Jump to content

Hvordan finne TV-kanaler med glomex polaris antenne?

camillahansen

Recommended Posts

Trådstarter spør om Glomex Polaris. I motsetning til de mest brukte Glomex antennene som er retningsuavhengige, er Glomex Polaris en retningsavhengig antenne med høyere forstrekning. Ved hjelp av medfølgende fjernkontroll, kan antennen dreies tilnærmet 360 grader.

Spørsmålet er vel hvordan du går fram for å stille inn antennen mot den beste senderen.

Det er et problem at man ikke aner hvilken vei antenna peker, ja.

Bruksanvisningen som fulgte med utstyret er ikke akkurat glimrende, heller. Dioden på forsterker blinker med rød, grønn eller oransje farge under justering, men det er ikke beskrevet hva dette faktisk betyr, eller at det i noen tilfeller er like greit å slå av hele forsterkeren.

Min prosedyre:

Før antenna justeres på rettning:

- Gjør et kanalsøk, via menyen på tv`en. Dersom det signal er innen rekkevidde så dukker alltids noe opp. 

- Når kanalsøket er gjort går jeg på nytt inn i kanalsøkmenyen på tv, der finnes et valg som heter "manuell finjustering", eller noe i den rettning.           Poenget her er at der finnes to signalmålere som kan brukes når man justerer rettningen på antenna. Denne justeres i små steg til man

finner beste signal/kvalitet, vent et par sekunder mellom hver gang du roterer antenna. Du ser på dioden til forsterkeren når du har gjort en hel         runde. 

-Forsterkeren er justerbar, og det kan være lurt å forsøke med litt/middels/full forsterkning, eventuelt med avslått forsterker dersom man har      senderen nokså nærme.  

Min erfaring med Glomex Polaris er at den er veldig bra sammenliknet med den tradisjonelle typen. Får inn tv på steder jeg ikke gjorde før. Men det er litt mer "fikling" for å få innstillingene riktig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...