Jump to content

Underligt problem med 290 DP trim/tilt

Skarpnes25

Recommended Posts

Hej alle :smiley:

Jeg har et meget underligt problem som jeg håber at der er nogen som har prøvet og evt. kan hjælpe mig med.

Jeg har et VP 290 DP drev med hydraulisk trim/tilt (den gamle sorte runde pumpe) Når der er tænding på båden så kan jeg køre drevet op og ned og alt virker perfekt. Men når motoren er i gang og kører så kan jeg kun køre drevet ind men det er umuligt at få det til at køre det op. Jeg har også prøvet at holde beach knappen inde og det hjælper ikke. Det er frustrerende når det hele virker bare motoren IKKE er i gang.

Det skal siges at alle releer til det hydrauliske trim er skiftet og det virker jo også bare motoren ikke er igang. :confused:

Er der nogen som har prøvet dette og ved hvad der er i vejen?

Håber at I kan hjælpe :smiley:

Jeg har et sånt drev. Skikkelig ingeniør fuckup. På flere måter.

Problemet ditt er nok tilt sensor gir feil verdi. Ny sensor koster 2000 kr pluss arbeid.

Jeg har bytta ut min sensor med et potensiometer og stilt den til 9 grader og np fungerer det.

Den klarer ikke å trimme mens jeg kjører, men det er for alt jeg vet normalt.

Når du sier "motoren i gang og kjører", mener du da i fart? Kan du kjøre drevet opp når du ligger i ro med motoren på tomgang?

Hvis det slutter å virke i det øyeblikk motoren starter, høres det litt rart ut. Mer som en feilkobling.

Om det ikke virker mens båten kjører høres det mer ut som slitt hydraulikk i pumpeuniten.

Det er tungt å løfte drevet opp mens propellene presser det ned/fram.

Prøv med motoren i gang og gear i fri. Se om det virker da.

Hva stå trimindikatoren på når motor er av?  Bør være rundt -4 til -2.  Hvis du trimmer ut til  4 (så fremt helt nede er -4 til -2) og starter, får du trimmet da??

Jeg har laget 6 slike sensorer for salg til 1100,-   Nye koster 2550 fra VP :-)  Skal begynne masseproduksjon etter sommern

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når der kun er tænding på båden (nøglen er drejet, men motoren er IKKE i gang) så kan jeg køre drevet helt ind (-7) og helt ud til ca. +38-40 (ved at holde beach knappen inde) Jeg kan også køre drevet ud uden at holde beach knappen inde men der er en begrænsning.

Når motoren er startet (gælder både i tomgang og i fart) ( VP AQAD41A) så kan jeg ikke længere køre drevet op (+)! Jeg kan godt køre det ned men ikke op.

Dette kan ikke være rigtigt for meningen er jo at man skal kunne trimme drevet imens man sejler for at kunne ligge mest optimalt i vandet. Jeg har en tophastighed på 31,5 knob med -7 på drevet. 

Kan det kun være sensoren den er gal med? Jeg synes at det er underligt, for den viser det rigtige tal men drevet kan kun køre ned og ikke op med motoren igang. Jeg tænker også om det kan være at der er for lidt olie på pumpen men igen så jeg jeg ikke høre relæet klikke når jeg vil køre det op (klikker kun når motor ikke er i gang)

Jeg har installeret indikator og styrhjelm mm. ved at følge disse vejledninger:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Jeg tror ikke feilen ligger på din indikator eller potmeter, da ville den ikke virket med kun tenning på. Du må måle om du har strøm inn på releet til drevet når motor er i gang, evt om du får pluss strøm på minus. Jeg tipper feilen ligger i ledningsnett, dårlig kontakt, jordingsfeil eller noe tilsvarende. Noe skjer med releet/strømtilførsel ditt når du starter motoren. Dert som er merkelig er ast ledningsnettet for drevene er jo uavhengig av motor, er kun tenning som skal gi signal inn. Hovedstrøm får du fra egen sikring. Du er kar over at du har ett hengerelee også i instrumentbordet for tilt? Så har du to releer bak ved trimpumpen. antakelig ligger feilen rundt tenningssystemet til tilt (i dashbordet), men du må feilsøke systematisk.

Jeg er enig med Jori. Det er en elektrisk fejl, og den ligger formentlig i eller rundt om kontrolpanelet.

Tilt ned relæet (i motorrummet) er koblet direkte på tiltkontakten og vil slutte forbindelse så snart tilkontakten flyttes til Down.

Tilt op er koblet via et relæ, som, formentlig, er monteret tæt ved kontrolpanelet (det må være det relæ Jori omtaler). Det relæ styres af tiltkontakten sammen med den elektronikboks, som også indeholder intrumentet til visning af den aktuelle vinkel på drevet.

Som jeg husker det, viste tiltindikatoren en vanvittig værdi når motoren kørte? Jeg ville kontrollere forbindelserne omkring kontrolelektronikken med fokus på "stel"forbindelsen; helt i tråd med Joris forslag.

Hydraulik er det helt sikkert ikke. Jeg har set den båd ligge med drevet tiltet maksimalt op i flere dage uden at drevet sank en millimeter.

Mange tak for jeres råd!

Sikringen er tjekket (den ved startermotoren) og er ok. 

Begge relæer på pumpen er skiftet til nye og relæet som sidder lige bag ved betjeningspanelet er også skiftet. 

Jeg vil prøve at sætte mig mere ind i ledningsdiagrammet og så vil jeg lave fejlsøgning på dette. 

Hej mthoms: 

Helt korrekt, den viste alt muligt da vi var ude at sejle. Jeg fandt efterfølgende ud af at det hvide stik var blevet frakoblet af styrearmen så det har jeg sat sammen og nu viser den konstant drevpositionen uden at svinge. 

Jeg giver en update når jeg har lavet fejlsøgning på ledningerne  :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...