Jump to content

Koble elektrisk fødepumpe på tenningslås. Hvor på tenningen?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har til min Perkins 4.107 installert en elektrisk (diesel)fødepumpe. Jeg tenkte koble pumpen slik at den starter før startmotoren drar i gang. Helst samtidig med glødingen.

Hvor bør jeg da koble inn den elektriske fødepumpen på tenningslåset?

(Hvor har dere andre med elektriske fødepumper koblet dem inn på (start)kretsen?

Jeg har denne tenningslåsen fra Maritim:

bilde

Koblingsskjemaet til denne ser slik ut:

bilde

For deg skulle det bli den kontakten som er merket tenning (Ignition). Der skal det være spenning når du har vridd om nøkkelen til første hakket. Slik har i hvert fall jeg koblet det da jeg gikk over til elektrisk fødepumpe. Slik elektrisk pumpe fungerer utmerket for meg, pumper er igang og leverer diesel før selve starten. Det er også smart ved lufting etter filterskifte. Da vrir jeg bare nøkkelen til første stilling og hører på lyden fra pumpen når luften er borte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den skal gå til solenoiden (stoppmagneten) som struper dieseltilførselen og stopper motoren dersom du har en slik stoppanordning og ikke stopp via en vaier til en hendel du trekker ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det stemmer at jeg har en manuell hendel for å stoppe.

"Svart=jord -" er det ikke jeg som har skrevet. Det er presentert slik på Maritims hjemmeside for tenningslåset.

https://www.maritim.no/tenningslas-med-gloding-choke#.V4PaWhChzqA

Se det andre bilde på den siden.

Men betyr det at Maritim har skrevet feil?

Hva skal jeg i så fall koble den helsvarte ledningen til?

Redigert av Martin Blomberg (see edit history)

Det er vel så enkelt at en dieselmotor har ikke choke, og en bensinmotor har ikke gløding. Avhengig av hvilken motor man har, bruker man altså bare en av delene og uten å ha studert dette så er det vel en av dem som roter litt , sikkert jeg også  :smiley: . Og hva er forskjellen på gul/sort og sort/gul. Her gjelder det å holde ledningen rette veien skjønner jeg. Den sorte kobler du ikke til. Du har jo mekanisk stopp.

Det er vel bare gløding du lurer på , og den kobler du til på en kontakt som kun fører strøm når nøkkel må holdes mot en fjærbelastning på samme måte som når motor skal startes. 

Det er jo svært uheldig om gløding kobles inn på en kontakt som gir strøm hvis du uheldigvis skulle glemme og vri den ut av glødeposisjon.

Slike nøkler har fjæring når de vris helt til høyre, altså start, men ofte også helt til venstre, og da kan jo gløding kobles til den stiften. Du må nesten prøve deg frem om den har en slik fjærende funksjon mot klokka. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...