Vendla Startet 11.Juli.2016 Del på Facebook Startet 11.Juli.2016 (redigert) Noen som har erfaring med overoppheting på KAD 44? Jeg har sjekket impeller, slanger er ok, nok kjøleveske og termostatene åpner. Reima til sirkulasjonspumpa røyk for 4 uker siden på babord motor. Fikk overoppheting og alarmen gikk. Byttet reima og den har gått fint inntil i helgen hvor tempen bare øker til over 100 grader. Testet den på tomgang i nøytral og da går det en time før den er på 85 grader. Satt den så i gir mens den lå bundet til brygga, etter 20 min på tomgang i gir forover så stiger tempen til over 100 grader igjen. Noen som har noen råd, hva kan være årsaken? Redigert 11.Juli.2016 av Vendla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Inntaksslangen mellom drevet og transom er jo en gjenganger, den kan klappe sammen ved kjøring. Ellers er det ikke alltid toppakningen overlever en overoppheting. Sitér dette innlegget Link to post
Vendla Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Takk for svar. Hvordan sjekker jeg om topppakningen er gått? Ikke noe blå røyk, vann i olja eller lekkasje å spore. Det kommer vann i sjøvannsfilteret, testet på tomgang uten skrulokk. Sitér dette innlegget Link to post
Vendla Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Noen som vet om en VP skrukyndig i nærheten av Asker som kan hjelpe meg løse problemet. Ingen som har tid på marinaene nå i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 I et snodig tilfelle for en stund siden var akselen fra reimhjulet og inn til impeller røket. Samme symptomer som du har Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vendla Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm Sitér dette innlegget Link to post
Vendla Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Takk for gode tips. Det er motoren på babord side uten servo som går varm. Jeg har forsøkt to ulike impellere uten at det hjalp. Har kjørt igjennom maskinen med systemrens nå som skal stå et par dager, ser at andre har hatt gode erfaringer med det. Fikk et tips om at sirkulasjonspumpa kan være gåen. Hvordan kan jeg feilsøke den uten å måtte demontere den og sjekke skovlene visuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Vendla Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm Takk for tips. Det er babord motor uten servo som går varm. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 I et snodig tilfelle for en stund siden var akselen fra reimhjulet og inn til impeller røket. Samme symptomer som du har Mente akselen inn til skovlene. Hvordan det ble funnet vet jeg ikkke dessverre. Pumpen byttes på 3-4 timer med skruing , grei jobb. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vendla Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Ved bytte av sirkulasjonspumpe, må jeg bruke momentnøkkel når jeg monterer reima igjen? Gjorde ikke det sist, kan reima ha vært for stram/slakk og det har medført brudd i sirk pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Hvis reima er for stram ryker lagrene inne i pumpa. Du hører at det knitrer når den går. Kjøp en momentnøkkel på Biltema. Jeg strammet for hardt manuellt, og måtte bytte pumpe. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Dette gjelder også kompressor reima,er den for stram ryker lageret i kompressor clutchen Ved bytte av ferskvannspumpe sjekk at det er riktig type. På kad.300 er det forskjell på reimskiver. Bestilte på marinedeler.no. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 (redigert) Kan være termostaten, Hadde noe tilsvarende på Volvo motor da motor gikk varm pga dårlig kjøling da en slange klemme var litt løs og sjøvannpumpen sugde luft. Redigert 12.Juli.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
BETH Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Jeg opplevde det samme igjen fjor. Da var det akslingen på vannpumpen på ferskvann side knukket. Dette ser du ikke får du har demontert reimhjulet Sitér dette innlegget Link to post
Vendla Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Jeg opplevde det samme igjen fjor. Da var det akslingen på vannpumpen på ferskvann side knukket. Dette ser du ikke får du har demontert reimhjulet Takk for svar. Jeg skal demontere sirkulasjonspumpen i morgen. Det er noe jeg ikke har sjekket ennå. På 2500 omdr tok det ikke mer enn 7 min før den kokte på en testtur i dag. På tomgang kan den gå i en time uten at den koker. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Kan høres ut som noe som noe stenger for vann tilførselen, en motor forandrer neppe temperatur på tomgang etter 30 min. Eller en aksel med brudd som tar tak på mellom for deretter å glippe helt. Regner med du har prøvd uten termostater.? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 I innlegg #2 fikk du tips om inntaksslangen mellom drev og transom. Om denne er delaminert innvendig, og dette vil skje før eller siden på disse slangene, så vil du oppleve de symptomene som du beskriver. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.