TICORA Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Som nyslåtte seiler får vi stadig noen spørsmål. Vi sliter litt ved kryss og skarp slør iendel vind, gjerne rev i storseilet med at forliket (heter det det?) begynner å vibrere, til dels kraftig. Vi har prøvd å dra, stramme, løsne alle fall og skjøter i har uten suksess. Se vedlagt video. Her er det ikke så ille som på det verste. (Sliter med å få lastet opp video...) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Får ikke lastet opp video men håper noen har gode råd uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Er det sydd inn en trimline i seilet som kan strammes? Om ikke kan det være dere kan prøve å stramme eller slakke akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Det er ikke akterliket ditt som vibrerer da? Kan ikke helt se for meg at forliket kan gjøre det... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
TICORA Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ja det er forliket faktisk, helt inne med masten. Ser ut som det starter ca ved første salingshorn. Det er trimline på akterliket. Kan prøve å stramme stagene men skal høre med Heitmnn først. Synd jeg ikke får opp videoen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Om forliket vibrerer må det skyldes enten slakt storseilfall eller turbulens rundt masta. Har aldri opplevd det selv. Kan seilet være satt uten at det er tredd inn i masta? Mulig du har for slakke undervant. Med disse bøyer du masta på midten, dvs at du får masta til å krumme fremover. Redigert 11.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Har stramma fallet skikkelig. Det er ikke det tror jeg. Turbulens rundt masta er faktisk min teori også. Stramme vantene er en mulighet. Styrbord vant vibrerte skikkelig da det var ca 9-10ms og 2 rev. Lå på skarp slør, på kanten til kryss og hadde ca 8-9knop. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ikje uvanlig dette om du har sleider med kulelager. Jeg hadde problemer med dette på slør på mitt nye seil. Seilmakeren strammet da opp liklinen som er innsydd i forliket og det ble mye bedre. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Hva med å stramme opp en cunningham, om mulig? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Ikje uvanlig dette om du har sleider med kulelager. Jeg hadde problemer med dette på slør på mitt nye seil. Seilmakeren strammet da opp liklinen som er innsydd i forliket og det ble mye bedre. Og det har jeg, kanskje vi har løsningen her:--)). Hva er en cunningham? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Hva med å stramme opp en cunningham, om mulig? Du bruker Cunningham ved fullt storseil. Den er ikke tilgjengelig når det er revet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 en Cunningham ...på wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Cunningham_(segling) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Jeg hadde det på en båt. Var en jeanneau deg òg. Gadd ikke gjøre noe med det. Men ville kanskje kjøpt noe seilduk med lim på baksiden, klipt passende stykker og limt rundt forliket på seilet der problemet er. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bigmac Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 For tighte lensetakler/akterstag? Storseilet mitt vibrerer ikke om jeg har for tight akterstag, men storseilet kan bremse litt i øvre halvdel. Mulig det gir vibrasjoner hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.