Jump to content

Edit History

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

Fusebox skrev On 12.7.2016 at 15.00:

Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet.

Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt".

La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse.

1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading)

P = 1 * 0,2 = 0,2W.

Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok.

Beklager :-)

Beklager men jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner hva du vil frem til...?:crazy::giggle:

Til TS, det går fint å gjøre slik du har tenkt.

Bare husk at det lille batteriet vil kunne forsyne andre forbrukere på anlegget ditt.

Dette kan du løse med å evt sette ett relé eller en bryter foran 12v-uttaket.

Jeg kan lage en skisse, dersom det er behov ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

Fusebox skrev On 12.7.2016 at 15.00:

Vel, motstanden er en strømbegrenser. Du må gjerne øke strømmen (ved å minske motstanden), men tilpasses ettersom hvor hardt du ønsker å lade batteriet.

Men, en aldri så liten logikkfeil hadde sneket seg inn i beregningen over. Normalt så brukes en strømgrenser på oppgitt spenning, det jeg ikke tenkte på i farten var at det lille batteriet sannsynligvis ville ligget på ca. 1-2Volt under forsyning, altså ca. 10,5 til 11,5V som "tomt".

La oss si det er 12,7V i uttaket og batteriet er på 11,7V, dvs. 1V differanse.

1/0,2 = 5 ohm seriemotstand (for 200mAh lading)

P = 1 * 0,2 = 0,2W.

Mao. en helt annen motstandstype. Man må gjerne bruke ledning direkte, men om batteriet "suger" mye strøm, så kan det gå en smule varm i ledningen om den ikke er tykk nok.

Beklager :-)

Jeg må ærlig si at skjønner hva du vil frem til...?:crazy::giggle:

Til TS, det går fint å gjøre slik du har tenkt.

Bare husk at det lille batteriet vil kunne forsyne andre forbrukere på anlegget ditt.

Dette kan du løse med å evt sette ett relé eller en bryter foran 12v-uttaket.

Jeg kan lage en skisse, dersom det er behov ?

• Create New...