Jump to content

Maritime uttrykk

Havbris

Recommended Posts

Selv om jeg avslører at jeg ikke er født i båt :blush: , men ønsker å bruke maritimt uttryk:

Når jeg vil merke motorkasse-lemmene i båten. Jeg har 3 lemmer til lokk på motorkassen, plassert i lengderetningen av båten. Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem?

-Forut, Midt og Akterut eller

-Forut, Midt og Akter eller

-For, Midt og Akter eller

-Fram, Midt og Bak

Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"???

Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene :confused:

Du kan jo unngå hele problemet med å bruke klokka.

Klokka 12 er rett fram i fartsretningen (du er ingen ferge - de er ofte

symmetriske 12-18).

Ergo blir det 12, 09, 15 og 18 for alle fire plasseringer av motorkasselemmer.

Klokka brukes mye som retningsanvisning på sjøen så det maritime er i

god behold.

Ole

Ole
S/Y Algol

Hei, kan du ikke bruke 1, 2, 3, med 1 som den fremste? Slik er nummereringen på lasterom/ tanker på større båter :wink:

Mvh; Sindre

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke på alle nei. :sad: Franskmennene utmerker seg her også de. :lol: La oss si du har 6 vingtanker på hver side og 5 centertanker. På den balja jeg var på så begynt no 1 framme på bb side,og aktre center tank ble i god fransk stil no 7. "min" CT 1 var tank no 11. Min logikk tilsier at da skulle "stb 1" være tank no 12. Lurt igjen,tank no 12 var stb 6. Dt var til å bli absolutt fullstendig hoppende sprø av :boxing:

Samme er det med nummrering i pumperom av ventilene. Japan og Europa bruker samme systemet,dvs like tall og oddetall på hver sin side. Greit og lett å huske på og finne ventilene selv om du ikke er kjent i pumperummet. Tyskerene derimot begynner å nummere på stb side akter ender opp på bb side forut og går akterover. Sånt kan gi en stakkar de mest hysteriske anfall første dagene ombord. :lol: Takk Bremer Vulcan :smash:

Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem?

-Forut, Midt og Akterut eller

-Forut, Midt og Akter eller

-For, Midt og Akter eller

-Fram, Midt og Bak

Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"???

Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa:

Forre-

Midtre-

Aktre-

Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa:

Forre-

Midtre-

Aktre-

<{POST_SNAPBACK}>

Takk til alle for alle gode forslag :cheers:

Jeg likte best forslaget til Røylen. "Forre", "Midtre" og "Aktre" beskriver best hvor platene skal plasseres, på en utvetydig måte.

Etter å ha lest det, tenkte jeg: Selvfølgelig, at jeg ikke kom på det selv :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...