Jump to content

sjøsatt.. men går fortsatt ikke som den skal..


StigA

Recommended Posts

Ja idag kom dagen.

Fikk endelig satt ut båten.

 

Men det var ikke så mye mer glede med det dessverre.... :confused:

 

Motoren startet den. Setter den i revers og båten rygger. Men da jeg skal kjøre fremover stopper motoren. Går også veldig sakte på tomgang og vil heller ikke gå på tomgang lenge uten å bruke choke. Og det "spruter" ikke akkurat av vannet som kommer ut av motoren heller.. kjøling?

 

Det er akkurat byttet impeller på motoren.

 

 

(jeg er helt blank når det gjelder motor og hva ting heter men håper dere forstår det meste :blush: )

Link to post

Som yevensen skriver, sjekk bensintilførselen først , vil tro minst 80% av problemene man har med påhengere er relatert til bensintilførsel...

 

Hva skjer når du klemmer på blæra? blir det bedre eller blir blæra flat..?

 

PS: hva slags dim. har du på bensinslangene (innv.diam.)? Mener å huske at de store totakterne skal ha 10mm.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå sitter det originalt en bensinpumpe under dekslet på motoren.. for å gjøre det litt lettere med pumpa så satte jeg på ny slange og pumpe slik at pumpa nå sitter inni båten. (så slipper jeg å ta av dekslet for å pumpe)

 

MEN... jeg fjernet ikke den originale pumpa da jeg gjorde dette.. så da har jeg to pumper og det er kanskje bare dumt?

 

Har det noe å si at pumpa sitter lenger unna motoren nå?

 

Den gikk jo slik den skulle da den ble tatt opp før vintern. Eneste som er gjort er bytte av impeller..

Link to post

Nå sitter det originalt en bensinpumpe under dekslet på motoren.. for å gjøre det litt lettere med pumpa så satte jeg på ny slange og pumpe slik at pumpa nå sitter inni båten.  (så slipper jeg å ta av dekslet for å pumpe)

 

MEN... jeg fjernet ikke den originale pumpa da jeg gjorde dette.. så da har jeg to pumper og det er kanskje bare dumt?

 

Har det noe å si at pumpa sitter lenger unna motoren nå?

 

Den gikk jo slik den skulle da den ble tatt opp før vintern. Eneste som er gjort er bytte av impeller..

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg litt grønn, men er impellereren montert riktig?

Link to post

Kontrollstrålen for kjølevannet har neppe noe med problemet å gjøre. At der er lite vann i strålen skyldes sikkert at motoren går på for lavt turtall.

 

Dette problemet er det antakelig bare tre mulige svar på: Bensintilførsel, bensintilførsel og bensintilførsel.

 

Sjekk at du får bensin frem til pumpe nr. 1, den du har inne i båten.

 

Sjekk at du får bensin frem til pumpe nr. 2, den som står på motoren.

 

Sjekk at du får bensin i flottørkammeret/kamrene

 

Har du bensin hele veien her er det tre andre mulige problemer: Forgasser, forgasser og forgasser. Demonter og gjør rent. Ordentlig rent. Blås alle mikroskopiske passasjer og kanaler rene. Gjenta. Gjenta en gang til om nødvendig. Sjekk at flottørnivå er korrekt. Sjekk at alt som skal bevege seg beveger seg og at alt annet står i ro.

 

Om ikke det hjelper, så er det tre andre problemer. Blanding, blanding eller synkronisering (hvis du har flere forgassere).

 

Blandingen er lettest å justere med en Gunson Colortune-plugg (søk på nettet, og du skal finne. Genialt verktøy, bestiller du fra produsenten i England har du det på døren i løpet av noen dager).

 

Synkroniseringen KAN gjøres med et enkelt manometer fra Biltema som flyttes fra sylinder til sylinder og tilbake igjen et par tre fire ganger; men det beste verktøyet er en Carbtune,som tar fire syllindre i slengen. Den får du for straks under tusenlappen fra MC Oslo.

 

Jeg bruker begge deler på MC (Yamaha naturligvis) ... supre og geniale verktøy.

 

Hvis intet av dette hjelper, er det bare en ting å gjøre. :wink: Kjøp en Yamaha. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Oki da skjønner jeg at dette har noe med bensintilførsel å gjøre ja.

Skal kutte ut den siste pumpa imorra og få den tilbake til slik den er originalt og sjekke om det funker noe bedre på den måten.

 

Takk for svar :)

 

PS: Om du har en yamaha ca 150-200hk du vil bytte mot en evinrude 225 v6 så bare skrik ut ;)

Link to post

Er litt "grønn" gjeldende utenbords, men du sier du har byttet slanger og en pumpe!

 

1: Har slangene rett dimensjon?

 

2: Den nye bensin pumpa, er den i drift? Muligens trekker bare motoren, bensin igjennom?!??

 

3: Tennings problem? Går den på alle sylinderne?!??

 

4: Får motoren luft??? Shoke henger?!?? ( om det er det da)

 

 

Hei fikk TO striper, jippi!!!!!!!!! :cheers::flag::drink:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post

Er litt "grønn" gjeldende utenbords, men du sier du har byttet slanger og en pumpe!

 

1: Har slangene rett dimensjon?

Aner ikke.. men kan dette ha SÅ mye å si? tror dem har rett dim. men usikker.

Men har bare byttet slangen inn til den gamle pumpa. slangen fra den gamle pumpa og inn til motor er org. dim.

 

2: Den nye bensin pumpa, er den i drift? Muligens trekker bare motoren, bensin igjennom?!??

Ja den er i drift. Men jeg fjernet den nye og tok den tilbake til original stand nå i sta.

Motoren oppfører seg helt likt.

 

3: Tennings problem? Går den på alle sylinderne?!??

NOPE! den går ikke på alle sylindrene. Virker som den går bare på 4 (eller 5)

 

4: Får motoren luft??? Shoke henger?!?? ( om det er det da)

Nei choke henger ikke. Men da jeg bruker choke går den lenger på tomgang. Men ryker noe jævli av den.

 

 

Hva kan dette være?

 

(Frustrerende dette her. Nesten så jeg vurderer å selge og heller kjøpe en ny motor. Trenger absolutt ikke 225hk heller....)

Redigert av StigA (see edit history)
Link to post

Jeg hadde tilsvarende problem på min Yamaha(!!) 115 v4 i fjor. Den kuttet ut fra 1-3 sylindre. Det var cd-uniten som måtte byttes. Kjapp jobb men delen kostet ca 8000,- :headbang: I tillegg måtte den bestilles på utlandet, noe som tok nesten to uker... :headbang::headbang: Hele jobben ble gjort på verksted, og de skrev ikke mere enn 1,5 verkstedtime på feilsøking og bytte av delen, så det var faktisk ikke så ille!

Link to post

Jeg hadde tilsvarende problem på min Yamaha(!!) 115 v4 i fjor. Den kuttet ut fra 1-3 sylindre. Det var cd-uniten som måtte byttes. Kjapp jobb men delen kostet ca 8000,- :headbang: 

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er CD unit?

 

Delen kostet 8000,- på 115hk ja... koster vel kanskje enda mer på en 225hk da.. huff.. får da håpe det ikke blir såpass dyrt... må prøve å feilsøke litt mer og prøve å finne feilen.

Link to post

Er ingen mekaniker selv,men cd uniten er en slags tenningsmodul som styrer tenningen. Er ihvertfall viktig å feilsøke ordentlig og ikke bare bytte en så dyr del! Dersom coiler/pluggledninger er i orden så kan det være cd uniten, men det kan også være statoren (viklinger som skaper gnist under svinghjulet) Kan være en ide og få et verksted til å feilsøke.......

Link to post

Er ingen mekaniker selv,men cd uniten er en slags tenningsmodul som styrer tenningen. Er ihvertfall viktig å feilsøke ordentlig og ikke bare bytte en så dyr del! Dersom coiler/pluggledninger er i orden så kan det være cd uniten, men det kan også være statoren (viklinger som skaper gnist under svinghjulet) Kan være en ide og få et verksted til å feilsøke.......

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det heter CDI-enhet (capacitor discharge ignition). Der er nok ingenting som skaper gnist under svinghjulet; derimot vil du finne en eller flere pick-up coil/er der. Disse gir signal til CDI-boksen om når det er på tide å fyre opp i pluggene.

 

Hvis det er CDI-boksen som er gåen, kan det lønne seg å sjekke om den kan repareres. Vanlige feil er kaldlodding ev. loddinger på kretskortet som er korrodert eller vibrert i stykker. Brukte bør kunne finnes på ebay.com eller .co.uk eller .de

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

den gikk jo og var i orden da den ble tatt opp av vannet før vinterlagring. Da var det et problem med kjølinga. Det sprutet ikke av motoren.

 

Da ble det byttet plugger, pluggledninger og ny powerpack ble satt inn.

Nå er impeller også byttet på motoren.

 

Og nå oppfører den seg altså slik.

Går på tomgang men ikke lenge uten å bruke choke. Da jeg setter den i gir stopper den med en gang. Går veldig lavt på tomgang. Ingen sprut av motoren bare drypper. Hvit røyk når jeg bruker mye choke. Men syns egentlig det ligger mye olje i vannet etter motoren....(?)

 

Noen som blir noe klokere...?

Jeg skal ringe han som byttet impeller men får ikke tak i han før på mandag.

 

Kan det være noe med forgasserne?

 

Skal sjekke hvordan pluggene er i morgen.

Link to post

Da ble det byttet plugger, pluggledninger og ny powerpack ble satt inn.

Og nå oppfører den seg altså slik.

Går på tomgang men ikke lenge uten å bruke choke. Da jeg setter den i gir stopper den med en gang. Går veldig lavt på tomgang. Ingen sprut av motoren bare drypper. Hvit røyk når jeg bruker mye choke.  Men syns egentlig det ligger mye olje i vannet etter motoren....(?)

 

Noen som blir noe klokere...?

Jeg skal ringe han som byttet impeller men får ikke tak i han før på mandag.

 

Kan det være noe med forgasserne?

 

Skal sjekke hvordan pluggene er i morgen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener du med "powerpack"? Er det boksen for den elektroniske tenningsstyringen som ble byttet, og hvorfor ble i så fall dette gjort hvis motoren gikk OK da den gikk i vinteropplag?

 

Jeg syns symptomene med at du må bruke choke for å holde liv i motoren, tyder på feil ved bensintilførselen. Kan det være at totaktsolje fra i fjor har levret seg i forgasserdysene slik at ikke alle sylindrene får skikkelig bensintilførsel? Jeg er litt enig med "Skipper Worse" i at det her er naturlig å sjekke opp forgasseren først! Har du prøvd å trykke på håndpumpa mens motoren går, for å se om det gjør noen forskjell?

 

Det at det ligger mye olje i vannet etter motoren, er naturlig hvis du kjører den med choke. Da klarer den ikke å forbrenne all bensin-/oljeblandingen den får tilført og spytter ut en del av dette.

 

Det med at kontrollstrålen for kjølevannet er litt pjuskete har ikke noe med tomgangsproblemene å gjøre. Dette er i så fall et annet problem som du må forske mer i etter at du har fått motoren til å gå skikkelig.

Link to post

Hva mener du med "powerpack"? Er det boksen for den elektroniske tenningsstyringen som ble byttet, og hvorfor ble i så fall dette gjort hvis motoren gikk OK da den gikk i vinteropplag?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja stemmer denne ble byttet.

Båten gikk heller ikke som den skulle før denne ble byttet. Men ble mye bedre etter dette byttet.

 

eneste problemet FØR vinterlagring var at motoren gikk riktig da den var kald, men når den ble varm så dabbet den av og gikk ikke på alle seks.

Link to post

Det med dårlig trykk på kontrollstrålen trenger ikke ha noen betydning for kjølingen, men dette får du ikke sjekket nærmere før du får motoren til å gå - eller er det bare på tomgang den ikke går skikkelig? En grei indikasjon på hvorvidt kjølingen er OK, er om du klarer å holde hånda på sylinderveggene etter at den har gått på tilnærmet full fart en 5-10 minutters tid.

 

Her må du bare sjekke ut de tipsene du har fått i denne linken, og ta feilsøkningen trinn for trinn! :wink:

Link to post

Prøver meg på noen tips, mange har allerede kommet med mye nyttig.

 

Ser du skriver at den går på 4 eller 5 sylindre. For å få testet om der er gnist på pluggene så kan du ta de ut av toppen og koble de til hver sin pluggledning. Dra motor på selvstarer og sjekk. Du kan også sjekke hvilken sylinder(e) som evt. fusker ved å trekke av en pluggledning om gangen når motoren går på tomgang ( bruke en tykk gummihanske e.l. slik at du ikke får disse ubehagelige støtene). Du hører en endring i gangen på motoren hvis pluggen fungerer. Monter ledningen igjen og ta alle etter hverandre og noter deg om det er noen deler som er felles for disse med som måtte fuske, forgasser, tenningsdeler etc. Elektronikk kan feile når det blir varme i komponentene og en termisk feil kan jo være vanskelig å lokalisere, kjølespray kan være en hjelper her. Noen har nevnt det før, prøv først å lokalisere feilen før deler bestilles. :yesnod:

 

 

XD3P

Link to post

Har fundert litt i helgen. :drink:

 

Kan det være att den drar falsk luft. Dette kan du sjekke om du sprøyter litt startgass rundt forgasserne når den går. Ruser motoren da, så trekker den falsk luft.

Har vært borti dette på Snøscooter tidligere. :nonod:

 

Kan det være att en av stemplene er defekt? (brent hull i) :cryin:

 

Sjekk kompresjonen på hver sylinder. (skru ut en og en plugg, sett tomlen over hullet. Turn deretter motoren litt rundt etter svinghjulet) :crazy:

Du kjenner straks om det er kompresjon. :smash:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...