gixen Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Hei, har i dag en Enertia 14,2 18P propell på en Aquador 22C, og oppnår ca. 5700 RPM på fullt. Dette er jo litt unna anbefalt turtallsområde, som er 5800-6400 RPM. Jeg har prøvd propellvelgeren til Mercury, og der kommer jeg ut med samme propell, eller en Enertia 14,5 17P. Vil sistnevnte hjelpe meg å komme innenfor anbefalt turtallsområde? Vil gjerne holde meg til Enertia, da jeg føler denne gir bra ytelse totalt sett. Hva tenker ekspertisen? -- Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Er det ikke 250rpm ekstra man bør få ved å gå ned en tomme? Prøvde forøvrig en Enertia på vår Verado 350, og den opplevdes som en tung propell. Veldig stort areal på bladene. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Noen sider sier ca 200 rpm pr. 2 tommer, så jeg vet ikke. I mitt tilfelle blir diameteren på propeller også noe større om jeg skal velge 17P. Får sikkert mindre effekt av å bytte da. Men jeg vet ikke, derfor jeg spør:) Redigert 11.Juli.2016 av gixen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Føler at alt er litt usikkert, og må nesten testes. Vi har en Bravo 1 4-blads propell. 15.25x20" Vi får med denne 6200rpm mot 5800rpm på en Enertia 13.8X20" Sett utifra diameter og pitch, så burde det vært motsatt, men problemet med Enertia´en for oss, er at vi får ikke trimmet den nok ut før den slipper. Uten å ha gjort noen ordentlige målinger, så er mitt inntrykk at Enertia´en er mere økonomisk på lavere turtall, men den sitter dårligere og jeg opplevde at man stadig vekk måtte trimme ned litt for å få tak om det er litt sjø. Hva slags båt står motoren på? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Er enig i at den sitter relativt dårlig i svinger i høy hastighet. Den sitter på en aquador 22 c. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Eg har en enertia eco 19p på min 275 verado og uttern. Sleit litt med å få ønsket turtall, men det bunnet mest i manglende kunnskaper om trim. Når eg trimmet langt nok ut drog den avgårde noe sykt. Veldig fornøyd med den slik den er nå, men når eg ligger i marsj trimmer eg den lengre ut enn når eg skal kjøre svingete, for eg og opplever litt slipp i krappe svinger. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Kan jo hende jeg er for pysete på trimmen. Jeg pleier å trimme ut til det høres ut som om den siger luft, og så litt tilbake. Kan hende jeg burde trimme mer ut? Hvordan finner dere ut hvor maks trim er? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 når turtallet øker uten at farta øker mer er det ikke vits i å trimme ut så mye mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ja ca 200-250 rpm pr. tomme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.