Jump to content

Propellvalg for Aquador 22C med Verado 250, for lav RPM

gixen

Recommended Posts

Hei,

har i dag en Enertia 14,2 18P propell på en Aquador 22C, og oppnår ca. 5700 RPM på fullt. Dette er jo litt unna anbefalt turtallsområde, som er 5800-6400 RPM.

Jeg har prøvd propellvelgeren til Mercury, og der kommer jeg ut med samme propell, eller en Enertia 14,5 17P. Vil sistnevnte hjelpe meg å komme innenfor anbefalt turtallsområde?

Vil gjerne holde meg til Enertia, da jeg føler denne gir bra ytelse totalt sett.

Hva tenker ekspertisen?

--

Geir Inge

Føler at alt er litt usikkert, og må nesten testes. Vi har en Bravo 1 4-blads propell. 15.25x20" Vi får med denne 6200rpm mot 5800rpm på en Enertia 13.8X20" Sett utifra diameter og pitch, så burde det vært motsatt, men problemet med Enertia´en for oss, er at vi får ikke trimmet den nok ut før den slipper. Uten å ha gjort noen ordentlige målinger, så er mitt inntrykk at Enertia´en er mere økonomisk på lavere turtall, men den sitter dårligere og jeg opplevde at man stadig vekk måtte trimme ned litt for å få tak om det er litt sjø. Hva slags båt står motoren på?

Eg har en enertia eco 19p på min 275 verado og uttern.

Sleit litt med å få ønsket turtall, men det bunnet mest i manglende kunnskaper om trim. Når eg trimmet langt nok ut drog den avgårde noe sykt.

Veldig fornøyd med den slik den er nå, men når eg ligger i marsj trimmer eg den lengre ut enn når eg skal kjøre svingete, for eg og opplever litt slipp i krappe svinger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...