Vanntett Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 (redigert) Har et sigarettenneruttak der strømmen brytes når båten forlates. Har noe elektronikk der som jeg ønsker å forsyne med strøm fra eget lite blybatteri. Kan jeg koble dette blybatteriet direkte til uttaket slik at det lades når båten er i bruk? Eller må jeg ha noe slags diode eller ladekrets der? Redigert 11.Juli.2016 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 For det første så tåler ikke det uttaket noe særlig høy strøm så vær forberedt på at sikringen går, for det andre trenger du å lade batteriet med en høyere spenning. Du kan enten ha et fritidsbatteri til dette som du kun lader på landstrøm, evt solcelleanlegg eller du kan ha en ladekrets i båten så du får ladet når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Kan jo ta start kabler fra bilen. Koble sammen batteriene med krokodille koblingen så får du direkte ladet. Ops. Min feil ? ? Men lag hurtig kobling til sigarett uttaket du vil bruke, når du vil bytte til batteriet så kobler du det enkelt til på batteriet igjen, mulig du bør øke kabelenes diameter så de ikke smelter Redigert 11.Juli.2016 av TerjeØ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Når motoren går har du vel ladespenning i sigarettenneruttaket og slik sett kan du lade derfra. Om det lille blybatteriet ditt er nesten utladet er det vel fare for at det trekker mer strøm enn sikringen tåler. Og er det ingen sikring så kan det bli skummelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Om nå ikke batteriet er så alt for stort går det sikkert bra å lade det fra sigarettenneruttaket. Blir vel såpas spenningsfall i ledningene at ladestrømmen ikke blir for stor. Jeg pleier å lade er lite 12 At gelbatteri i bilen fra sigarettenner uttaket har aldri vært noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Blybatterier skal ha begrenset med lade strøm, hvilket passer bra for et uttak som f.eks. 12V, Spenningen som er tilgjengelig der vil være avhengig av hvor nært hovedforsyning er, og hvilken ledning størrelse du har brukt. Om du setter inn en motstand i serie på den ene ladeledningen til det lille 12V batteriet, så skulle det gå bra. Mulig du må bruke en litt "stor" motstand som helt sikkert også blir varm (OBS!). Litt kjapp matematikk, for 200mA lading : R=U/I -> 12/0,2 = 60 ohm. Effekt (P) i motstanden vil da bli : P=U*I -> 12*0,2 = 2,4 Watt Du må da ha en effekt motstand på 60 Ohm, som tåler 2,4 Watt. Den blir nok varm, så monter gjerne på en liten kjøleplate av noe slag, Alternativt finnes det også ferdig ledning med innebygd motstand. Hvis du finner det, så er motstanden oppgitt (pr. meter ?) og det er enkelt å kalkulere. Husk at det er HELE lengden tilsammen som gjelder (både + og - siden). Når batteriet nærmer seg tilgjengelig Volt i uttaket, så vil ladestrømmen bli mindre, og du vil aldri få ladet batteriet bedre enn til tilgjengelig Volt. Mener dette skal være riktig, men ta forbehold om sunn fornuft, sett inn sikring og gjerne verifiser matematikken. Lars H er sikkert snart her for å kommentere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Ettersom dette er et 12V blybatteri som kan lades med 14,5V så blir vel dette på samme måte som når man paralellkobler flere batterier i båt. Forskjellen er at her er det ene batteriet mye mindre(10Ah) enn de batteriene som det kobles sammen med. Men det lille batteriet vil vel bli ladet fullt før de andre og liker kanskje ikke å stå med 14,5V konstant under kjøring, så en motstand for å hindre at det lades fullt kan sikkert være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Her var det mye tull. Med en 60 oms motstand i serie vil du vel aldri få noe særlig ladning. Et blybatteri begynner ikke å lade før spenningen når ca 13,8V om den tilgjengelige spenningen er 14,5V vil du vel da få 0,7V over motstanden og en ladestrøm på kun 11,6 mA. Skal du da lade opp 10At vil det ta ca 900t. Lykke til håper du har god tid. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Du har helt rett, Vanntett, Fuseboks har misforstått fullstendig. Jeg oppfatter at du vil bruke det lille batteriet som back-up til forbrukere når hovedstrøm er av. Da må du sjekke at kursen med det lillebatteriet + duppedingser er isolert fra øvrige forbrukere som er på utsiden av hovedstrømbryter - ellers vil det lille gå tomt kjapt. Jeg har selv ladet krabbelyktbatteriet mitt på 12V/7Ah i alle år fra et 12v uttak i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 For det første så tåler ikke det uttaket noe særlig høy strøm Det er svært lite sannsynlig at noen har montert en sigarettenner i båten. Det som er sannsynlig er at det står et DIN 12 V uttak der. Og det tåler 16 A. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet. Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt". La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse. 1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading) P = 1 * 0,2 = 0,2W. Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok. Beklager :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Om tomgangsspenningen på batteriet er kommet helt ned i 10,5V er det ingen vits i å lade det da er det jo ødelagt. Et batteri tar ikke i mot noen strøm før spenningen er oppe på ca 13,8V. Dropp motstanden det er bare tull. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Hva med bare å sette ett rele mellom batteribanken og ekstrabatteriet, og la dette styres av sigarett-tenneren. Da vil det kunne lade med full spenning og strøm, uten å ødelegge noe sikringer. TA Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Prøvde nettopp CTEK løsning (lader 5a) med lading gjennom 12v/sigarettuttak. Det funket fint !. (Jeg har et Marine blybatteri på 110 ah som er håpløst plassert og "umulig" å komme til) https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/bilbatterier/lader/ctek-comfort-connect-sigarett-stikk/n345764/pn345822 Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Fusebox skrev On 12.7.2016 at 15.00: Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet. Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt". La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse. 1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading) P = 1 * 0,2 = 0,2W. Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok. Beklager :-) Beklager men jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner hva du vil frem til...? Til TS, det går fint å gjøre slik du har tenkt. Bare husk at det lille batteriet vil kunne forsyne andre forbrukere på anlegget ditt. Dette kan du løse med å evt sette ett relé eller en bryter foran 12v-uttaket. Jeg kan lage en skisse, dersom det er behov ? Redigert 5.Juni.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.