Jump to content

Lade blybatteri fra sigarettenneruttak?

Vanntett

Recommended Posts

For det første så tåler ikke det uttaket noe særlig høy strøm så vær forberedt på at sikringen går, for det andre trenger du å lade batteriet med en høyere spenning. Du kan enten ha et fritidsbatteri til dette som du kun lader på landstrøm, evt solcelleanlegg eller du kan ha en ladekrets i båten så du får ladet når motoren går.

Kan jo ta start kabler fra bilen.

Koble sammen batteriene med krokodille koblingen så får du direkte ladet.

Ops. Min feil ? ?

Men lag hurtig kobling til sigarett uttaket du vil bruke, når du vil bytte til batteriet så kobler du det enkelt til på batteriet igjen, mulig du bør øke kabelenes diameter så de ikke smelter

Redigert av TerjeØ (see edit history)

Blybatterier skal ha begrenset med lade strøm, hvilket passer bra for et uttak som f.eks. 12V, Spenningen som er tilgjengelig der vil være avhengig av hvor nært hovedforsyning er, og hvilken ledning størrelse du har brukt.

Om du setter inn en motstand i serie på den ene ladeledningen til det lille 12V batteriet, så skulle det gå bra. Mulig du må bruke en litt "stor" motstand som helt sikkert også blir varm (OBS!).

Litt kjapp matematikk, for 200mA lading :

R=U/I -> 12/0,2 = 60 ohm.

Effekt (P) i motstanden vil da bli : P=U*I -> 12*0,2 = 2,4 Watt

Du må da ha en effekt motstand på 60 Ohm, som tåler 2,4 Watt. Den blir nok varm, så monter gjerne på en liten kjøleplate av noe slag,

Alternativt finnes det også ferdig ledning med innebygd motstand. Hvis du finner det, så er motstanden oppgitt (pr. meter ?) og det er enkelt å kalkulere. Husk at det er HELE lengden tilsammen som gjelder (både + og - siden).

Når batteriet nærmer seg tilgjengelig Volt i uttaket, så vil ladestrømmen bli mindre, og du vil aldri få ladet batteriet bedre enn til tilgjengelig Volt.

Mener dette skal være riktig, men ta forbehold om sunn fornuft, sett inn sikring og gjerne verifiser matematikken. Lars H er sikkert snart her for å kommentere :-)

Ettersom dette er et 12V blybatteri som kan lades med 14,5V så blir vel dette på samme måte som når man paralellkobler flere batterier i båt. Forskjellen er at her er det ene batteriet mye mindre(10Ah) enn de batteriene som det kobles sammen med. Men det lille batteriet vil vel bli ladet fullt før de andre og liker kanskje ikke å stå med 14,5V konstant under kjøring, så en motstand for å hindre at det lades fullt kan sikkert være lurt.

Her var det mye tull. Med en 60 oms motstand i serie vil du vel aldri få noe særlig ladning. Et blybatteri begynner ikke å lade før spenningen når ca 13,8V om den tilgjengelige spenningen er 14,5V vil du vel da få 0,7V over motstanden og en ladestrøm på kun 11,6 mA. Skal du da lade opp 10At vil det ta ca 900t.

Lykke til håper du har god tid.

Du har helt rett, Vanntett, Fuseboks har misforstått fullstendig.  Jeg oppfatter at du vil bruke det lille batteriet som back-up til forbrukere når hovedstrøm er  av. Da må du sjekke at kursen med det lillebatteriet + duppedingser er isolert fra øvrige forbrukere som er på utsiden av hovedstrømbryter - ellers vil det lille gå tomt kjapt.

Jeg har selv ladet krabbelyktbatteriet mitt på 12V/7Ah i alle år fra et 12v uttak i båten.

Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet.

Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt".

La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse.

1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading)

P = 1 * 0,2 = 0,2W.

Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok.

Beklager :-)

• 3 år senere...
Fusebox skrev On 12.7.2016 at 15.00:

Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet.

Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt".

La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse.

1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading)

P = 1 * 0,2 = 0,2W.

Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok.

Beklager :-)

Beklager men jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner hva du vil frem til...?:crazy::giggle:

Til TS, det går fint å gjøre slik du har tenkt.

Bare husk at det lille batteriet vil kunne forsyne andre forbrukere på anlegget ditt.

Dette kan du løse med å evt sette ett relé eller en bryter foran 12v-uttaket.

Jeg kan lage en skisse, dersom det er behov ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...