Jump to content

Overoppheting VP KAD 44 EDC. Årsak?


Vendla

Recommended Posts

Noen som har erfaring med overoppheting på KAD 44?

Jeg har sjekket impeller, slanger er ok, nok kjøleveske og termostatene åpner. Reima til sirkulasjonspumpa røyk for 4 uker siden på babord motor. Fikk overoppheting og alarmen gikk. Byttet reima og den har gått fint inntil i helgen hvor tempen bare øker til over 100 grader. Testet den på tomgang i nøytral og da går det en time før den er på 85 grader. Satt den så i gir mens den lå bundet til brygga, etter 20 min på tomgang i gir forover så stiger tempen til over 100 grader igjen.

Noen som har noen råd, hva kan være årsaken?

bilde

Redigert av Vendla (see edit history)
Link to post

Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm

Link to post

Takk for gode tips. Det er motoren på babord side uten servo som går varm. Jeg har forsøkt to ulike impellere uten at det hjalp. Har kjørt igjennom maskinen med systemrens nå som skal stå et par dager, ser at andre har hatt gode erfaringer med det.

Fikk et tips om at sirkulasjonspumpa kan være gåen. Hvordan kan jeg feilsøke den uten å måtte demontere den og sjekke skovlene visuelt? 

Link to post

Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm

Takk for tips. Det er babord motor uten servo som går varm.

Link to post

I et snodig tilfelle for en stund siden var akselen fra reimhjulet og inn til impeller røket. Samme symptomer som du har

Mente akselen inn til skovlene. Hvordan det ble funnet vet jeg ikkke dessverre. Pumpen byttes på 3-4 timer med skruing , grei jobb.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hvis reima er for stram ryker lagrene inne i pumpa. Du hører at det knitrer når den går.

Kjøp en momentnøkkel på Biltema.  Jeg strammet for hardt manuellt, og måtte bytte pumpe. 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg opplevde det samme igjen fjor. Da var det akslingen på vannpumpen på ferskvann side knukket. Dette ser du ikke får du har demontert reimhjulet

bilde

Takk for svar. Jeg skal demontere sirkulasjonspumpen i morgen. Det er noe jeg ikke har sjekket ennå. På 2500 omdr tok det ikke mer enn 7 min før den kokte på en testtur i dag. På tomgang kan den gå i en time uten at den koker.

Link to post

Kan høres ut som noe som noe stenger for vann tilførselen, en motor forandrer neppe temperatur på tomgang etter 30 min.

Eller en aksel med brudd som tar tak på mellom for deretter å glippe helt.

Regner med du har prøvd uten termostater.?

 

Mvh Terje

Link to post

I innlegg #2 fikk du tips om inntaksslangen mellom drev og transom. Om denne er delaminert innvendig, og dette vil skje før eller siden på disse slangene, så vil du oppleve de symptomene som du beskriver.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...