MarexSuncab_FD Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Byttet i dag forfilter og dieselfilter på min Yanmar 3GMD. Jeg er ingen verdensmester, men lærer så lenge man lever. Nå får jeg ikke diesel i forfilteret, og har innsett at jeg må ha en pumpeløsning mellom tank og forfilter. Trolig går jeg for en pumpe slik man har på påhengsmotorer. Jeg ser imidlertid at enkelte fester en elektrisk sugepumpe fra Biltema. Den jeg har sett har 120 l/h og maks 0, 3 bar. Men hvordan funker dette. Vil den pumpe kontinuerlig? Hva dersom jeg kobler strømmen av. Vil diesel renne fritt gjennom, eller må det kobles en bypass? I utgangspunktet trenger jeg ingen pumpe, det er kun for å fylle forfilter og for å få ut luft. Men ser at mange anbefalte den elektriske drivstoffpumpen fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 No har ikkje eg sett alle slike pumper, men eg trur at oppbyggingen av dei forskjellige er veldig lik. Grovt sagt, to tilbakeslagsventiler med ein pumpemembran mellom. Ei fjør, som presser på membranen og gir oljetrykk, og ein elektromagnet som trekker opp fjøra til kvart pumpeslag. Ei slik pumpe vil holda trykket oppe so lenge den har strøm, men uten forbruk, vil fjøra holda trykk på membranen, og so blir der eit og anna slag i magneten, når trykket sig. MAO lite strømforbruk. Når so pumpa er avslått, vil olja likevel renna greit gjennom tilbakeslagsventilane, og gi ingen problem der. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det jeg tenkte på var drivstoffpumpe. Beskrivelsen over snakker om oljepumpe. Er det forskjeller der? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Nei den beskrivelsen er nokk slik en drivstoffpumpe virker. En oljepumpe er stortsett alltid en deplasementspumpe (tannjul, ovaljul, eksenterpumpe) med unntak av på store motorer som har eksterne elektriske oljepumper der brukes ofte sentrifugalpumper. Men jeg kan nå ikke fatte at du skal trenge en fødepumpe for å få diesel til motoren. På min båt står forfiltret høyere en dieseltanken så når jeg skifter filter blir det jo tomt for diesel der. Men jeg åpner bare lufteskruen på filtret på motoren og pumper med handpumpen på motoren til det ikke kommer mer luft da er forfiltret fylt opp og motor klar til start. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Jeg har en slik Biltemapumpe I min båt. Grunnen er at min motor ikke har matepumpe originalt og derfor lett får litt ujevn gange på jevnt turtall. Så jeg har min koplet konstant til pluss via tenningslås og det fungerer utmerket. I tillegg så er jo luftingen en lek, som du antyder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
asunde Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Jeg bruker en vanlig håndpumpe slik en bruker til å pumpe opp baderinger etc. 99kr på biltema. Den kan også suge dvs. tømme badelekene. Stikker spissen inn i en 10 cm lang slange på utgangen på forfilter og pumper til filter er fult. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Har brukt en liknende pumpe av den minste. Satte den rett i hullet til lufteskruen og pumpet filteret fullt i tillegg til lufting. Hadde grovfilter og finfilter jeg primet.http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe-for-kjoretoyolje-2000033701/ Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Jeg bruker denne http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Dobbeltvirkende-luftpumpe-2000033972/?artId=37330 Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Jeg har Yanmar 3GM30. Den har en mekanisk hendel på fødepumpa slik at det er mulig å pumpe manuelt. Når jeg har tømt vannutskiller og byttet finfilter tar det allikevel utrooolig lang tid å fylle opp systemet med denne metoden. Vannutskilleren står mye høyere enn tanken og finfilteret, men om jeg fyller dieseltanken helt opp slik at det står diesel oppover i påfyllingsrøret har jeg erfart at det bare er å løsne lufteskruen på finfiletret, så fyller systemet seg opp av seg selv..... (Hadde tidligere vannutskiller av den typen med en løs kopp under og en midtdel som ble holdt på plass av en stor senterskrue (CAV). Mellom disse delene var det pakningsringer som jeg aldri greide å få ordentlig på plass. Dermed stod jeg der en liten evighet og pumpet helt til jeg ga opp og gjerne oppdaget at vannutskilleren trakk luft og ikke hadde fylt seg i det hele tatt. Nå har jeg byttet til den minste typen RACOR-filter med utskiftbar filterpatron i samme filtergrad som finfilteret på motoren. Dermed slipper jeg å bytte finfilteret der så ofte, - og så er bunnen i RACOR-filteret av glass så man ser hva som skjer.....) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Bårdp skrev On 12.7.2016 at 7.03: Nei den beskrivelsen er nokk slik en drivstoffpumpe virker. En oljepumpe er stortsett alltid en deplasementspumpe (tannjul, ovaljul, eksenterpumpe) med unntak av på store motorer som har eksterne elektriske oljepumper der brukes ofte sentrifugalpumper. Alltid deplastementspumper, også på store motorer. Type IMO etc. er mye brukt til FO booster/sirkulasjonspumper, spesielt på tungoljedrift. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Ein liten kommentar til det eg skreiv i innlegg 2: Spørsmålet i tråden gjeld drivstoffpumpe, og eg beskreiv virkemåten til ei slik, men kalla den oljepumpe. Drivstoff er etter mine begrep ein del av det mangfoldet som kan kallast olje, men dette var likevel litt klønete av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 MarexSuncab_FD skrev On 11.7.2016 at 21.00: Trolig går jeg for en pumpe slik man har på påhengsmotorer. Enig, langt bedre løsning enn elektrisk Kina-pumpe fra Biltema. Billig, enkel installasjon og ingen ting som kan gå istykker. Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hadde samme problemet og monterte en "påhengsmotorpumpe" Fra Biltema. Fungerer utmerket, koster 30 kr og monteres på fem minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ingar skrev On 13.7.2016 at 17.49: Enig, langt bedre løsning enn elektrisk Kina-pumpe fra Biltema. Billig, enkel installasjon og ingen ting som kan gå istykker. Nå er vel ikke alt dritt selv om det kjøpes hos BT? Jeg hadde problemer med den mekaniske fødepumpen i min båt og erstattet den med en elektrisk fødepumpe fra BT. Den fungerer 100%, og det har den nok gjort i nærmere 10 år nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Du skriver at du i utgangspunktet ikke trenger en pumpe og det er helt riktig. Når man bytter et filter (f.eks så ofte som en gang pr år) er det enklest å fylle filteret med diesel før du skrur det på plass. Eller skru ut lufteskruen helt og helle diesel på gjennom en liten trakt, eller enda bedre ha en plast flaske med "u" tut og fylle på med den. Den typen plastflaske vi brukte å fylle fuel på modellfly da det var populært (i gamle dager). Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Gudrun Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 En godt rengjort ketchupflaske egner seg og. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Gudrun skrev On 14.7.2016 at 12.41: En godt rengjort ketchupflaske egner seg og. Ja, for eksempel. Ikke nødvenfig å lage ting mer komplisert enn nødvendig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
hanto1 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Bruker vakuum sugeren til både oljeskift og lufte diesel systemet. Bare og kople sugeren på lufting og vips så er filteret fullt Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Chris284 skrev On 14.7.2016 at 12.31: Du skriver at du i utgangspunktet ikke trenger en pumpe og det er helt riktig. Når man bytter et filter (f.eks så ofte som en gang pr år) er det enklest å fylle filteret med diesel før du skrur det på plass. Eller skru ut lufteskruen helt og helle diesel på gjennom en liten trakt, eller enda bedre ha en plast flaske med "u" tut og fylle på med den. Den typen plastflaske vi brukte å fylle fuel på modellfly da det var populært (i gamle dager). Det enkleste er ofte det beste. Når du likevel har demontert lokket for å skifte innsats, fyll filteret med ren diesel før montering. Enkelt, sikkert og aldri mer luft i dieselsystemet! Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har fått vann i forfilterglasset så har tømt, byttet filter og renset opp. Tanken er "himemikk" og jeg kommer ikke til under for å se etter drenering. Kjørte den ganske tom her i våres, men vannet skal da ligge i bunnen uansett. Så nå har vel nivået nådd inntaket. Er det så motoren ikke greier å suge nok til å få diesel opp av tanken med luft i forfilteret? Det ligger lavere enn tanken, men må vel fylle på diesel i glasset og filteret likevel? Og så drenere ut hvis det likevel kommer noe vann/gørr fra det som står i røret? Forutsetter at jeg finner en drenering i tanken. De kan da vel ikke ha vært så korka å utelate det.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 De fleste/mange utelater nok det, pluss at de også utelater et ordentlig mannhull på toppen av tanken for å komme til med rengjøring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Artekno Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Ketchupflaska funka!! God løsning på en søndag når alt var stengt. Fikk sugd ut 2-3 dl vann i bunnen av tanken gjennom mannhølet, og har kjørt motor på 2000 omdr en halvtime uten noe grums i glasset. Klar for sommer med ren diesel, montert trykkvann, varmtvann og kjøleboks. 300Ah batteribank. Alt i løpet av helga. Effektivt :-) Redigert 18.Juli.2016 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.