Jump to content

sjøsatt.. men går fortsatt ikke som den skal..

StigA

Recommended Posts

DA var det første problemet løst.

Nå går den på tomgang og stopper ikke da jeg setter den i gir.

Så nå er det bare kjølinga som mangler.

Det kommer ingen vannstråle i det hele tatt. Det bare drypper.

Ny impeller er satt inn så den er ikke problemet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva var problemet med at den ikke ville gå i gir? Redigert av M/B Gamla (see edit history)

Ble impelleren satt inn riktig. Kan den ha blitt skadet? :smash: Slik att skovlene er defekt.

Eller er ikke impellerhuset tett? :drink: Slik att den ikke klarer å "lage" vakuum. :diving: Det skal vel være pakninger.

Kan det være att det ikke er satt på en knopp i senterhullet på impelleren? :crazy: Slik att det ikke blir vakuum. :puke:

Hva var problemet med at den ikke ville gå i gir?

<{POST_SNAPBACK}>

hehe.. det var en "kran" inne som sto feil vei som VISSTNOK ikke skulle ha noe å si. Jeg satte denne rett ned og da går den på tomgang og går i gir og alt i orden... (bortsett fra vannstrålen)

Det var visst en vakumkontroll av noe slag...

Ble impelleren satt inn riktig. Kan den ha blitt skadet? :smash:  Slik att skovlene er defekt.

Eller er ikke impellerhuset tett?  :drink:  Slik att den ikke klarer å "lage" vakuum.  :diving: Det skal vel være pakninger.

Kan det være att det ikke er satt på en knopp i senterhullet på impelleren?  :crazy: Slik att det ikke blir vakuum. :puke:

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp impeller ble satt inn riktig. Var en maskinist som gjorde jobben for meg og det ble gjort riktig alt sammen. Vi kjøpte nye pakninger.

Det bør ikke være impeller som er kilden til at kjøling og vannstrålen er dårlig.

Noen idèer til hva det kan være som gjør at vannstrålen bare drypper? :rolleyes:

Redigert av StigA (see edit history)

Da var båten testet.

NULL kjøling...

Ingen rør eller slanger som er tette. Impeller er akkurat byttet.

Kjørte båten litt... og den ble MILDT sagt varm.. stoppet den med en gang og fikk tauet oss inn... fikk vridd rundt propellen etterpå så den har heldigvis ikke satt seg...

MEN... hva kan være feil med kjølinga?

Som sagt: ikke noe som er tett, og impeller er akkurat byttet...

Er du sikker på at kilen står på plass i impelleren da. Det kan jo være at aksel går rundt mens impelleren står stille. Du må åpne opp å sjekke på nytt. Se samtidig om det kan ligge noe i vannkanalen inn til impellerkammeret. Blås gjerne med trykkluft.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ganske sikker på at kilen sitter på riktig plass.. men skal ringe mekaniker igjen imorra og si hvordan ståa er. Så får vi bare åpne opp og sjekke om alt er som det skal med impeller..

For HVIS impeller er satt i riktig og alt med impeller er riktig, OG slangene ikke er tette.. HVA kan det da være som gjør at den ikke får kjøling? Er det så mye annet enn impeller eller kjølerør som kan være problemet?

Du har ikke en plass der litt kjølevannet går i en slange på et punkt slik at du kan koble av her, for å se om der er trykk på kjølevannet. Termostaten kan vel kanskje plukkes ut kun til å sjekke om der er vann i kretsen. Ja, hvis ikke må du ta av delene slik at vannpumpa kan nåes. Er aksling og kile OK? Kun noen små forslag, du har jo vært over hele motoren opptil flere ggr.

XD3P

Du har ikke en plass der litt kjølevannet går i en slange på et  punkt slik at du kan koble av her, for å se om der er trykk på kjølevannet. Termostaten kan vel kanskje plukkes ut kun til å sjekke om der er vann i kretsen. Ja, hvis ikke må du ta av delene slik at vannpumpa kan nåes. Er aksling og kile OK? Kun noen små forslag, du har jo vært over hele motoren opptil flere ggr.

XD3P

<{POST_SNAPBACK}>

Vi skal demontere den på mandag så vi kommer til på impeller og skal sjekke den.

Men greit å sjekke opp litt med dere som kan litt før vi begynner med "blindskruinga".

Aksling er oki. Kile er såvidt jeg vet ok, men dette skal sjekkes på mandag.

det jeg kanskje tror og igrunn håper er at det er kilen som er på plass slik at impeller ikke går rundt og virker.. men jeg tror nok at denne også sitter som den skal.

Skal prøve å blåse med luft nedentil og opp for å se om det er tett den veien.. bør ikke være det heller men da vi blåste fra oven og ned og ikke noe var tett... men kan ikke være stort annet enn impeller som er noe galt med vel.

Bare veldig frustrerende når motoren er slik. Håper det ikke blir så altfor dyrt hvertfall.. :eek:

Begge termostatene er plukket ut...

Redigert av StigA (see edit history)

sitter og grubler og tenker.

Kan det ha noe å si at jeg ikke har termostater?

Kan impeller ha blitt montert riktig men at den går feil vei?

Snakket med mekaniker i telefon nå. Og det gikk ikke an å montere impeller feil sa han. (?) Var jo med og monterte den og det ble jo så vidt jeg så helt riktig....

Kjølevannspumpen i en påhenger, er kraftig overdimensjonert, så litt luft skal ikke bety noe.

Jeg tror nok heller at kilen ikke er på plass.

Når du har av undervannshuset, ta en slange og tre inn på røret som kommer ned til impellerhuset inne i stammen. Kjør på med vann fra hageslangen, og se at det kommer rikelig vann ut gjennom stammen (innvendig), og at kontrollstrålen er bra.

På denne måten får du sjekket kjølekanaler, og gjennomstrømning.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...