Havbris Startet 10.Juni.2005 Del på Facebook Startet 10.Juni.2005 Selv om jeg avslører at jeg ikke er født i båt , men ønsker å bruke maritimt uttryk: Når jeg vil merke motorkasse-lemmene i båten. Jeg har 3 lemmer til lokk på motorkassen, plassert i lengderetningen av båten. Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem? -Forut, Midt og Akterut eller -Forut, Midt og Akter eller -For, Midt og Akter eller -Fram, Midt og Bak Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"??? Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Du kan jo unngå hele problemet med å bruke klokka. Klokka 12 er rett fram i fartsretningen (du er ingen ferge - de er ofte symmetriske 12-18). Ergo blir det 12, 09, 15 og 18 for alle fire plasseringer av motorkasselemmer. Klokka brukes mye som retningsanvisning på sjøen så det maritime er i god behold. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
SiA Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Hei, kan du ikke bruke 1, 2, 3, med 1 som den fremste? Slik er nummereringen på lasterom/ tanker på større båter Mvh; Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Hei, kan du ikke bruke 1, 2, 3, med 1 som den fremste? Slik er nummereringen på lasterom/ tanker på større båter Mvh; Sindre <{POST_SNAPBACK}> Ikke på alle nei. Franskmennene utmerker seg her også de. La oss si du har 6 vingtanker på hver side og 5 centertanker. På den balja jeg var på så begynt no 1 framme på bb side,og aktre center tank ble i god fransk stil no 7. "min" CT 1 var tank no 11. Min logikk tilsier at da skulle "stb 1" være tank no 12. Lurt igjen,tank no 12 var stb 6. Dt var til å bli absolutt fullstendig hoppende sprø av Samme er det med nummrering i pumperom av ventilene. Japan og Europa bruker samme systemet,dvs like tall og oddetall på hver sin side. Greit og lett å huske på og finne ventilene selv om du ikke er kjent i pumperummet. Tyskerene derimot begynner å nummere på stb side akter ender opp på bb side forut og går akterover. Sånt kan gi en stakkar de mest hysteriske anfall første dagene ombord. Takk Bremer Vulcan Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 (redigert) For å forvirre enda mer. Hvis du skal nummerere lik det som gjøres på de Norske Ubåtene, så er nr 1 akterst i båten for så å øke fremover Eos Redigert 10.Juni.2005 av Eos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 På vår gamle båt er lastelukene merket med romertall med laveste tall på den aktre luken. Jeg ville ha merket lukene dine med 1-2-3 og merket lukekarmene med tilsvarende tall. Da eliminerer du enhver tvil om hvor de skal plasseres. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Røylen Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem? -Forut, Midt og Akterut eller -Forut, Midt og Akter eller -For, Midt og Akter eller -Fram, Midt og Bak Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"??? Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene <{POST_SNAPBACK}> Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa:Forre- Midtre- Aktre- Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa: Forre- Midtre- Aktre- <{POST_SNAPBACK}> Takk til alle for alle gode forslag Jeg likte best forslaget til Røylen. "Forre", "Midtre" og "Aktre" beskriver best hvor platene skal plasseres, på en utvetydig måte. Etter å ha lest det, tenkte jeg: Selvfølgelig, at jeg ikke kom på det selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.