til balja, det er litt mer styr, men det fungerer som det skal :-) Trenger ikke slutte tett som mange tror. Husk at motoren skal suge vannet, ikke få det blåst inn med høyt trykk! Bruker selv kun øreklokker på motorer enten disse er på 1,5 eller 150 hk og uavhengig av merke eller årsmodell, aldri opplevd noe problem med det, men følger selvfølgelig med på at motoren får kjøling hvilket man ser med "sladrestrålen" som viser at alt fungerer. Å drive med baljer blir bare noe unødvendig styr! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars K Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Men man kan bli lurt ved bruk av klokker hvis man ikke passer på vanntrykket. Jeg ble det selv en gang hvor motoren jeg skulle kjøpe ble kjørt med klokker under visning. Kjøpte og monterte motoren på båten og startet opp,null kjøling. Her var det en hel vinge igjen av impelleren,resten var vekk. Sitér dette innlegget Link to post
mraa Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Det er mulig jeg misforstår litt, men på denne motoren, så må jeg vel bruke øreklokkene på samme flush-inntak som jeg monterer vannslangen? Jeg ser ikke noe annet inntak for montering av disse? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Du har vel vanninntaket på undersiden av antkav. plata tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Øreklokkene skal ikke monteres på annen måte enn du monterer hodetelefoner på ditt eget hode! "Monteres", eller "festes" på det området hvor du bildet ditt viser horisontale riller mellom øvre og nedre oljepåfyllingsplugg. Når man setter på vannet så ser man vann strømme ut fra de områdene hvor vannet skal strømme ut under vanlig gange på sjøen, og når motoren startes opp så ser man en tynn vannstråle (pilotvannhullet kaller Suzuki det selv) som viser at alt fungerer, en kontroll man også gjør når man er underveis på sjøen med motoren i gang. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mr Kalle Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Som dere skriver skal impeller selv suge vann. Jeg har ikke tilgang til trykkvann. Betyr det at jeg kan bruke spylemuffe koblet til hageslange som kun er en enkel hevert i en bøtte med vann? Det vil i såfall i mitt tilfelle være mye enklere enn å plassere motoren i en balje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Jeg ville nok ha gått for baljen. Jeg tviler på om den hevertløsningen vil fungere, du får det neppe tett nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Flushing har som regel ikke noe med kjøring av motoren å gjøre! det er for å spyle igjennom og rengjøre! Har gardenakobling på min merc, men det er oppe ved blokka. Vannintak er jo nede ved propellhuset Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.