hva_er_problemet Startet 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2016 Hvilke feil gjøres når folk skal parkere båten ? Har du noen gode historier om trange overfylte havner - der ting gikk litt feil....? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det første jeg kommer på er at man parkerer ikke en båt, man legger til. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 "parkere" ... er noe vi gjør med bil. Fortøye het er det vel ? Parkeringskrok er ikke anker. Det har jeg lært her på baatplassen !! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Er det vanlig å parkere en båt? Trodde de fleste prøver å unngå å kjøre på land. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Oxford English ! Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Det første jeg kommer på er at man parkerer ikke en båt, man legger til. Men i Mandal er det parkeringsvaktene som har ansvar for innkreving i gjestehavna.... Redigert 12.Juli.2016 av hva_er_problemet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Sistgang jeg opplevde en ekkel parkeringsøvelse, var en Viknes i medvind, med en kort tamp som kona gav meg fra baugen ! Båten lå longside i ca 3 sekunder, før den snudde rundt sin egen baug, og havnet longside med baugen mot vinden. Vind er for seilbåter ! Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Sistgang jeg opplevde en ekkel parkeringsøvelse, var en Viknes i medvind, med en kort tamp som kona gav meg fra baugen ! Båten lå longside i ca 3 sekunder, før den snudde rundt sin egen baug, og havnet longside med baugen mot vinden. Vind er for seilbåter ! ...så da var det jo kona sin feil ? Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det enkleste er vel bare å be kjerringa overta rattet ? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Sjekk over mannskapets jobb og gå gjennom prosedyrer og kommandoer i god tid, i detalj. I fjor skulle jeg bakke ut (baug inn mot brygge) og oppdaget for sent at et spring fortsatt var fortøyd i båten til styrbord, hvorpå baugen min dreide inn i båten på babord side. Ankeret mitt tok rekkestøtta og rekkelista på nabobåten. Det var ytterst pinlig og ytterst leit. Eieren av båten som fikk skade tok det heldigvis pent. Pengene for skaden, pluss drivstoff til og fra båtbygger, pluss litt for tort og svie, gikk inn på eierens konto uten opphold og uten å mokke. Skaden ble utbedret perfekt - god som ny. Ha kontroll på jolla. Jeg fikk engang slepetauet til Jolla inn i roret når jeg skulle legge fra. Det gikk heldigvis bra. Ved ankring, ha avklart håndsignaler, kommandoer og prosedyre mellom den som hever anker og den som står til rors. Tar vind eller strøm båten kjører man fort i stykker vinsjen eller ryggen (om man drar opp for hånd). Når man drar opp for hånd, uten hender fri og ryggen til rormannen som står ti meter unna, ja da er det ikke lett å kommunisere gasspådrag og retning for å få slakk line. Jeg tok ryggen to ganger før det satt. Ellers er det jo generelt trøblete med en stor tung seilbåt uten baugpropell når det er trangt og vinden/strømmen står feil. Husk at man ikke nødvendigvis kan gå ut akkurat samme vei som man gikk inn og at andre båter, tidevann, m.m. kan redusere valgene. Jeg har grunnstøtt roret da jeg måtte snu båten en annen retning for å komme meg ut igjen. Det gikk bra, slik det stort sett gjør. Man trenger ikke tilbringe mye tid i havner før man får med seg mye rariteter. Det er mange saker jeg har kommet over som har skjedd andre, og en dag sikkert meg: Person går fra liten båt til brygge og opplever at båten sklir fra brygga, gapet blir for stort, og personen havner i vannet. For kort tau. Mannskap klarer ikke skyve fra tung båt... knas. Mannskap klarer ikke dra inn tung båt til brygge/nabobåt og får lange armer og havner i sjøen. Ekspanderende båtshaker som kollapser eller ryker. Fortøyning i en høy fast brygge, via halegatt, som ryker som følge av sjø og lavvann. Dårlig ankerfeste. Fortøyning til fjell eller fast brygge som ikke tar høyde for lavvann/høyvann. Fortøyning til flytebrygge longside i et farvann med skipstrafikk. Båt ved siden av har mye kortere eller lenger line på svai enn den som ligger ved siden - helt greit til vinden snur. Folk som har undervurdert hvor vanskelig det er å ro ut et anker med tung kjetting - du kommer ikke mange meterne før tyngden på kjettingen drar en tilbake. Flere digre båter longside knuser liten båt innerst når vinden snur... Færderseilaset for en del år siden. Legge til bøye i sterk vind uten egnet krok eller båtshake - lange armer, tap av båtshake, banning og utallige forsøk (meg. Folk som ikke har kontroll på jolle med påhengsmotor som er fortøyd til større båt. Folk som ikke har kontroll på slepejolle. For stor båt til for trang åpning. Folk som sklir på vått dekk eller sleipt fjell/brygge når de skal hoppe i land eller ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 mange gode tips her, men vil også påpeke c båtens fart ved til legging til kai, mange braser fram og bakker full fart i siste øyeblikk, og de skylder gjerne på styre fart eller de ser bare rart på deg hvis en spør de Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 mange gode tips her, men vil også påpeke c båtens fart ved til legging til kai, mange braser fram og bakker full fart i siste øyeblikk, og de skylder gjerne på styre fart eller de ser bare rart på deg hvis en spør de Det gjør de bare til de har opplevet det mange av oss har opplevet, at gearkabelen ryker og at full fart akterover i stedet blir full fart forover Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Er det flaut å be om hjelp av andre båter...når man skal forlate Skagen midt i fellesferien...og du er amatør i ny Bavaria....og det ligger million-glis på alle bauger og kanter?? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Er det flaut å be om hjelp av andre båter...når man skal forlate Skagen midt i fellesferien...og du er amatør i ny Bavaria....og det ligger million-glis på alle bauger og kanter?? Nei, det er flaut å ikke be om hjelp for så å drite på draget. De fleste liker å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 I Danmark er det vanlig å ringe Falck når du har kjørt deg fast. Det er også de som tauer deg bort når du har feilparkert. De glisene som ligger i Skagen og ligner båter er ferieleiligheter som bemannes med et nytt sett tyskere hver uke. Om du dunker i en gjør det ikke noe. De nedskrives over 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Jeg har nettopp vært prøvekanin på diverse sjøsykepiller !! Marzine: - Lett å parkere ! Tyngdepunktet flytter seg ned i anklene...kjennes det ut som ... Postafen: - Vanskelig å parkere ! Hodet vil bare ned i lugaren å legge seg på puta ! Hold raua mot vinden hvis dere har seilbåter !! Da går det alltid godt ! ( Ord som: parkere, rau, osv osv brukes av vi amatører ) Redigert 12.Juli.2016 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Hold raua mot vinden hvis dere har seilbåter !! Da går det alltid godt ! ( Ord som: parkere, rau, osv osv brukes av vi amatører ) Er det noe lurt? Med baugen mot kraftig vind kan jeg gå langsomt inn mot kai. Med vinden i hekken gjør jeg to-tre runder til og ser om jeg kan gjøre det første... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det første jeg kommer på er at man parkerer ikke en båt Dette er meget rart, eg har parkert min båt mange ganger. Av og til rygger eg til og med båten bort til kaien når eg parkerer de. Dessuten har eg mer enn en gang parkert andre sine båter, men da har eg brukt min egen. Litt rart igrunn.... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Dette er meget rart, eg har parkert min båt mange ganger. Av og til rygger eg til og med båten bort til kaien når eg parkerer de. .. la meg gjette - du har båten på henger? Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Og når man parkerer båten i hus....så heter det parkeringshus Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hold raua mot vinden hvis dere har seilbåter !! Da går det alltid godt ! parkeringsregel nr 1 ? Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 ...hvor store fendere bør jeg kjøpe - for ikke å bli latterliggjort av baatplass-politiet ? Jeg kjenner jo en på forumet her som ler seg i hjel av fendere på størrelse med cola-flasker... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 ...hvor store fendere bør jeg kjøpe - for ikke å bli latterliggjort av baatplass-politiet ? Jeg kjenner jo en på forumet her som ler seg i hjel av fendere på størrelse med cola-flasker... Pølser er godt, også for båten. Du bør ha 6 pølser så store som mulig, men husk lagringsplass under kjøring. Store pølser er mere fleksible enn de små og rekker lengre. Det jeg mener er at store fendere er lettere og plassere i forhold til fenderlist på tilstøtende båt og bryggekant. Anbefaler pølseskinn, altså tøybeskyttelse. Gnisser mindre og sliter mindre på gelcoaten.Kuler er kule å ha om du skal ligge longside til berg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
hva_er_problemet Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Hvilke andre ting er det baatplassen-politiet legger merke til - når amatører skal parkere ? Det hadde vært utrolig greit med et oppslagsverk - en ABC - for å unngå alle nybegynnerfeil ! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Parkering i vind er vanskelig med planende båter uten kjøl og ror. Spesielt i sidevind. Båten driver av og du har ikke muligheten til å gli rett frem i langsom fart. Kun to ting å gjøre; øv deg på en brygge alene når de andre ikke er ute. Se på andre i havn. Regn med at det tar tid å bli god. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.