ØysteinB Startet 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2016 Jeg er en fiskeglad småbarnsfar som vil kjøpe en skjærgårdsjeep og har vanskelig for å bestemme meg helt for type båt og motorstørrelse. Etter en del leting har jeg sirklet meg inn på båtene pioner viking og Terhi 445 C som jeg tror er gode alternativer til min bruk. Terhien virker perfekt på alle måter med unntak av at jeg er usikker på hvor mye skråget tåler hvis man feks vil gå i land og må trekke den opp i fjæresteinene, hvis den støter borti svaberg o.l. Her vet jeg av erfaring at en ca 40 år gammel pioner som har vært brukt mye i familien har tålt ufattelig mye juling og har blitt slept over grove fjærestein, trekt opp på svaberg, kollidert med berg o.l. men fungerer like fint. Vinsj-opptrekket til denne båten har i tillegg i alle år vært plassert slik at båten alltid etter bruk ble trukket 15 meter over rent svaberg før den ble liggende på en gangbro av tre. Med andre ord har den tålt ufattelig mye juling og denne egenskapen ved pioner-båtene tiltaler meg selv om båten nok blir tyngre og litt tregere i vannet sammenlignet med en Terhi. Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på tips og gjerne erfaringer med disse båttypene i forhold til min tiltenkte bruk. Gjerne anbefaling på motortype/størrelse også. Kan være åpen for tips om andre båttyper også hvis de passer til de punktene jeg har listet opp under. Følgende punkter tenker jeg er viktig for en båt til min bruk: -Den skal egne seg til fisking -Den skal tåle mye og være tilnærmet vedlikeholdsfri. (vil ha mulighet til å trekke båten i land på en øy eller holme så bør tåle litt..) -Den skal være sikker og trygg i sjøen -Den skal ha plass til 5 personer og være familievennlig -Jeg vil at det skal være mulig å ro båten ved motorhavari e.l. (trenger ikke å være veldig god å ro da andre egenskaper er viktigere, men skal kunne feste åregafler og kunne roes i land) -Gjerne mulighet for kalesje-løsning hvis man er ute i regn. Vet at Terhi har det, men er usikker på Pioner viking -Budsjett er ca. 50-90.000 og i utgangspunktet brukt Om motorvalg: Har bare erfaring med småmotorer på rundt 5 HK så relativt begrenset med andre ord. Vil tippe at mellom 25-50HK vil være fornuftig? Skal som sagt primært brukes til fiske i fjorder, men vil ha mulighet til å ta noen lengre fisketurer ut til mer åpent hav noe som gjør at litt god marsfart vil være nyttig. Alle tips mottas med takk :) Mvh Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hei, og velkommen til båtplassen! Min erfaring med Terhi begrenser seg til Micro funen vennene mine hadde da jeg var på 9,9 alder. Men jeg ser at endel av dem går fortsatt, og husker levende at Terhi hadde stand på sjøen for alle, hvor man kunne komme, og låne hammer for å slå i abs skroget. Vet også at de i senere tid har hatt problemer med delaminering av nettopp abs/skumkjernen. Det sagt, alle båter ryker på et tidspunkt hvis de ikke holdes riktig. Pionerene tåler jo "alt" bortsett fra frost. I tillegg er kanskje den store fordelen med pioner at de tåler å ligge uten å bli sett etter -selv om de kanskje ligger og slår. Noen riper får de, men det er jo alt. Ikke et lett valg du har satt opp - men med tanke på gjenkjøpsverdi og nettopp at man kan gi blaffen hvis man vil :) Lykke til! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
GunR Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hadde nettopp en Pioner Viking på tunet. Kan ikke si at jeg likte den.. Selvlensere som virket meget rart dimensjonert, med mulighet for å skru i plugg fra utsiden.. Hva i alle dager.. Konsollen (kanskje ikke original) skrudd rett i plastikken. Og et Lekkasjeproblem på det store dekselet i bunnen. Bekymringsverdig at det ikke er laget til for lensepumpe nede i dobbeltbunnen, eller hva man kan kalle det. Guttungen til naboen sin båt.. Har prøvd å komme med litt innspill på sikkerhet.. Finner du en modell som er i god stand, og som har litt mer gjennomtenkte selvlensere enn det jeg så på denne, så må det være en god båt å dra ut og fiske i. Tipper 25 - 30 hester holder, akterspeilet er ikke vå kraftig å se til det heller. Og rotasjonsstøpt plast er ikke så sterkt som glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 vurdert aluminiumsbåt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaffelars Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Pioner Multi? Sitér dette innlegget Link to post
Torro Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Terhi er absolutt å anbefale! Stødig og robust båt som du vil føle deg trygg i. Løp å kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Har en pioner 15 liggende på vannet hele sommeren. sterk og god sjøbåt. Redigert 14.Juli.2016 av mwigg3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Tenk litt på hva Ivar sier. Jeg har Smartliner 170, en aluminiumsbåt med glassfiberdørk. Ikke selvlensende da... Men en forholdsvis solid alubåt, prisen tatt i betraktning. Mye plass også. For en familie kan også Smartliner 150 også være nok plass. Disse går ganske brukbart med en 20 hk motor. Går du for brukt 2-takter kan du hekte på en 30hk uten at det blir for tungt i hekken. 4-takter 30hk begynner å bli store motorer da, men båten er spesifisert for disse og. Skal du bruke båt i ferskvann så er det vel bare tut og kjør. I saltvann er det lurt å gjøre en god jobb med bunnsmøring. Grundig priming med 2-komponent epoxy, og noen strøk Hempel Alusafe bunnstoff. Jeg er på 3. sesongen uten ny bunnsmøring. Kun flekka over der båtrullene har slitt litt på bunnstoffet under transport Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hvis du tillater deg å nærme deg 100000kr som du skriver, så har du f.eks Kaasbøll båtene. Disse fins stadig brukt. Jeg har kjørt en Kaasbøll 17foter med 60 hk. Utrolig solid aluminiumsbåt, tåler brukbart grov sjø, uten at det er veldig ubehagelig. Pioner, Smartliner osv i det pris-sjiktet tror jeg blir litt lette og ubehagelige om du skal ut på lengre turer til steder det er litt ruskete sjø. Kaasbøll funker fint. Forserer behagelig litt større bølger uten å slå. Alubåter i dette sjiktet tror jeg du skal jobbe litt for å ødelegge. Men du må helt klart ha båtopptrekk, og med en såpass dyr båt hadde det sikkert vært triveligere med no jul-opplegg mellom båt og svaberg... Sitér dette innlegget Link to post
ØysteinB Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Tusen takk for tips og deling av erfaring. Tenker jeg går for en terhi 445c eller terhi 6020c. Aluminiumsbåt kan være en mulighet, men da den skal gå i saltvann så tenker jeg at det vil bli mindre vedlikehold med en båt i ABS-plast. Sitér dette innlegget Link to post
oljesøl Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 (redigert) her er en test av de to båtene du nevner (koster å lese, men gratis film): http://batkanalen.no/2015/09/18/vi-har-sett-pa-pioner-viking-og-terhi-445c/ Redigert 25.Juli.2016 av oljesøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 mistenker pioner plasten vil tåle bedre å gnu mot svaberg og stein når den skal trekku ut og på land..? alternativt, se linken nedenfor for ide for skånsommere opp/utsett http://vinstrabaten.no/tilbehor/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bestyreren Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Har hatt Pioner Viking siden 2010. Fantastisk båt. Har en 30hk 4t på hekken gir planer lett med den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.