Lazyjack Startet 11.Juli.2016 Del på Facebook Startet 11.Juli.2016 (redigert) Har vært mye opp og ned svenskekysten men har stort sett ligget i gjestehavner eller langs fjellet i naturhavner. Nå liker kona og jeg etter hvert bedre å ligge på svai, noe av grunnen er selvsagt også muligheten til å komme sent i havn. Har alle havnebøkene og SXK sine publikasjoner men de beskriver ofte steder med ringer i fjellet osv. Da er det interessant å høre om noen har noen gode svaihavner å anbefale mellom Strømstad og Gøteborg. Har ligget på Gluppø, i Sannesfjorden, Norskebukta og Dannemark men der stopper det. Redigert 11.Juli.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Veddøkilen mellom Grebbestad og Fjellbacka er en av våre favoritter. Innerst i kilen bak Keø er også en fin plass. Ved Malmøen. Og ikke minst bøyene ved Havstensund. Vi lå på alle disse på turen i år. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Takk for det Astor! Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Vi har ligget på svai i bukten sydøst for Saltö som ligger på innenfor Syd-Koster. Fin sandstrand innenfor, men ganske langgrunt. Det bør ikke blåse for mye fra sys eller øst. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Vi har ligget på svai i bukten sydøst for Saltö som ligger på innenfor Syd-Koster. Fin sandstrand innenfor, men ganske langgrunt. Det bør ikke blåse for mye fra sys eller øst. Tenker du på den store bukta nordvest for Råssøhamn? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 ...........Har alle havnebøkene og SXK sine publikasjoner men de beskriver ofte steder med ringer i fjellet osv. Da er det interessant å høre om noen har noen gode svaihavner å anbefale mellom Strømstad og Gøteborg. Har ligget på Gluppø, i Sannesfjorden, Norskebukta og Dannemark men der stopper det. Lazyjack har du denne ? Här finns information om djup, bottentyp och tillsegling för 33 ankarplatser. Dessutom är olika ankartyper testade för varje ankarplats och uppgift om respektive ankares hållförmåga finns angiven på skisserna Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
zooper Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Gluppö er vår favoritt Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 (redigert) Lazyjack har du denne ? Här finns information om djup, bottentyp och tillsegling för 33 ankarplatser. Dessutom är olika ankartyper testade för varje ankarplats och uppgift om respektive ankares hållförmåga finns angiven på skisserna Nei, den skulle jeg gjerne hatt, men jeg rekker neppe å få den før ferien starter. Jeg har bare "Tre vecker i Bohuslen" og den tror jeg ikke viser egnede svaiplasser. Takk for tipset! Edit: Ser ut til at den ikke selges lenger :-( Redigert 12.Juli.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Østsiden av Kalvö: https://goo.gl/maps/HxJERBqxzb92 Her er det god bunn for å ligge på svai, og to SXK-bøyer hvis man har vimpel. Det er fint å gå tur på Kalvö, og kyrene der er veldig snille og nærmest folkesky. Ikke farlig å klappe hvis de lar dere. De stikker heller av enn å angripe. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
blueline Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Husk å ankre der hvor det er dypt nok. Det er mye ålegress og løst mudder som gjør at ankeret fort dregger og blir fult av gress om du ankrer på grunt vann(3-4 m). Har opplevd det noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Jeg kjører alltid inn ankeret til jeg kjenner at det sitter. Problemer kan oppstå om vinden kantrer og ankeret ikke setter seg på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Før jeg fikk vinsj foran ankret jeg ofte på grundt vann for å slippe å dra opp så mye. I Oslofjorden har det aldri vært noe problem da ankeret alltid har fått feste når jeg har lagt ut nok kjetting og tau. I Bohuslen har jeg flere ganger opplevd at ankeret har fylt seg med ålegress og dregget. Det har vært så tungt av gress at jeg har måttet gå i gummibåten for å skjære av gress før jeg har klart å dra det opp i båten. Kommer du dypere enn ca. 6 m har jeg ikke hatt dette problemet. Lå en gang et fint sted som var merket med anker i kartet og la ut rikelig med tau. Våknet kl. 0400 av at kjølen lå å dunket på et skjær. Det var ikke spesielt mye vind. Mine foreldre har opplevd det samme med at båten var i ferd med å seile av gårde da de kom tilbake fra en tur. Nå som jeg har vinsj forsøker jeg å finne steder som er litt dypere og har ikke hatt samme problem. Dannemark litt syd for Hamburgø er en slik flott plass hvor jeg har og mine foreldre har opplevd å seile av gårde. Selv om du har kjørt ankeret fast risikerer du å fylle ankeret ved en vindkantring men får du lagt ut dypere enn ålegresset er det null problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Lazyjack har du denne ? Här finns information om djup, bottentyp och tillsegling för 33 ankarplatser. Dessutom är olika ankartyper testade för varje ankarplats och uppgift om respektive ankares hållförmåga finns angiven på skisserna Nei, den skulle jeg gjerne hatt, men jeg rekker neppe å få den før ferien starter. Jeg har bare "Tre vecker i Bohuslen" og den tror jeg ikke viser egnede svaiplasser. Takk for tipset! Edit: Ser ut til at den ikke selges lenger :-( Det arbetas på en ny version av SXK:s ankarplatser. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Kjøpte denne til ferien, den beskriver en rekke svaihavner. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 (redigert) I utgangspunktet er alle plasser med SXK bøyer fine ankerplasser. I mine NV kart er fine ankerplasser merket og på mange av de stedene er det SXK bøyer og god plass til å ankre. Har i alle år ankret på Käringön og en favoritt er Tjuv-sund Skaftö, inn ved Pilgrimmen (syd for Gullholmen) og rundt Alekråkeskar, Kungsö er topp, men syd for syd for GB . Det er vel bare å finne ly for vinden og studere kartet. Redigert 15.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.