Jump to content

Ice net slår ut tv signaler

catano

Recommended Posts

Det er når ICE bruker 800MHz frekvensen du kan få forstyrrelser på TV'n. Alle nye (Glomex) antenner har innebygget filter som sperrer for denne frekvensen slik at signalet ikke når TV'n. Eldre antenner har ikke dette. Løsningen er å sette inn et filter som du blant annet kan kjøpe hos Seatronic. Da også andre bruker denne frekvensen, til mobiltelefoni kan også dette gi forstyrrelser på TV uten et slikt filter.

Ellers har jeg fått forstyrrelse på FM-radio når Routeren står nærmere enn 1m fra en FM reiseradio og routeren bruker 450MHz. Hvorfor, har jeg ikke tenkt på.

lte_filter.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du kan jo sjekke opp ved å gå inn på deres hjemmeside eller kontakte dem? Jeg tviler på at Seatronic har monopol. Det mange som selger utstyr fra Glomex. Jeg handler lite hos Maritim, men mye hos Seatronic og det var der jeg selv kjøpte dette filteret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og støj på FM radio fra ICE - har nogen løst dette ?

Det har jeg da aldri opplevet, selv med ice-ruteren halvannen meter ved siden av mottakerantenna for radioen.

(du tenker vel på FM-radio i 3-meter-båndet - som Danmarks Radio, osv., og ikke på maritim VHF, som også bruker FM, men på 2-meter-båndet)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg tror ikke det er selve radiosignalet på 450MHz som slår inn på min FM radio (kringkastingsradio altså). Det virker mer som datastøy da dette ikke skjedde med den gamle R90 routeren som jo kun brukte 450MHz. Min løsning på dette problemet er å ha litt mer enn 1 meter avstand mellom router og FM-radio. At ikke alle opplever dette, kan selvfølgelig ha noe med kvaliteten på FM-radioen. Og kanskje de forskjellige ICE routerne, A1, W1 og minirouteren støyer mer eller mindre? Selv har jeg A1 routeren, og at den støyer er så absolutt en svakhet/dårlig konstruksjon av denne. Det er visse krav til å dempe slik støy som produsenten ikke har klart å oppnå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...