Jump to content

16mm blytau og Bruce faller ikke ut. Mulige løsninger?

Jan E.

Recommended Posts

Har en Quick/Balder1200w innbords tauvinsj bak (for 12,14, eller 16mm tau). 20kg Bruce og 16mm Robline blytau.

Pga av meget trangt måtte gjennomføring stå litt offset, noe som resulterte i at selv utdraging med håndmakt var tungt.

Fikk flyttet gjennomføringen så den nå så og si går rett mot kabelaret, men fortsatt må en trekke i tauet for å hjelpe. (Kabelaret slipper tauet helt ja).

Så nå lurer jeg litt på hva en løsning kan være.

Vil det gå lettere ut med tynnere tau?

Vil det gå lettere ut om det er vanlig tau isteden for blytau? (selv om motvekten innvendig ikke er så mange grammene)

Noen tau som er kjent for å gli lettere ut? (Som kanskje vil si at de også glepper på kabelaret letterer?)

Andre løsninger?

Vet ikke om en bare trenger å bytte kabelar på disse Quick vinsjene for å få kjetting? Eller om det er egne gjennomføringer for kjetting kanskje også?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Xlnt, på hele tauet? Hjelper jo ikke på gjennomføringen, for tauet vil slite av det i løpet av noen meter vil jeg tro? Og på tauet blir det vel vasket bort etter kort tid? Høres litt ut som noe en må gjøre til stadighet? Lenge siden du gjorde det, og brukt den mye etterpå?

Har du trangt hull under gjennomføringsplaten og rullen.

Hadde samme problem på min, raspet opp/slipte opp hullet slik at tauet ikke klemte mot toppen i gjennomføringen.

Tror også det finnes gjennomføring med flere ruller, hvis du har har kun rulle i bunnen av gjennomføring.

Er god plass der. Har den helt runde typen i skroget det finnes bare en type av, også den er romslig.

Er også under den spesifiserte max anbefalte vinkelen tauet ikke bør overstige etter at gjennomføringen ble flyttet.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Nei ikke på tauet men på gjennomføringsrullene og selve kabularet. Kabularet på min balder var veldig tregt i våres og ville ikke slippe ankeret som den skulle. sprayet og dro ut for håndmakt noen ganger og sprayet enda mer og til slutt slapp den ankeret som normalt. Denne Balder saken er ny for meg så hvordan den har oppført seg før vet jeg ikke da den satt i båten jeg kjøpte i våres. Men er ikke fornøyd med farten på innkjøringen på min, går sørgelig trått i forhold til min forrige Quick Geniues vinsj med 8mm kjetting. Heller ikke fornøyd med blytau i forhold til kjetting. Har opplevd 50% dårligere feste med ankeret hittil, får ikke feste og må ut å slippe ankeret på nytt halvparten av gangene, noe som så og si aldri skjedde med min Genius med kjetting. Hadde Genius i 6-7 år og ankeret satt dønn hver gang og aldri noe tull, noe jeg ikke kan si nå. Kvier meg for å slippe ankeret og stoler ikke lengre på det.

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

min forrige Quick Geniues vinsj med 8mm kjetting. Heller ikke fornøyd med blytau i forhold til kjetting. Har opplevd 50% dårligere feste med ankeret hittil, får ikke feste og må ut å slippe ankeret på nytt halvparten av gangene, noe som så og si aldri skjedde med min Genius med kjetting. Hadde Genius i 6-7 år og ankeret satt dønn hver gang og aldri noe tull, noe jeg ikke kan si nå. Kvier meg for å slippe ankeret og stoler ikke lengre på det.

Du sier ikke noe om type av anker du bruker og brukte, det er stor forskjell på de,

men det er en fordel å slippe anker med blytau  en drøy  båtlengde lengde fra land enn med kjetting er min erfaring.

Og henge på en dømann så oppveier en mye av kjettingens fordeler.

Det  høres ut som det er løsningen, det er sikkert irr i som bremser.

Nei ikke på tauet men på gjennomføringsrullene og selve kabularet. Kabularet på min balder var veldig tregt i våres og ville ikke slippe ankeret som den skulle. sprayet og dro ut for håndmakt noen ganger og sprayet enda mer og til slutt slapp den ankeret som normalt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du sier ikke noe om type av anker du bruker og brukte, det er stor forskjell på de,

Begge ankrene var 20 KG bruce kopi og båtstørrelsen var nesten samme 42-44 fot, stedene er også de samme så like bunnforhold for testene. Så min konklusjon er at kjetting legger ankeret flatt og får det til å gripe mye bedre enn med blytau. Ja det bråker noe j#¤" når det skal ut men heller litt bråk det minuttet det står på enn å fikle med dritt som ikke virker.

Vet ikke om en bare trenger å bytte kabelar på disse Quick vinsjene for å få kjetting? Eller om det er egne gjennomføringer for kjetting kanskje også?

Redigert av Jan E.: Igår 23:25

Jeg har forspurt fabrikken i Italia og fått beskjed tilbake et det desverre ikke lar seg bygge om til kjetting på en Balder, man må bytte hele vinsjen. Om båtkonton ikke blir for tappet i løpet av sesongen så åker Balder ut og Genius inn i vinter med 8mm kjetting igjen  :yesnod:  :cheers:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Trodde tauet egentlig blir mer stivt når det tørker igjen etter å vært vått? Spesielt med saltkrystaller på? Er ikke mye hjelp om det ikke går hver gang tauet har tørket...

Vinsjen er helt ny med mye fett fra fabrikk, og kabelaret slipper tauet (men siden det er 16mm er det kanskje ikke nok, selv om 16mm er innenfor det den er for...) Så er egentlig ikke noe galt der.

Og om en ikke enkelt får byttet til kjetting, så er det kun 2 alternativer slik jeg ser det:

Tynnere eller glattere tau om det er noen av de som vil virke?

Så om noen er ute etter 16mm Robline blytau så bytter jeg gjerne jamnt med 12 eller 14mm. Tauet har kun vært ute i saltvann de 2 første metrene to ganger den siste uken. Kostet 2800kr. 

Jara Wynja

Trodde ikke tykkelse hadde noe å si, er det ikke slik at den frir ut hele kabularet/sporet som tauet ligger i, Clutchen legger seg vel til på enden av kabularet og skal derfor ikke ha noe betydning hvor tykt eller tynt tauet er. Men kanskje tykkelsen har noe å si for stivheten i tauet. Men med tynnere tau så endrer man omkretsen på kabularet og den blir enda tregere.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg bruker blytau og Bruce ⚓

Alle gangene jeg har brukt det har det festet alle steder jeg har ligget.

Har ikke dauman heller, slapp engang hvor tauet viklet seg litt, trodde jeg hadde sluppet fortidlig.

Først skjønte jeg det ikke siden det skulle vært mer tau, så jeg ga mer gass.

Men ankeret holdt båten stille selv med gasspådrag. Så feste har jeg ikke hatt problemer med iallefall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...