mils Startet 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2016 Ser til min forferdelse at båten jeg nok ender opp med å kjøpe har separate gass og gir spaker (kun en motor). Jeg er bare vant til versjonen med en spak. Har dere noen gode råd mtp hvordan man håndterer disse? Noen gode råd for hvordan legge til, snu osv... Antar det bare er å tenke at man må bevege begge spakene for hver manøver - eller? /M Kommentar fra moderator: tittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Ser ikke helt problemet de fleste båter har da to spaker en for motorturtall og en for omkast eller propellvridning. System med omkast og turtall på same spak er kun noe som brukes i lystbåter. Er det omkast må motorturtallet helt ned før det gires om. Er det vribar propell kan du ha motoren gående på hvilket som helst turtall mens du manurerer. Uansett er det ikke noe problem. Og et system med to spaker er langt mer driftssikkert da en slipper alt det leamikket som er inni spaken på et system med en spak. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Hva slags båt og motor er dette? Har du hatt påhenger med rorkult er det i prinsippet det samme: sett gassen på tomgang, sett i gir, så gasspådrag. Eksempel inn til brygge: slakk av på gassen, sett i gearet i bakk, og gi gasspådrag for å stoppe. Ta det med ro så blir du fort vant til det Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har to spaker i min båt. Det var litt uvant med det samme. På enkelte så kan du ha litt gasspådrag og veksle mellom bakk og forover. Er bare å ta det med ro til du blir vant med det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Ikke noe problem med 2 spaker, bare en vanesak. Jeg for min del klarer ikke helt å venne meg til båter med bare 1 spake. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har hatt begge versjoner mange ganger, er kun en vanesak...du venner deg fort til... Sitér dette innlegget Link to post
mils Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Takk for tilbakemld. Det er en 27 fot med 300Hk mercruiser med Bravo drev. Forstår jeg det rett at man da i teorien i hvert fall kan 'ruse' motor og sette båt i gir med 4000 RPM og deretter rett i revers. Det må jo bli en voldsom belastning på drivverk? Eller er det en innebygd mekanisme som forhindrer slike 'uhell' //M Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Jeg gikk fra 1 til fire spaker. For en overgang. Men, når jeg fikk taket på det så ville jeg ikke bytte. Nå er jeg tilbake til 2 spaker, og savner de fire. For en kontroll. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bellen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Nei, du må ikkje finne på å ruse opp motoren før du setter den i gear. Ved rundt 1000rpm går det nok bra, men det aller beste er å geare ved tomgang. Hadde du hatt vribart propellanlegg, så kan du justere propellen mellom forrover og bakking uavhengig av turtall. Som sagt så er det bare en vanesak som du kommer deg fort inn i. Sitér dette innlegget Link to post
mils Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Disse spakene funker som bare det-egentlig lettere enn en-span system. Men-mtp manøvrering: er det vanlig at drevet 'låser' seg i ytterstilling hvor en må bruke litt makt for å løsne det igjen? Noen på brygga sa at man skal være forsiktig med å svinge drevet helt til siden. Prb er at jeg jo ikke ser hvor langt drevet er til siden før det da låser seg og jeg må ta i for å løsne det. Er det mulig å få dette inn via plotter-jeg mener en slags indikator som viser hvor langt drevet er til siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Det må jo bli en rorindikator. Har det på autopiloten fra mitt Volvo drev. Men jeg har aldri opplevd at det eller forsåvit noen andre drev jeg har hatt har satt seg fast i yterposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 På Saowanee har jeg enspaksystem på akterdekket og to spaker ved førerposisjonen foran. Det går greit nå, men jeg bommet noen ganger til å begynne med og ruste motoren kraftig. Nå er jeg blitt vant til det og ville nok valgt to spaker igjen. Jeg synes det gir bedre kontroll. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mils Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Fant denne gamle tråden (https://baatplassen.no/i/topic/64449-instrument-for-mercruiserdrev-posisjon/) som vel egentlig sier man ikke kan lese av dette som standard via kartplotter. Men synes allikevel det er rart at drevet er så tungt i ytterstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.