Jump to content

Nordlandsbåt med seil - oppussing

hanse325

Recommended Posts

Hei, jeg har arvet min Oldefars gamle seilbåt og planlegger å pusse den opp. Båten er av typen rana-spiss, 2,5 roms. Den ble kjøpt ny i 1940-41 i Kabelvåg også drev min oldefar lofotfiske på den i mange år. Han brukte å koke tretjære å smøre båten med det, dette vises godt på bildene. Jeg har fraktet båten til Grimstad og trenger råd mtp hva og hvordan jeg skal ta fatt på dette prosjektet. Er det noe som har tips til hvem jeg kan henvende meg til får å få hjelp? Jeg har snakket med en båtbygger for mange år siden i Lofoten og han mente at hvis jeg byttet kjøl og et par bord så var båten klar igjen. Som dere ser så kommer jeg også til å trenge nye seil, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike?

Se bilder av båten her: https://goo.gl/photos/65pCBL87uv2Pg2pe7

Alt av (gode) tips tas i mot med stor takk.

Redigert av hanse325 (see edit history)

Hei

Gledelig at du tar på deg et slikt prosjekt! Anbefaler deg å melde deg inn i Kystlaget Terje Vigen først som sist, der treffer du sannsynligvis andre med liknende interesser. Da blir du samtidig også medlem av Forbundet KYSTEN, en landsdekkende organisasjon for bevaring av kystkultur.

Når det gjelder seil, vil jeg anbefale Seglloftet, www.seglloftet.no, som har spesialkompetanse på eldre norske båttyper. Disclaimer:jeg kjenner driveren, det finnes mange andre også. Brodersen i Lyngør, for eksempel.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Forbundet kysten er en kjemperessurs. Ellers har Risør båtbyggeri garantert kompetanse på båttypen.

Vil også anbefale Jon Godal sin bokserie Åfjords og Nordlandsbåten (også kjent som blåbøkene) som beskriver båttypen, både i bruk, og bygging, reprasjon og vedlikehold. I detalj, dekkes det ikke i den serien er det antageligvis ikke viktig. De kan bestilles fra hovedsmann.no, som også fører mye annet du trenger til båten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...