roboolo Startet 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2016 hei hei,og takk for medlemskap :) jeg har ett problem med min yanmar, på fult turtall spytter den ut olje av eksosen,ikke hele tiden,bare d første minuttet, ikke diesel, men heilt svart olje, motoren bruker minimalt med olje, noen som kan vite eller har lignende symtoner? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig yanmar 2gm20 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Hei og velkommen! Du er sikker på at det ikke er sot som kommer ut eksosen? Ikke få med eldre motorer som opplever at det å brått gi full gass så sliter motoren veldig tungt med å få opp turtallet og dermed soter den. Ja som igjen havner i eksosen. Sier ikke at det nødvendigvis er slik hos deg, men kanskje prøve neste gang å gi gass noe saktere så turtall og fart får øke samtidig? Heftig eksempel, heheheheh..: https://www.youtube.com/watch?v=ITZAkd2wv7o Redigert 15.Juli.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roboolo Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 takker, er usikker på om det er sot, mulig at sot blanda med kjøling kan se ut som olje Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Om den spytter olje må det nesten være lekkasje I oljekjøleren, olje I sylindrene ville gitt blårøyk og heftig lukt. Men det harmonerer dårlig med minimalt oljeforbruk da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roboolo Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har vært å prøvd idag. Og det er nokk sot ja. Kjørte i 10 min på fult pådrag. Og det kom mye sot heile tiden. Kan man bli kvitt problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Ok det er sot. Da er spørsmålet om du oppnår maksturtall som motoren skal ha ihht til spec? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Det høres ut som feil på dyser eller diesel pumpe.I Såfall håper jeg at du fortsatt har en solid bunke med båtpenger Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Dersom dette kun skjer ved belastning, dvs ikke når du øker turtall uten at den står i gear kan du ha sliten motor med manglende kompresjon eks , men begunn som PIPE sker med å trykke dyser å sjekke det ut Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hva skjer om du slår av 200 omdr? Sjekket om motoren får nok luft? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
roboolo Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hmmm høres dyrt ut :( når æ slår av 200 omdr så er d ingen sot. Kun på fult turtall som er 3600 omdr. Ryker ikke heller da. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hmmm, litt usikker på hva du mener. Men forstår det slik at du oppnår maksturtallet etter spec på den motoren? Hvis ja ligger du godt an. Hvis ikke... Ville derfor slakket ned ca. 200 omdreininger og tatt ferie med veldig god samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
roboolo Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Når max turtall ja. Å skal gjøre som du sier,slakke av 200omdr :) vart bære litt bekymra av svart guffe i kjøling/eksos :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Enig med Gudrun.Tror også du kan ta ferie med godt mot og lommeboken intakt.Jeg har en gammel Yanmar 3hm og den kjører jeg så å si aldrig over 3100 omdr.går som ny.Lykke til. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.