Jump to content

Overoppheting VP KAD 44 EDC. Årsak?

Vendla

Recommended Posts

Noen som har erfaring med overoppheting på KAD 44?

Jeg har sjekket impeller, slanger er ok, nok kjøleveske og termostatene åpner. Reima til sirkulasjonspumpa røyk for 4 uker siden på babord motor. Fikk overoppheting og alarmen gikk. Byttet reima og den har gått fint inntil i helgen hvor tempen bare øker til over 100 grader. Testet den på tomgang i nøytral og da går det en time før den er på 85 grader. Satt den så i gir mens den lå bundet til brygga, etter 20 min på tomgang i gir forover så stiger tempen til over 100 grader igjen.

Noen som har noen råd, hva kan være årsaken?

bilde

Redigert av Vendla (see edit history)

Takk for gode tips. Det er motoren på babord side uten servo som går varm. Jeg har forsøkt to ulike impellere uten at det hjalp. Har kjørt igjennom maskinen med systemrens nå som skal stå et par dager, ser at andre har hatt gode erfaringer med det.

Fikk et tips om at sirkulasjonspumpa kan være gåen. Hvordan kan jeg feilsøke den uten å måtte demontere den og sjekke skovlene visuelt? 

Prøv å bytte impeller,den kan sjå fin ut,men slept i vulken inn mot spline.Vert eit forsøk.Prøv også å spyle tilbake mot drevet ved å løsne slangen inn på sjøvannspumpe.Ser du har dobbelinstalasjon,er det den med servoen som blir varm

Takk for tips. Det er babord motor uten servo som går varm.

I et snodig tilfelle for en stund siden var akselen fra reimhjulet og inn til impeller røket. Samme symptomer som du har

Mente akselen inn til skovlene. Hvordan det ble funnet vet jeg ikkke dessverre. Pumpen byttes på 3-4 timer med skruing , grei jobb.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg opplevde det samme igjen fjor. Da var det akslingen på vannpumpen på ferskvann side knukket. Dette ser du ikke får du har demontert reimhjulet

bilde

Takk for svar. Jeg skal demontere sirkulasjonspumpen i morgen. Det er noe jeg ikke har sjekket ennå. På 2500 omdr tok det ikke mer enn 7 min før den kokte på en testtur i dag. På tomgang kan den gå i en time uten at den koker.

I innlegg #2 fikk du tips om inntaksslangen mellom drev og transom. Om denne er delaminert innvendig, og dette vil skje før eller siden på disse slangene, så vil du oppleve de symptomene som du beskriver.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...