Jump to content

Bytte pære i EDC Monitoring Panel. Volvo TAMD74 m.fl.

REM

Recommended Posts

Grønn "Neutral lampe" vil ikke tenne, og motor starter ikke. Tror rett å slett at pæra kan ha tatt kvelden? Tør ikke ta i da jeg er redd for å ødelegge noe. Har fått av deksel og etikett, item 9 og 10, og løsnet mutter 7.

Noen vært gjennom dette? Samme løsning trur jeg på KAD44 og bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Huruvida problemen kan bero på en trasig lampa kan jag inte bedöma, men det ser ut som att det kan vara en s k wedge-glödlampa.

Man kan dra ut den med hjälp av en plastslang (modell bensinslang till moped) som man trycker över lampan.

Sen kan Du prova om den är hel mha ett motståndsmätande universalinstrument.

Behöver Du byta den så kan du kolla längst ner på lampan, där brukar beteckning finnas in-etsat.

Annars så kan Du söka ersättare på t ex Ebay. Mät lampans sockel och sök på Wedgelampa.

Hela kontrollampor liknande den typ som syns på bilden kan finnas hos t ex Bejoken Import i Malmö.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Takk for tipset Ebonita. Skal forsøke med plastslange i morgen. Ingen gjenger her? Bare trekke rett ut?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ser ut som en 5W wedge. Samme type som sitter på en del biler i park og skiltlys. Er det 5W så har BT og jula også dette i sortimentet. Er det mindre typer blir det straks vanskeligere. Ja bare å trekke ut. Ulempen kan være at sitter de litt irret fast, kan man legge igjen noen glassbiter i bunnen av sokkelen.

Redigert av Jori (see edit history)

Ser ut til å være 12V/1,2W

Hadde jeg bare fått skilt item 8 og 5 så hadde pæra vært lett å ta ut. Tør ikke ta i da jeg er redd noe skal ryke. Ryker noe småtteri her koster et Pæresett 160E

ad. planlegging:

Jeg synes det høres rart ut at motor ikke skal starte pga defekt pære dersom alt annet er i orden. I så fall må motorstyringen sense på motstanden i neutrallampekretsen.

Er du sikker på at det ikke er noe annet som er kommet i ulage slik at enten gearet ikke står i fri eller at systemet ikke senser at gearet står i fri?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er ikke sikker på noe jeg Brigg. Ringte en VP reparatør idag, og han sa at det første jeg burde sjekke var pæra.

ad. planlegging:

Det er vel en mikrobryter eller noe lignende som senser om gearet står i fri. Er det mulig å finne en kontakt som kan kobles fra og måle om denne er åpen eller lukket? Og event sammenligne med den andre motoren (jeg antar at du har to motorer).

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...