Jump to content

Hvilke feil gjøres når folk skal parkere båten ?

hva_er_problemet

Recommended Posts

Sistgang jeg opplevde en ekkel parkeringsøvelse, var en Viknes i medvind, med en kort tamp som kona gav meg fra baugen !

Båten lå longside i ca 3 sekunder, før den snudde rundt sin egen baug, og havnet longside med baugen mot vinden. :worry:

Vind er for seilbåter ! :giggle:

...så da var det jo kona sin feil ?  :rolleyes:  :rolleyes:

Sjekk over mannskapets jobb og gå gjennom prosedyrer og kommandoer i god tid, i detalj. I fjor skulle jeg bakke ut (baug inn mot brygge) og oppdaget for sent at et spring fortsatt var fortøyd i båten til styrbord, hvorpå baugen min dreide inn i båten på babord side. Ankeret mitt tok rekkestøtta og rekkelista på nabobåten. Det var ytterst pinlig og ytterst leit. Eieren av båten som fikk skade tok det heldigvis pent. Pengene for skaden, pluss drivstoff til og fra båtbygger, pluss litt for tort og svie, gikk inn på eierens konto uten opphold og uten å mokke. Skaden ble utbedret perfekt - god som ny.

Ha kontroll på jolla. Jeg fikk engang slepetauet til Jolla inn i roret når jeg skulle legge fra. Det gikk heldigvis bra.

Ved ankring, ha avklart håndsignaler, kommandoer og prosedyre mellom den som hever anker og den som står til rors. Tar vind eller strøm båten kjører man fort i stykker vinsjen eller ryggen (om man drar opp for hånd). Når man drar opp for hånd, uten hender fri og ryggen til rormannen som står ti meter unna, ja da er det ikke lett å kommunisere gasspådrag og retning for å få slakk line. Jeg tok ryggen to ganger før det satt.

Ellers er det jo generelt trøblete med en stor tung seilbåt uten baugpropell når det er trangt og vinden/strømmen står feil.

Husk at man ikke nødvendigvis kan gå ut akkurat samme vei som man gikk inn og at andre båter, tidevann, m.m. kan redusere valgene. Jeg har grunnstøtt roret da jeg måtte snu båten en annen retning for å komme meg ut igjen. Det gikk bra, slik det stort sett gjør.

Man trenger ikke tilbringe mye tid i havner før man får med seg mye rariteter. Det er mange saker jeg har kommet over som har skjedd andre, og en dag sikkert meg:

Person går fra liten båt til brygge og opplever at båten sklir fra brygga, gapet blir for stort, og personen havner i vannet.

For kort tau.

Mannskap klarer ikke skyve fra tung båt... knas.

Mannskap klarer ikke dra inn tung båt til brygge/nabobåt og får lange armer og havner i sjøen.

Ekspanderende båtshaker som kollapser eller ryker.

Fortøyning i en høy fast brygge, via halegatt, som ryker som følge av sjø og lavvann.

Dårlig ankerfeste.

Fortøyning til fjell eller fast brygge som ikke tar høyde for lavvann/høyvann.

Fortøyning til flytebrygge longside i et farvann med skipstrafikk.

Båt ved siden av har mye kortere eller lenger line på svai enn den som ligger ved siden - helt greit til vinden snur.

Folk som har undervurdert hvor vanskelig det er å ro ut et anker med tung kjetting - du kommer ikke mange meterne før tyngden på kjettingen drar en tilbake.

Flere digre båter longside knuser liten båt innerst når vinden snur... Færderseilaset for en del år siden.

Legge til bøye i sterk vind uten egnet krok eller båtshake - lange armer, tap av båtshake, banning og utallige forsøk (meg.

Folk som ikke har kontroll på jolle med påhengsmotor som er fortøyd til større båt.

Folk som ikke har kontroll på slepejolle.

For stor båt til for trang åpning.

Folk som sklir på vått dekk eller sleipt fjell/brygge når de skal hoppe i land eller ombord.

mange gode tips her, men vil også påpeke c båtens fart ved til legging til kai, mange braser fram og bakker full fart i siste øyeblikk, og de skylder gjerne på styre fart eller de ser bare rart på deg hvis en spør de

Det gjør de bare til de har opplevet det mange av oss har opplevet, at gearkabelen ryker og at full fart akterover i stedet blir full fart forover

Jeg har nettopp vært prøvekanin på diverse sjøsykepiller !!

Marzine:  - Lett å parkere !  :clap:    Tyngdepunktet flytter seg ned i anklene...kjennes det ut som ...

Postafen: - Vanskelig å parkere ! :lol:  Hodet vil  bare ned i lugaren å legge seg på puta !

Hold raua mot vinden hvis dere har seilbåter !!  Da går det alltid godt !  ( Ord som: parkere, rau, osv osv brukes av vi amatører :thumbsup:  )

Redigert av lano2 (see edit history)

...hvor store fendere bør jeg kjøpe - for ikke å bli latterliggjort av baatplass-politiet ?  :confused:  :confused:  :confused:

Jeg kjenner jo en på forumet her som ler seg i hjel av fendere på størrelse med cola-flasker...  :giggle:  :giggle:  :giggle:

Pølser er godt, også for båten. Du bør ha 6 pølser så store som mulig, men husk lagringsplass under kjøring. Store pølser er mere fleksible enn de små og rekker lengre. Det jeg mener er at store fendere er lettere og plassere i forhold til fenderlist på tilstøtende båt og bryggekant. Anbefaler pølseskinn, altså tøybeskyttelse. Gnisser mindre og sliter mindre på gelcoaten.

Kuler er kule å ha om du skal ligge longside til berg.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...