Jump to content

Hvilke feil gjøres når folk skal parkere båten ?

hva_er_problemet

Recommended Posts

-uenig i at fendertrekk gir mindre slitasje. Faktisk er de ofte årsak til større slitasje. Med saltkrystaller, sand og støv fra brygger gjør de til utmerkede sandpapir som jevnt og trutt matter ned både voks, pollering og gelcoat.

Mens nyvaska fendertrekk til bruk om natts, det er både sympatisk mot både skrogside og nattesøvnen.

Ellers er det greit å styre mot den sterkeste kraften av strøm og vind.

Utnytt propellens padling når man legger til. Dvs:

Min høyreroterende propell, trekker hekken mot babord når jeg setter giret i bakk.

Guest Avmønstret#

- Ikke tro at trøstere kan overvinne naturen, naturen vinner alltid. Mao du må vite hvilken vei vinden blåser og strømmen går når du skal finmanøvrere i havn.

- Bruk naturen til egen fordel. Har du feks vind/strøm langsetter en longsideplass eller brygge kan du fint gli sideveis til ved å sette baugen litt mot brygga/fjellet og bare holde mot vinden/strømmen til den presser deg fint inn mot brygga/fjellet. Samme når en går. Ved å lese strøm/vind kan man ofte gå fra uten å måtte trøste i noen retning selv om man er "parkert inne" ved å slippe riktig fortøyning sist alt etter hvordan det blåser eller hvilken vei strømmen går (husk å legge ut fendere hvis en skal vri båten mot brygga/fjellet). Og ikke minst, en spring er sterkere enn del fleste trøstere i fritidsbåt, lær å bruk spring, det kan bli svært nyttig den dagen en feks har for mye vind som blåser en rett i brygga.

- Og for all del, slapp av, det er lov å drite seg ut, det er bedre å trekke seg i tide og prøve på nytt når en skjønner at det ikke gikk helt etter planen enn å prøve å kløne det til. Det siste der egentlig det beste rådet jeg kan gi. Gi seg i tide og ta bonusrunden for å prøve en gang til.  

Jada..;)

Fikk det litt travelt. Det var plutselig sol etter mye regn. Hoppa i båten, starta opp og løsnet fortøyninger. Hoppet Ombord, men manglet da rattet... Ligger i elv så plutselig lå jeg på tverr mot brygga og strømmen presset båten mot brygga.

Heldigvis gikk det bra. Fant rattet fort og kom meg ut på en fin sommerdag:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Mangel på fendring er en vanlig "feil" har iallefall jeg merket....sist idag i Kragerø-skjærgården da det kom inn 5 båter i følge, hvorav 4 la seg på styrbord side. Båt nr 3 hadde ikke fendring, og jeg spurte om båt nr 4 hadde fendre- hvorpå han svarte at "jo den båten har store og gode fendre". Vel-det var 2 stk cola-str fendre på en Baltic.....med en masse greier stikkende ut. Hadde ikke vi hatt store kulefendre klare hadde det blitt kontakt. Båt nr 5 la seg til på babord side-også en Baltic og helt uten fendre i det hele tatt. Vi heiv ut våre fendre rett før de la til så det gikk bra det også!

Men at mange folk ikke bryr seg særlig om hverken sine egne båter eller andres er helt klart. Må vel være greit og enkelt å ha noen passende fendre å bruke ved "parkering"?

Naboen vår der vi ligger sa at en seilbåt gikk på grunn 2 ganger rett ved de. Med 2 mann i fronten for å speide etter grunner (i klart vann). Kanskje de ikke ble fortalt hva de skulle se etter?

Ellers er det kjekt å ha bra batteri på fjernkontrollen til aktervinsjen.......Har vært borti det ja at den slutter å virke når jeg helst ville at den skulle virke....

Redigert av Gabi (see edit history)

Parkering i vind er vanskelig med planende båter uten kjøl og ror. Spesielt i sidevind. Båten driver av og du har ikke muligheten til å gli rett frem i langsom fart. Kun to ting å gjøre; øv deg på en brygge alene når de andre ikke er ute. Se på andre i havn. Regn med at det tar tid å bli god.

Hva mener du ? Men hekkaggregat eller utenbords har man med litt øvelse nesten like god kontroll som de som har sidethrustere både foran og bak, og man kan legge til meget elegant, selv i strøm og vind. En enkel landing med båtsiden mot brygge foregår ved å gå for tomgang med slak vinkel mot bryggekanten. I passe avstand setter man i fri, vrir propellen fullt utslag mot bryggen, og gir en liten dash akterover for å bremse og dra hekken inn til bryggekanten. Men litt øvelse ser det imponerende ut, selv om det egentlig er veldig enkelt.

Redigert av perpedersen (see edit history)

Hva mener du ? Men hekkaggregat eller utenbords har man med litt øvelse nesten like god kontroll som de som har sidethrustere både foran og bak, og man kan legge til meget elegant, selv i strøm og vind. En enkel landing med båtsiden mot brygge foregår ved å gå for tomgang med slak vinkel mot bryggekanten. I passe avstand setter man i fri, vrir propellen fullt utslag mot bryggen, og gir en liten dash akterover for å bremse og dra hekken inn til bryggekanten. Men litt øvelse ser det imponerende ut, selv om det egentlig er veldig enkelt.

Jaja, dette er helt greit og standard prosedyre så lenge man kan stå ved spakene og bruke motor og thruster hele tiden. I det du forlater styre posisjon og skal finne frem og feste eventuelt justere fendere og tau driver båten av og det fort. Når jeg skrev dette så hadde jeg akkurat lagt til i en bås i Arendal med grei vind fra SV. Jeg var alene i båten. Jeg finner en plass ganske langt inne og må ut på dollbordene for å justere fenderne på den ene siden. De måtte tilpasses utligger på babord side og lå for høyt. Jeg drev av fort og fortere enn jeg hadde forventet og måtte storme tilbake for å justere posisjon for deretter løpe ut for å justere andre fender. Deretter storme tilbake til styre posisjon. Etter å ha betraktet mange båter i samme situasjon vil jeg hevde at det er visse fordeler med kjøl og ror. De ligger roligere i vind og kan bevege seg langsommere med retning. Planende båter med drev har ofte tomgangshastighet på 3,5-4 knop. En annen betrakning er at det nok er en fordel med to motorer i stedet for en stor motor når båten når en hvis størrelse. Spesielt når det skal rygges inn i bås. To motorer ser ut til å gi fastholding av retningen båten skal bevege seg i.

Ellers så har jeg samme oppfatning som mange her. Berregn vind og avdrift. Gå mot vindretning - ikke prøv og bekjemp vinden med en litt liten baug propell - forberdelse og klagjøring er viktig.

Sushi

Planende båter i sidevind ved lav fart er utvilsomt en utfordring. Jeg har ingen erfaring med slike.  For mer enn 30  år siden - en av de få gangene jeg har ligget i Smøgen (ja, det var før jeg visste bedre) så jeg et slikt forvokst strykejern komme inn. Det var nok før det satt trustere på annenhver båt. Han skulle tydeligvis inn i en bås hvor det blåste ganske kraftig sidevind. Dette kan bli spennende tenkte jeg, men jeg ble i grunnen litt "skuffet". Desto mer imponert ble jeg over eiers evne til å håndtere egen båt. Han kom i fin fart (kanskje 5 knob)  opp langs båsrekka, og fortsatte i samme fart med på riktig sted å styre inn i "sin" bås - for så - i siste perfekte sekund å slå kraftig bakk. Imponerende perfekt "parkering". 

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Det er nok en feil som mange av oss gjør,

tør ikke å ha styrefart.

Hadde med flere kapteiner som har kjørt stooore skip på en tur med båten min.

De "klaget" på at jeg holde for lav fart i trange områder,"pass på å holde styrefarta"sa de.

Og når jeg turde å øke farten ,ble alt meget enklere.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Fendere og fortøyninger være klare et godt stykke før man kommer inn til brygga :) Ikke kaste de ut og styre og ordne i siste liten.

Ja, men man må først finne plassen slik at det er mulig å justere etter gjeldende forhold.

For at dette skal gå fort kan man benytte hurtigfester for fendertau og legge fenderne på dollbordene før man går inn. Alternativt fenderne langs siden. Hurtigfeste gjør at det er raskt å korrigere høyden på fenderene.

Jeg har lært meg til å feste tau foran og bak og trekke de med bak og legge de igjen på badeplattformen. Mange frykter dette side tauene kan falle i vannet, ende i propellen og bli en av de Syv Dødssynder. Trikset er å feste en strekkavlaster halvannen meter fra enden på tauet, legge denne over rekka og trekke tauet jevnt langs dollbordene tilbake til badeplattformen. Da faller det ikke i vannet. Deretter er det bare å trippe i land med tauene som er festet på riktig side av rekka.

Ja, det er lettere å styre med fart, men den gangen det gjøres feil så blir sammenstøtet større så dette blir en vurderingssak. Første gangen jeg la til med ny båt mellom to båter i sidevind så fikk jeg et merke. Traff sidebåten og fikk en ripe. Har ikke gjenntatt feilen siden så det går vel rimelig bra, men jeg må innrømme at jeg er svært fokusert og lettere bekymret av og til. Det er vel derfor det heter ankerdram!!!!

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...