Martin Blomberg Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Jeg har til min Perkins 4.107 installert en elektrisk (diesel)fødepumpe. Jeg tenkte koble pumpen slik at den starter før startmotoren drar i gang. Helst samtidig med glødingen. Hvor bør jeg da koble inn den elektriske fødepumpen på tenningslåset? (Hvor har dere andre med elektriske fødepumper koblet dem inn på (start)kretsen? Jeg har denne tenningslåsen fra Maritim: Koblingsskjemaet til denne ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 For deg skulle det bli den kontakten som er merket tenning (Ignition). Der skal det være spenning når du har vridd om nøkkelen til første hakket. Slik har i hvert fall jeg koblet det da jeg gikk over til elektrisk fødepumpe. Slik elektrisk pumpe fungerer utmerket for meg, pumper er igang og leverer diesel før selve starten. Det er også smart ved lufting etter filterskifte. Da vrir jeg bare nøkkelen til første stilling og hører på lyden fra pumpen når luften er borte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martin Blomberg Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Spørsmål til: Hva betyr egentlig "Stopper (diesel)" i skjemaet ovenfor? Hva skal jeg koble inn på den? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Den skal gå til solenoiden (stoppmagneten) som struper dieseltilførselen og stopper motoren dersom du har en slik stoppanordning og ikke stopp via en vaier til en hendel du trekker ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Og uansett skal det ikke jord eller minus inn på nøkkelen slik du har oppfattet det. Svart er ikke minus, og minus har ingenting på en nøkkelbryter og gjøre, men den elektriske stopperen har du vel likevel ikke. Jeg hadde koblet den elektriske pumpa på lilla slik Lars allerede har nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Det stemmer at jeg har en manuell hendel for å stoppe. "Svart=jord -" er det ikke jeg som har skrevet. Det er presentert slik på Maritims hjemmeside for tenningslåset. https://www.maritim.no/tenningslas-med-gloding-choke#.V4PaWhChzqA Se det andre bilde på den siden. Men betyr det at Maritim har skrevet feil? Hva skal jeg i så fall koble den helsvarte ledningen til? Redigert 11.Juli.2016 av Martin Blomberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Er bedre forklart på Seaworld skjemaet, svart er til 'magneto' gnd - egen krets for stoppsolenoid, iht. krav enkelte steder i verden (Uscg bl.a.) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Er det ikke feil i Maritims beskrivelse: Maritim-》Gul/Svart = stopper (Diesel) Seaworld-》Yellow/Black = choke (gløding) Dvs Maritim sier at den gulesvarte kabelen går til stoppkretsen mens Seaworld sier den gulesvarte kabelen går til gløding. Hva er rett? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Det er vel så enkelt at en dieselmotor har ikke choke, og en bensinmotor har ikke gløding. Avhengig av hvilken motor man har, bruker man altså bare en av delene og uten å ha studert dette så er det vel en av dem som roter litt , sikkert jeg også . Og hva er forskjellen på gul/sort og sort/gul. Her gjelder det å holde ledningen rette veien skjønner jeg. Den sorte kobler du ikke til. Du har jo mekanisk stopp. Det er vel bare gløding du lurer på , og den kobler du til på en kontakt som kun fører strøm når nøkkel må holdes mot en fjærbelastning på samme måte som når motor skal startes. Det er jo svært uheldig om gløding kobles inn på en kontakt som gir strøm hvis du uheldigvis skulle glemme og vri den ut av glødeposisjon. Slike nøkler har fjæring når de vris helt til høyre, altså start, men ofte også helt til venstre, og da kan jo gløding kobles til den stiften. Du må nesten prøve deg frem om den har en slik fjærende funksjon mot klokka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.