Jump to content

Kun hatt énspak, ny båt har separat gass/gir. Vanesak?


mils

Recommended Posts

Ser til min forferdelse at båten jeg nok ender opp med å kjøpe har separate gass og gir spaker (kun en motor). Jeg er bare vant til versjonen med en spak. Har dere noen gode råd mtp hvordan man håndterer disse? Noen gode råd for hvordan legge til, snu osv... Antar det bare er å tenke at man må bevege begge spakene for hver manøver - eller?

 

/M

Kommentar fra moderator: tittel redigert
Link to post

Ser ikke helt problemet de fleste båter har da to spaker en for motorturtall og en for omkast eller propellvridning. System med omkast og turtall på same spak er kun noe som brukes i lystbåter. Er det omkast må motorturtallet helt ned før det gires om. Er det vribar propell kan du ha motoren gående på hvilket som helst turtall mens du manurerer. Uansett er det ikke noe problem. Og et system med to spaker er langt mer driftssikkert da en slipper alt det leamikket som er inni spaken på et system med en spak.

Link to post

Takk for tilbakemld. Det er en 27 fot med 300Hk mercruiser med Bravo drev. Forstår jeg det rett at man da i teorien i hvert fall kan 'ruse' motor og sette båt i gir med 4000 RPM og deretter rett i revers. Det må jo bli en voldsom belastning på drivverk? Eller er det en innebygd mekanisme som forhindrer slike 'uhell'

 

//M

 

Link to post

Nei, du må ikkje finne på å ruse opp motoren før du setter den i gear. Ved rundt 1000rpm går det nok bra, men det aller beste er å geare ved tomgang. Hadde du hatt vribart propellanlegg, så kan du justere propellen mellom forrover og bakking uavhengig av turtall. Som sagt så er det bare en vanesak som du kommer deg fort inn i.

Link to post

Disse spakene funker som bare det-egentlig lettere enn en-span system.

 

Men-mtp manøvrering: er det vanlig at drevet 'låser' seg i ytterstilling hvor en må bruke litt makt for å løsne det igjen? Noen på brygga sa at man skal være forsiktig med å svinge drevet helt til siden. Prb er at jeg jo ikke ser hvor langt drevet er til siden før det da låser seg og jeg må ta i for å løsne det. Er det mulig å få dette inn via plotter-jeg mener en slags indikator som viser hvor langt drevet er til siden.

Link to post

På Saowanee har jeg enspaksystem på akterdekket og to spaker ved førerposisjonen foran. Det går greit nå, men jeg bommet noen ganger til å begynne med og ruste motoren kraftig. Nå er jeg blitt vant til det og ville nok valgt to spaker igjen. Jeg synes det gir bedre kontroll.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...