jørn Startet 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2016 (redigert) Jeg får i underkant 80c ved belastnig, noe lavere ved tomgang. Ser av manualen at termostaten skal åpne ved 76c og full åpning ved 90c. Betyr det at motoren min går for kaldt? Bør jeg bytte termostat? Jeg har hatt noe hvit/lys grå farge på eksosen, men synes det ble bedre når jeg vasket turboen. Redigert 15.Juli.2016 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Tja, hva er for kaldt eller for varmt. Du har en kjølevannstemperatur som er innenfor termostatens temperaturområde. Kjølevannstemperaturen vil variere med belastningen på motoren. Om du har et termometer som kan måle opp til ca 100 gr. C så kan du "koke" termostaten i en kasserolle og lese av når termostaten åpner. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Disse motorene går litt kaldt. Du har helt normale temperaturer. Kjør motoren litt friskt og legg marsturtallet opp mot mcr så slipper du soting. Forøvrig en god motor med lite problemer. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Takk for svar, da slår jeg meg til ro med at alt er normalt. Jeg bruker ligge ved marsjfart på 3500rpm, max er 3800rpm, så da bør den ikke sote. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Min motor yanmar 4jh3dte kommer opp i en temp på ca 92 grader ved fullt pådrag 3800 omdr. Ved 3400 faller den til ca 85 gr. Går min motor for varmt ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Emil, Hadde sjekket Impeller og kjølere. Du har litt høy temp for norske farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Du har litt høy temp for norske farvann. Den tok jeg ikke? Manualen sier max 95 grader og alarmen kommer etter det. https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanual/4JH3-DTE_OPM_49961-202851.pdf I Forden min er termpstaten full åpen ved 94,5 grader Redigert 27.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Når man har 10 grader høyere temp enn "normalen" for disse motorene, så kan det være greit og sjekke litt. Som tidligere nevnt går disse betydelig kaldere enn andre motorer. Har selv hatt 2 motorer i samme serien. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Er Norske forhold ikke å følge manualen? Norsk manual https://baatplassen.no/i/topic/24380-yanmar-4jh3-dthe-h%C3%A5ndbok/ Redigert 27.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Roger, i Norge holder ikke kjølevannet inn en temp på 28 grader. Hverken manual eller motor er konstruert spesielt for Norge. Sier ikke at motoren tar skade av 90 grader, men 10 grader høyere temp kommer ikke uten grunn. Typisk gjengrodde kjølere eller skadet Impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Viste ikke at motor og manualen er laget for båter i Syden? Og I Norge skal en ha 10 grader kaldere ferskvanskrets , interessant. Tatt til orienteringen. Redigert 27.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
EmilS Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Skiftet impeller for nøyaktig 1 år siden. Tror ikke det er den som gjør tempen høy for sjøspruten ut eksos er som den alltid har vert. Kanskje det kan vere for mye frostveske i forhold til vann? Ferdigblandet rød frostveske holder 36- gr. ser jeg. Det er for mye her. Sjelden det er under 10-. Ta en såkalt systemrens er en mulighet. Motorkyndige (maskinister) sier at min temp. er helt perfekt. Hvis den ikke stiger noe mere venter jeg til våren med å gjøre noe. Det er jo snart sesong å begynne å fiske etter torsk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.